توسعه شیراز بر محور شمال غربی شهر استوار است

شهردار منطقه ده شیراز با بیان اینکه توسعه شیراز بر محور شمال غربی شهر استوار است، گفت: ۴۰ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان در منطقه ده در حال احداث است.

مهندس بهرامی نژاد پتانسیل های این منطقه را ویژه ارزیابی کرد و افزود: منطقه ده از رشته مناطق منفصل و متصلی نظیر دوکوهک، انجیره، گویم و شهرک های گلستان و بهشتی و غیره تشکیل شده است. به علاوه عملیات ساخت و ساز در زمین هایی که حاصل تفکیک ادارات هستند با سرعت در حال انجام است و باید با برنامه ریزی دقیق و همه جانبه شالوده گسترش انها را با دقت زیر نظر داشت تا در اینده با مشکلاتی که امروزه با انها دست و پنجه نرم می کنیم روبرو نشویم.
وی با اشاره به اهمیت اصل برنامه ریزی برای گسترش مدون شهرها خاطر نشان کرد: در دوران جدید شهرداری رکن محله محوری از اهمیت بسزایی برخوردار است و چک لیستی بر اساس نیازها و مشکلات هر محله تهیه شده و متناسب با ان پروژه ها تعریف می شوند. باید در نظر داشت که هر اجتماع کوچک مردمی در قالب محلات نیازهای خاص خود را دارند و باید چالش های پیش روی مردم در این کلونی های کوچک را به دقت بررسی و احصا کرد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به زودی بزرگراه اصفهان – شیراز به محدوده منطقه ده شهرداری متصل خواهد شد و به همین دلیل باید توجه خاصی بر طراحی و اجرای پروژه های عمرانی و ترافیکی و گسترش فضای سبز داشت. در همین راستا عملیات ساماندهی مشاغل و زشتی زدایی معابر و توسعه فضاهای سبز و پیاده روها توسط کارشناسان معاونت خدمات شهری در حال اجرا می باشد.
احداث محورهای موازی برای کاهش ترافیک
مهندس بهرامی نژاد منطقه ده شهرداری شیراز را دارای کارکردهای خدماتی و عبوری ارزیابی کرد و بیان داشت: شهرداری موظف است در محورهای شهری برای ارتقا وضعیت ترافیکی شهر پروژه هایی را تعریف کند و در همین رابطه در منطقه ده محورهایی به موازات مسیر اصلی طراحی و اجرا شده است. برای مثال خیابان 20متری نهراعظم به موازات بلوار دکترحسابی در ضلع شمالی محله حسین آباد و عملیات احداث کندرو شمالی بولوار دکتر حسابی حدفاصل پل جهاد تا ورودی صدرا در حال احداث است و با بهرداری از آنها شاهد روان تر شدن ترافیک در این منطقه خواهیم بود.
شهردار منطقه ده شیراز از پروژه های تعریض بلوارهای اصلی در این محور خبر داد و گفت: به منظور ایجاد تسهیلات ترافیکی می بایست محور شیراز سپیدان تعریض گردد که اغلب پلاک ها مجاور این محور سنگ فروشی ها و مشاغل مزاحم  می باشند که جهت این مورد شهرداری منطقه ده در حال توافق با مالکین می باشد و قطعاً این پروژه زمان برخواهد بود و پیش بینی می کنیم با برنامه ریزی ظرف یکسال آینده این اتفاق صورت گیرد.
وی با اعلام این خبر که  مسیر حد فاصل مجتمع خلیج فارس تا ورودی اول گویم را در اختیار وزارت راه و شهرسازی است خاطر نشان کرد: محور گویم در محدوده شهرداری منطقه ده است و در این مسیر عبور تندرو و کندرو از یکدیگر جدا خواهند شد.
این مقام مسئول سیاست های منطقه ده را بر پایه عدم تحمیل هزینه به شهرداری معرفی کرد و بیان داشت: امیدواریم با همه پلاک های منطقه گویم توافقات نهایی حاصل شود تا با رعایت حقوق شهروندان و اهدا امتیازات قانونی به آنها، از تحمیل هزینه به شهرداری پیشگیری گردد. البته در محور گویم نیز احداث محورهای موازی به منظور تسهیل رفت و امد شهروندان در دستور کار است.
95 میلیارد تومان برای40پروژه
مهندس بهرامی نژاد، منطقه ده شیراز را در زمره محورهای در حال توسعه ارزیابی کرد و افزود: 40 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 95 میلیارد تومان در این منطقه در حال احداث است و مردم تمایل زیادی به ساخت و ساز در این محدوده دارند.
وی یکی از پروژه های شاخص این منطقه را فاز اول پارک نهراعظم معرفی کرد و گفت: این منطقه در گذشته یک منطقه مرده شهری بود که از ان برای دپوی ضایعات استفاده می شد و شهردای شیراز در راستای اجرای پروژه های انسان محور تصمیم به تبدیل ان به فضای سبز گرفت. در فاز اول 2/5هکتار و در فاز دوم 7 هکتار از این منطقه به یک پارک وسیع تبدیل شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
شهرداری منطقه ده شیراز با تشریح عملکرد مدیریت شهری در ایجاد ارزش افزوده و ثروت افرینی برای حاشیه نشینان کمتربرخوردار گفت: در سال 97 روستای انجیره به شیراز ملحق شد. این منطقه دارای 2 پل ورودی نامناسب بود و شهرداری منطقه ده شیراز نسبت به تخریب و بازافرینی انها اقدام کرد. اکنون بلوار و پلی به عرض 30 متر در این منطقه در حال احداث می باشد و پل دوم هم به زودی شروع می شود. در نظر داشته باشیم که در سال گذشته قیمت زمین های این منطقه در حدود متری یک میلیون تومان بود که با احداث سازه های شهری توسط شهرداری هم اکنون به ده برابر افزایش یافته است. البته تلاش می شود تا با اطلاع رسانی متداوم و به موقع به مردم شریف منطقه، انها از نتایج اقتصادی این اقدامات و ایجاد ارزش های افزوده به موقع اگاهی یابند و مایملک خود را به بهای کم واگذار نکنند.
مهندس بهرامی نژاد پارک 7/8هکتاری وحدت در ضلع شمالی بزرگراه حسینی الهاشمی را یکی دیگر از پروژه های شاخص شهرداری منطقه ده شیراز برشمرد و گفت: عملیات احداث پیست های دوچرخه سواری و مسیر پیاده روی در این محور ایجاد شده و ایجاد زمین بازی و فضای سبز هم در حال احداث می باشد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به نقش پراهمیت پروژه های کوچک در حفظ جان و سلامتی شهروندان اشاره کرد و گفت: پل عابر پیاده با عرشه 6 متر و ارتفاع 14 در ورودی ایستگاه راه اهن احداث می شود. این پل با استفاده از المان های زیبای شهر شیراز طراحی شده و در کنار حفظ جان شهروندان در هنگام عبور از بزرگراه، می تواند چشم انداز زیبایی را به شهروندان ارایه کند.
پروژه های انسان محور در خدمت ارتقا کیفیت زندگی شهروندان
وی با معرفی پروژه هایی که نقش پررنگی در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان دارند اظهار داشت: با توجه به شعار انسان محوری که سرلوحه کار شهرداری شیراز قرار دارد، در این منطقه بیش از 20 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی انجام شده و در حال احداث می باشد. همچنین عملیات 5 پارک محله ای در شهرک های این منطقه به زودی به بهره برداری خواهند رسید.
وی در ادامه اقدام مهندس اسکندرپور، شهردار شیراز را به منظور اغاز عملیات آسفالت به وسعت دومیلیون متر مربع ارزنده و تحسین برانگیز ارزیابی کرد و بیان داشت: بسیاری از مدیران شهری حاضر به اختصاص بودجه برای پروژه هایی که در زمان کوتاهی به فراموشی سپرده می شوند، نیستند. قدمت اسفالت برخی از خیابان ها در منطقه ده شیراز به حدود 20 سال می رسد و به همین دلیل 300 هزار مترمربع اسفالت ریزی در این منطقه داریم که تا پایان تیرماه 170هزار مترمربع ان انجام شده است.
مهندس بهرامی نژاد در ادامه گفت: پروژه های بزرگ نظیر تقاطع ها و بوستان ها به خوبی دیده می شوند و در یاد مردم باقی می مانند. اما خدماتی نظیر اسفالت بیشتر از ان که نقش تبلیغی داشته باشند، در خدمت کیفیت زندگی شهروندان هستند. به همین دلیل شهرداران موظفند فارغ از اندیشیدن به کارنامه و اهداف خود، در راستای اسایش مردم گام بردارند.
وی با اشاره به بخش دیگری از خدمات شهرداری منطقه ده خاطر نشان کرد: در شهرک گویم 13میلیارد تومان برای دفع اب های سطحی و عملیات لوله گذاری هزینه شده است. این پروژه در 3 فاز طراحی شده و امیدواریم با احداث ان شاهد اب گرفتگی معابر در شهرک های اقماری نباشیم.
تعریف یک سیکل مالی مطلوب
این مقام مسئول در بخش دیگری گفت: بودجه شهرداری از مردم تامین می شود و تمامی پروژه های توسط بخش خصوصی که همانا مردم هستند به مرحله اجرا در می اید. بنابراین مجموعه مدیریت شهری منابع مالی خود را از مردم تامین کرده و آن را در قالب عقد قراردادهای پیمانکاری با شرکت های خصوصی دوباره به مردم باز می گرداند. البته در این میان پروژه ها به سرانجام رسیده و عموم جامعه از کارکردهای آن بهره مند می گردند. بنابراین این یک سیکل مالی و اشتغالزایی ایده ال و مطلوب خواهد بود که برای عموم مردم منفعت خواهد داشت.
شهردار منطقه ده شیراز از پیاده سازی پروژه شهروندسپاری شهرداری الکترونیک دراین منطقه خبر داد و گفت: خدمات صدور پروانه، پاسخ به استعلامات، تقاضای پایان کار و بسیاری دیگر از خدمات مورد نیاز شهروندان از طریق فضای مجازی و به صورت رایگان در حال انجام است و کارشناسان در مدت زمان کوتاهی پاسخ استعلامات شهروندان را می دهند.
مهندس بهرامی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت شهرسازی در شیراز را با در نظر گرفتن شرابط اقتصادی، سال های طولانی جنگ، ملاحظات اجتماعی و مواردی از این دست مطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: فرایند شهرسازی و معماری در شیراز نسبت به بسیاری دیگر از کلانشهر های ایران نظیر ان چه در مشهد و تهران می بینیم مناسب تر است. اگرچه با اسیب سکونت گاه های غیررسمی هنوز مواجه هستیم ولی برای ساماندهی انها اقدامات تاثیرگذاری انجام شده است. تصمیمات شهرداری شیراز در این زمینه بیش از ان که بر مبنای شتاب و عجولانه و اقدامات نسنجیده باشد، با درایت و خردمندی اتخاذ شده است.
وی با اعلام این خبر که شهرداری شیراز در زمینه شهرسازی در چندین سال متوالی مقام برتر کشور را به خود اختصاص داده عنوان کرد: همه سختگیری های شهرداری به منظور رعایت موارد فنی و حفظ کیفیت سازه ها است  که  در نهایت به سود مردم تمام می شود .
این مقام مسئول اقدام برخی از شهروندان برای محصور کردن باغ ها یک چالش ارزیابی کرد و گفت: مطابق قانون در حریم شهرها کشیدین دیوار به دور باغ ممنوع است؛ مگر آن که در کارگروه امور زیربنایی این مجوز تصویب شود.
ساماندهی از مسیر تعامل
شهردار منطقه ده شیراز در بخش دیگریگفت: در محدوده گلستان شمالی با منطقه ای در مجاورت نمایشگاه بین المللی و دانشگاه پیام نور روبرو هستیم که امیدواریم مالکان محترم برای تعیین تکلیف انها به شهرداری مراجعه کرده تا طراحی های متناسب با فضا توسط کارشناسان صورت پذیرد و انتفاع مالی شهر و مالکان در نظر گرفته شود. می توان با اتخاذ راهکارهایی نظیر تفکیک یا تفویض اجازه ساخت به ساماندهی این منطقه با رعایت حقوق مالکین و شهرداری همت گماشت.
مهندس بهرامی نژاد در پایان گفت: از کسبه محترمی که در مجاورت محور شیراز – سپیدان مشغول سنگ فروشی و دیگر مشاغل هستند دعوت می شود به منظور ایجاد تعامل و توافق با مدیرت امور شهری به شهرداری مراجعه کنند. این گروه از مشاغل زیبنده ورودی شهر شیراز نیستند و مطابق قانون باید نسبت به ازادسازی مسیر اقدام کرد. به همین دلیل از انها در خواست می شود تا اخطارها را جدی گرفته و برای توافق به شهرداری مراجعه کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.