چمن های مصنوعی غیر استاندارد کابوس بازیکنان و مربیان فوتبال ایران

چندی پیش فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ایران طی نامه ای برگزاری مسابقات فوتبال در زمین چمن های مصنوعی در لیگ یک را هم ممنوع کردند .

به گزارش ایران ریپورتس، حمد رضا جوکار خبرنگار روزنامه تماشا تصریح کرد: در یک نامه ای رسمی به تمام هیت فوتبال های استان ها ابلاغ شد که از فصل آینده دیگر، تیم های لیگ یکی هم مجوز میزبانی مسابقات خود در زمین چمن های مصنوعی را ندارند . و در صورت نداشتن زمین چمن طبیعی مناسب باید در شهری دیگر میزبانی کنند.

وی ادامه داد: ممنوعیتی که چند سال پیش هم به درستی در لیگ برتر اعمال شد، ‌و مسابقات لیگ برتر هم باید در چمن طبیعی برگزار شود.

جوکار در همین راستا خاطرنشان کرد: به راستی که بازی در چمن های مصنوعی به کابوس بازیکنان و مربیان فوتبال ایران تبدیل شده است و خطر مصدومیت بازیکنان را به شدت افزایش داده است .

این فعال حوزه ورزشی عنوان کرد: چمن های مصنوعی که در ایران هیچ کدام استاندارد نبوده و پس از مدتی بازی در آن بیشتر شبیه موکت می شوند و علاوه بر خطر مصدومیت و تهدید سلامتی بازیکنان، روی کیفیت فنی مسابقات هم تاثیر منفی میگذارد و همچنین زمان ریکاوری بازیکنان بعد از یک مسابقه سنگین روی چمن مصنوعی را طولانی تر میکند.

جوکار تصریح کرد: حال که فدراسیون فوتبال پس از مدتها پی به این معضل و خطر برای سلامتی بازیکنان حرفه ای فوتبال برده است تنها توانسته بود ممنوعیت برگزاری مسابقه در لیگ برتر را اجرا کند و تازه قرار است از فصل بعد برای لیگ یک هم این ممنوعیت اجرایی شود.

وی ادامه داد: همچنان بازیکنان لیگ های دسته های پایین تر و رده های پایه مجبور هستند بعضا در چمن های مصنوعی بی کیفیتی که در اغلب ورزشگاه های شهر های مختلف ایران وجود دارد مسابقه خود را برگزار کنند.

او در همین راستا بیان کرد: در همین شهر بزرگ‌ و خوش آب و هوای شیراز هم که دیگر به ندرت زمین چمن طبیعی با کیفیتی باقی مانده است، از این معضل و کاستی مستثنی نیست و بخاطر نبود زیر ساخت های مناسب و نداشتن ورزشگاه استاندارد با چمن طبیعی ، سالهاست که اکثر مسابقات لیگ های پایین تر و تمام رده های پایه در چمن های مصنوعی برگزار می شود .

محمد رضا جوکار خبرنگار روزنامه تماشا در پایان تصریح کرد: حدود ۲۲ تیم شیرازی از بزرگسالان تا تمام رده های پایه که در لیگ های کشوری حضور دارند همگی بجز دو تیم بزرگسالان فجر سپاسی و شهر راز ، مجبور به میزبانی در چمن های مصنوعی دستغیب و بعثت شیراز هستند.

وی ادامه داد: چمن های مصنوعی که سلامتی تمام بازیکنان بخصوص بازیکنان با استعداد و بازیکنان رده پایه شیراز را به خطر انداخته استوی

او افزود: چمن مصنوعی ورزشگاه دستغیب هم پس از سالها بهره برداری ، سال گذشته به همت هیئت فوتبال شیراز تعویض گردیده است ولی بعلت حجم بالای مسابقات و فشردگی بازیها در این زمین باز کیفیت آن به مرور پایین آمده است.

جوکار در ادامه مطلب بیان کرد: البته نا گفته نماند که در بیشتر نقاط دنیا از چمن های مصنوعی با کیفیت و استاندارد برای امر آموزش بخصوص در رده های پایه استفاده می شود ولی دیگر شاهد برگزاری مسابقات رسمی و حرفه ای دنیا در چمن های مصنوعی نیستیم و به نظر می رسد در فوتبال ایران هم کم کم این ممنوعیت برای تمام تیم هایی که بصورت حرفه ای فوتبال میکنند اعمال شود.

محمد رضا جوکار، خبرنگار روزنامه تماشا

Leave a Reply

Your email address will not be published.