حق پخش نخواستیم، کیفیت تصاویر را درست کنید

 خبرنگار روزنامه تماشا در این خصوص تصریح کرد: سالها است که کوچکترین پیشــرفت و ترقــی در فوتبال حرفه ای  ایران مشاهده نشده اســت، البته تنها در ارقام قراردادهای مربیان و بازیکنان پیشرفت چشمگیر و قابل توجهی داشته ایم، ولی در سایر زمینه ها نه تنها پیشرفتی نداشته ایم بلکه در جا هم زده ایم و در بسیاری موارد پسرفت هم  کرده ایم!.

به گزاربه گزارش ایران ریپورتس، محمد رضا جوکار خاطرنشان کرد: از کیفیــت چمن‌ ورزشگاه ها و امکانات استادیوم ها گرفته تا پخش تصاویر تلوزیونی و سایر مسائلی که در فوتبال روز دنیا در حال پیشرفت است.

وی ادامه داد: یکــی از مــواردی که به خصوص در یکی دو دهه اخیر هیچ‌ پیشــرفتی نداشــته ایم در کیفیت پخش زنده تصاویر تلویزیونی مسابقات فوتبال داخلی ایران در لیگ برتر و لیگ یک می باشد؛ به خصوص در مسابقات شهرستان ها که به نظر از همان تجهیزات و امکانات قدیمی حدود ۲۰ سال پیش و شاید بیشتر برای پوشش مسابقات استفاده می کنند.

او در همین زمینه تصریح کرد: آخرین مسابقه لیگ برتر که پخش زنده تلوزیونی آن برای بینندگان و مردم بسیار آزار دهنده بود مسابقه دو تیم لیگ برتری گل گهر سیرجان و پرسپولیس تهران در سیرجان بود و به قدری کیفیت تصاویر بد بود که توپ مسابقه به سختی قابل مشاهده بود .

جوکار تصریح کرد: سالهاست که هیچ امکانات تلویزیونی برای پوشش صحیح و دقیق یک مسابقه رسمی فوتبال برای به نمایش گذاشتن یک آفساید مشکوک و یا یک صحنه مهم خطا در محوطه جریمه از زوایای دیگر و یا توپی که از خط دروازه گذشته و گل شده و یا گل نشده، وجود ندارد و به همان سبک قدیمی هر کارشناسی یک نظر و عقیده روی صحنه های مشکوک دارند و خیلی ها هم به درستی اعتقاد دارند تصاویر تلوزیونی گویایی بیان حقیقت را ندارند.

او افزود: ایــن همه مــوارد تنها جزئی از ضعف هــای پوشــش تلویزیونی مسابقات فوتبال ایران اســت؛ جایی که برای یــک غیر فوتبالی، تشخیص آن که  مسابقه  داخلی در حال پخش در تلوزیون ملی  مسابقه ای زنده است یا بیست سال پیش برگزار شده است واقعا سخت و غیر قابل تشخیص است.

وی ادامه داد: حال اگر کیفیت چمن ورزشــگاه هم ضعیف و نامساعد باشــد که دیگر برای تماشاگر رمق و حوصله ای باقی نمی گذارد که از دیدن یک مسابقه فوتبال ایرانی لذت ببرد.

محمد رضا جوکار می‌گوید: ســوال مهم اینجاســت که چرا علیرغم گردش مالی بالای فوتبال ایران و صدا و سیما، از سوی دولت و یا صدا و سیما که یک نهاد دولتی می باشد و هیچ حق پخشــی هم بابت پخش زنده مسابقات به هیچ کســی نمی دهــد، تلاش و اقدامــی برای نوسازی و تجهیزات جهت بهتر شدن کیفیت پخش مسابقات فوتبال انجام نمی شود؟

وی در جواب به این سوال خاطرنشان کرد: در حالی که همین صدا و سیما برای دعوت از سلبرتی ها و فوتبالیست های مشهور در برنامه های تلوزیونی صدها میلیون و یا میلیاردها تومن هزینه میکند ولی هیچ پولی برای به روز رسانی کردن تجهیزات خود ندارد. و حتی در مسابقات شهرستان ها در لیگ های دسته اول بابت پخش مستقیم مسابقه تیم های شهر خود، به بهانه بخش خصوصی پول هم دریافت میکنند.

 این فعال حوزه ورزشی در پایان تصریح کرد: این پاسخ کلیشه ای را خواهیم شنید که “بودجه و اعتبارات لازم برای بهبود کیفیت نداریم، در حالی که هر روز ادعای حرفه ای شدن و مقایسه خود با کشورهای همسایه در حال ترقی را داریم.

محمدرضا جوکار، خبرنگار روزنامه تماشا

Leave a Reply

Your email address will not be published.