سلامت از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه پایدار در هر کشور

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند گفت: سلامت و بهداشت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زندگی انسانی و بنیان توسعه پایدار در هر کشور است.

به گزارش ایران ریپورتس، دکتر حسین شکاری سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند با بیان اینکه امسال نیز هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است، اظهار کرد: امسال این هفته با شعار “سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت” گرامی داشته می‌شود.

وی سلامت و بهداشت را به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زندگی انسانی و بنیان توسعه پایدار در هر کشور دانست و افزود: همواره تاکید بر مقدم بودن پیشگیری بر درمان و توسعه زیر ساخت‌ها در حوزه بهداشت و ارتقای سطح سواد سلامت جامعه است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان فراشبند با اشاره به اینکه توسعه پایدار با برخورداری از انسان سالم به لحاظ روحی و جسمی امکان پذیر بوده و در این مسیر سلامت جامعه به لحاظ اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: سازمان بهداشت جهانی فرد سالم را کسی تعریف می کند که در رفاه کامل روحی و روانی و سلامت جسمی به سر برده و ناتوانی یا بیماری خاصی در زمینه های مذکور نداشته باشد.

وی با بیان اینکه خانواده مطلع شکل گیری سبک و فرهنگ زندگی هر فردیست با اشاره به اهمیت آموزش و فرهنگ سازی سلامت از خانواده و برای خانواده، ادامه داد تجربه ها مشان داده است که حرکت هایی که پشتوانه مردمی دارد و مورد عنایت و حمایت مردم است مسیر بسیار هموار تری برای رسیدن به هدف در پیش دارد، لذا به همین دلیل شعار امسال هفته سلامت، “سلامت خانواده‌ با مردمی سازی سلامت” از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده است. در ادامه او افزود: در این راستا مردم نیز باید خود مراقبتی را فراموش نکنند تا به مرور به شاخص‌های بهداشتی هدف نزدیک شویم.

وی به نقش رسانه ها در توسعه سلامت جامعه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه القای راهبردهای اصلی این بخش به آحاد مردم بر عهده رسانه ها و خبرنگاران است، یادآور شد: رسانه های گروهی نیز با آگاهی دهی، مطالبه گری و نیز انتشار اخبار و گزارش های مختلف می توانند نظام بهداشت و درمان هر کشور را نسبت به انتشار اهمیت پوشش همگانی سلامت، یاری کرده و زمینه های رشد و توسعه کشور را فراهم کنند.

او با اشاره به اینکه در صورت فراهم بودن تمام شرایط، وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها، دانشکده‌ های علوم پزشکی تنها قادر به تامین بخشی از مؤلفه‌های حوزه سلامت هستند و آنچه که تعیین کننده است و شرط لازم است همین مشارکت مردمی ست، تصریح کرد: هفته سلامت فرصت مغتنمی برای بیان اهمیت و جایگاه مهم سلامت در تحقق توسعه پایدار و جلب مشارکت مردم در توسعه سلامت با همراهی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد است.

دکتر شکاری خاطرنشان کرد: در مجموع موضوع سواد سلامت در اسناد و قوانین بالا دستی به ویژه سیاست های کلی سلامت به خوبی مورد توجه قرار گرفته است و اکنون تنظیم و اجرا قوانین در جهت دستیابی به بهداشت و سلامت همگانی به صورت جدی در دستور کار مسئولین مربوطه قرار دارد.

وی با قدردانی از تلاش‌های ارزنده تمام دست اندرکاران حوزه سلامت، گفت: ارزیابی مطالعات انجام شده در حوزه سواد سلامت نشان دهنده ضرورت ساماندهی، طراحی و اجرای هدفمند آن‌ها در دوره‌های زمانی مشخص است تا با استفاده بهینه از بودجه های تحقیقاتی، نتایج آن‌ها قابلیت مقایسه‌ای داشته باشد و به عنوان ابزارهای مناسب برای رصد عملکرد حوزه اجرایی و دریافت بازخورد اجرای سیاست های موجود در حوزه سواد سلامت جامعه استفاده شود.

دکتر حسین شکاری سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند در خاتمه کلام افزود: مشارکت و مسئولیت پذیری همه افراد در تأمین سلامت موجب ارتقاء آگاهی ها و سواد سلامت، بهبود کیفیت زندگی و بالندگی جامعه می‌شود و هفته سلامت فرصت مغتنمی است برای بیان اهمیت و جایگاه بسیار مهم و سهم سلامت در تحقق توسعه پایدار و تمرینی در جهت تأمین سلامتی با مشارکت مردم و همراهی مجموعه نهادهای دولتی و غیردولتی است که دستیابی به این مهم، نیازمند برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه، رشد دانش و آگاهی مردم در این زمینه است تا نسل‌های آینده ما نیز از امکان زندگی سالم برخوردار باشند.

خبرنگار: فاطمه شعبانی

Leave a Reply

Your email address will not be published.