خطری که تیم ملی را تهدید میکند/افول لژیونر های ایرانی در فوتبال اروپا

مهدی طارمی ، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش سه ستاره مطرح فوتبال ایران در این چند سال اخیر هستند، که جز لژیونرهای برتر ایرانی در فوتبال اروپا بوده اند .

به گزارش یران ریپورتس،، محمد رضا جوکار خبرنگار روزنامه تماشا در این باره می‌گوید: عملکرد خوب و آمادگی این لژیونرهای مطرح در فوتبال اروپا روی عملکرد خوب تیم ملی ایران در این چند سال اخیر و حتی مسابقات مقدماتی جام جهانی هم تاثیر بسزایی داشته است .

به گفته وی، این بازیکنان بزرگ ایرانی  در همین جام ملت های آسیای قطر هم جز امیدهای اصلی ایران برای درخشش و فتح جام بودند که عملکرد آنها بر خلاف تصور چندان چشمگیر و موثر نبود و در نهایت ایران هم توفیقی در کسب جام نداشت‌.

او ادامه داد: شاید افت و یا نیمکت نشینی این ستاره ها  در باشگاه های خود در اروپا هم در  ناکامی این ستاره ها در تیم ملی و کسب  جام برای تیم ملی  ، در جام  ملت های آسیا تاثیر گذار بود.

این خبرنگار فعال حوزه ورزشی می‌گوید: اما در حال حاضر وضعیت این سه لژیونر مطرح ایرانی که اتفاقا مهدی طارمی و سردار آزمون هم  جز ده لژیونر با ارزش و  برتر آسیا در فوتبال اروپا هم محسوب می شوند، چندان مساعد و قابل قبول نیست‌.

وی ادامه دهد: سردار آزمون که هم‌اکنون  در آستانه ۳۰ سالگی قرار دارد دوران اوج درخشش فوتبال خود در اروپا را در کشور روسیه و تیم های رستوف و سپس زنیت پشت سر گذاشت و  پس از انتقال به لورکوزن آلمان  درخشش قابل توجهی نداشت و پس از یک فصل نیمکت نشینی ،  با یک انتقال قرضی به آس رم ایتالیا ، دیگر نتوانست عملا درخشش قابل ملاحظه ای داشته باشد و تبدیل به یک بازیکن نیمکت نشین محض شده است ‌شاید وضعیت این بازیکن در لورکوزن میتوانست بهتر باشد ولی یک تصمیم غیر منتظره و انتقال قرضی به آس رم  در زمان سر مربیگری مورینیو  که مهاجم های مطرحی چون دیبالای آرژانتینی و لوکاکو بلژیکی را در اختیار داشت ، بازی کردن این بازیکن ایرانی را سخت کرده است و از طرفی مصدومیت اخیر این بازیکن در تیم‌ملی باعث شده بطور کلی در تیم باشگاهی خود هم روی این بازیکن حساب ویژه ای نشود.

او افزود: علی رضا جهانبخش کاپیتان ۳۱ ساله تیم ملی هم در تیم باشگاهی خود فاینورد هلند وضعیت جالبی ندارد و حتی باشگاه هلندی هم اخیرا اعلام کرد که قصد تمدید قرارداد با کاپیتان تیم‌ملی را ندارد و در پایان فصل این بازیکن هم از این تیم جدا خواهد شد .

جوکار تصریح کرد: جهانبخش هم که دوران اوج فوتبال خود را در فوتبال هلند و تیم” آز آلکمار ” پشت سر گذاشت و توانست  آقای گل لیگ هلند را هم کسب کند،  در یک انتقال ناموفق به برایتون انگلیس در لیگ برتر این کشور،  طی دو فصل  این بازیکن را رفته رفته به یک بازیکن نیمکت نشین تبدیل کرد، آقای گلی که در طی دو فصل بازی برای برایتون تنها دو گل بثمر رساند.

وی می گوید: جهانبخش  پس از دوسال دوری از فوتبال هلند و بازگشت دوباره به این لیگ و پیوستن به باشگاه مطرح فاینورد ،  باز درخشش قابل توجهی نداشت و نتوانست  کمکی به وضعیت این لژیونر مطرح ایرانی در فوتبال اروپا بکند.

 او افزود: مهدی طارمی مهاجم اول تیم‌ملی تقریبا  وضعیتی متفاوت تری دارد ، طارمی که قبل از جام‌ملت های آسیا وضعیت پایدارتر و تأثیر گذار تری در تیم پورتوی پرتقال داشت و جز ستاره های این تیم مطرح پرتقالی محسوب میشد، با پایان قراردادش در فصل جاری در سن ۳۱ سالگی  قرار است  پای به یک چالش سخت در فوتبال ایتالیا بگذارد  و در تست های پزشکی تیم‌اینتر میلان تیم مطرح و قهرمان ایتالیا شرکت کرده است و بطور غیر رسمی خبر قرار داد این بازیکن ایرانی با باشگاه اینتر میلان ایتالیا برای فصل آینده هم  منتشر شده است.

این فعال حوزه ورزشی می‌گوید: تصمیمی که به مذاق سرمربی پورتو خوش نیامد و این بازیکن ایرانی را مدتهاست که تبدیل به یک بازیکن نیمکت نشین و بعضا سکو نشین کرده است. البته افت فنی طارمی در این چند بازی اخیر در رقابتهای این فصل باشگاهی  و حتی تیم ملی در جام‌ملت های آسیا هم مزید بر این علت شده است.

به گفته جوکار، و حتی برخی از کارشناسان معتقدن که شاید انتخاب اینتر میلان با توجه به شرایط سنی این بازیکن و همچنین تعداد بیشمار مهاجم های مطرح در این تیم ،  برای طارمی یک انتخاب اشتباه باشد و  این بازیکن هم  سرنوشتی بهتر از سردار آزمون در رم ایتالیا نداشته باشد.

او افزود: حال  وضعیت نچندان مساعد این  لژیونر های مطرح  ایرانی در فوتبال اروپا در حال حاضر ممکن روی عملکرد آن ها در تیم ملی هم تاثیر منفی بگذارد.

محمد رضا جوکار خبرنگار روزنامه تماشا در پایان این گزارش افزود: شاید با توجه به شرایط سنی این  ستاره ها ،  تیم ملی  و فوتبال ایران باید به فکر تغییر نسل باشد و باید تمرکز بیشتری روی معرفی لژیونر ها و ترانسفر  بازیکنان جوان و با استعداد به فوتبال اروپا باشد. بی شک هر چقدر تعداد بازیکنان ایرانی در فوتبال اروپا بیشتر باشد عملکرد تیم‌ملی هم قوی تر و با ثبات تر خواهد بود و در تورنمت های بین المللی کمک زیادی به تیم‌ملی ایران خواهند کرد.

محمد رضا جوکار، خبرنگارروزنامه تماشا

Leave a Reply

Your email address will not be published.