انتخاب شهردار مرودشت و داستان‌هایش

حمید شهبازی که به انتخاب شورای شهر مرودشت به عنوان شهردار این شهر معرفی شده بود، پس از آنکه با بهانه حادثه رانندگی و در کما رفتن همسرش از این سمت استعفا داد، داوطلب شهرداری آباده شد.


به گزارش ایران ریپورتس، شهر مرودشت دومین کلانشهر استان فارس در حوزه مدیریت شهری همواره با کاستی های فراوانی روبرو بوده است. نمونه‌ بسیار نزدیک آن، بازداشت شهردار و اعضای شورای پنجم این شهر در چند ماه ابتدایی خود، به اتهام جرائم مالی از جمله ارتشا بود. در این شرایط با آغاز به کار شورای ششم که از ابتدا با محوریت شفافیت و پاک دستی در انتخابات موفق به کسب اعتماد مردم شده اند، انتظار می‌رفت پس از یک دوره فترت و رکود که بی شک مردم و شهروندان مرودشت متضررین اصلی آن بودند، حوزه مدیریت شهری با تحول روبرو شود و با نوسازی خود به بازسازی امید مردم بپردازد.
شورای ششم مرودشت در گام نخست با ضرب الاجل ۵ روزه فرمانداری دست به کار انتخاب شهردار شد و ۱۴ نفر در این پروسه زمانی اندک، به صحن شورای شهر دعوت شده و اهداف و برنامه ها و دیدگاه هایشان را در مورد ساختار شهری، دگرگونی سیما و منظر شهری به ویژه عمران و شهرسازی ارائه کردند. پس از آن بود که با گنجاندن سابقه داشتن پست شهرداری به سایر مولفه های از پیش اعلام شده، تقریبا تمامی داوطلبین این پست کنار رفته و تنها سید مهدی مکی سرپرست کنونی شهرداری مرودشت و حمید شهبازی که اصالتا اصفهانی است و اکنون نیز شهردار منطقه ۱۰ این شهر است باقی ماندند.
شورا نیز او را بر سرپرست کنونی شهرداری مرودشت ترجیح داد، این انتخاب که به گزینش نیروی غیر بومی انجامید گرچه از منظر قانونی مسیر درستی را پیموده بود اما با انتقادات بسیاری به‌ویژه از سوی فعالان فرهنگی اجتماعی شهرستان مرودشت روبرو شد.
عدم اعتماد به متخصصان و جوانان بومی شهرستان و نا آشنایی شهردار منتخب با بافت فرهنگی و اجتماعی آن که امری حیاتی در اداره یک شهر است به عنوان نقیصه اصلی این انتخاب مطرح است.
در بحبوحه این مسائل، اخباری مبنی بر استعفای شهبازی مطرح شد که خبرنگار فارس صحت و سقم آن را از بهمن مردانی رئیس شورای اسلامی شهر مرودشت جویا شد، مردانی در این‌باره توضیح داد: روز ۱۵ شهریور ماه حمید شهبازی به عنوان شهردار انتخاب شد و رسماً به مقامات مربوطه اعلام گردید اما وی در صبح روز هجدهم با تماس تلفنی اعلام کرد که بر اثر سانحه رانندگی همسرم به کما رفته و تصمیم به انصراف گرفتم و با توجه به وضعیت پیش آمده مجبور به باقی ماندن در اصفهان هستم و از این بابت معذرت خواهی و حلالیت طلبی کردند.
اما ماجرا به همین جا ختم نشد بلکه شهبازی پس از استعفا از شهرداری مرودشت با ارسال سابقه کاری و ارائه برنامه های خود به شورای شهر آباده، داوطلب شهرداری، یکی دیگر از شهرستانهای استان فارس شد.
آنچه با مرور رخ دادهای اخیر به‌نظر میرسد این است که ماجرای سانحه رانندگی حتی اگر هم حقیقت داشته باشد، تنها بهانه ای برای کنار کشیدن از مسئولیت در مرودشت و دستیابی به جایگاه شهرداری آباده بوده است. که به بلاتکلیفی مردم و شورای شهر مرودشت و هدر رفتن زمان طلایی این شهر پرجمعیت انجامیده است.


درهمین خصوص روابط عمومی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مرودشت در بیانیه‌ای با اشاره به انتخاب شهردار این شهر با بهره‌گیری از ظرفیت برنامه زنده شبکه اجتماعی اینستاگرام، به تبیین چرایی استعفای شهردار منتخب خود پرداخت و نوشت که شهرداری انقلابی، جهادی و توانمند را انتخاب خواهد کرد.
در این بیانیه که سه‌شنبه نسخه‌ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت،‌ آمده است:‌ از آنجایی که شهر مرودشت به دلیل سوء‌مدیریت در حوزه شهری در ادوار گذشته دچار آسیب‌های جدی شده است، اعضای شورای این شهر با هدف انتخاب شهرداری انقلابی، جهادی، توانمند، متخصص و دلسوز، فرآیند انتخاب شهردار را از بین متقاضیان این سمت از طریق برنامه زنده از درگاه اینستاگرام آغاز کردند که این برنامه در نوع خودش بی‌نظیر و برای اولین بار در شهر مرودشت صورت پذیرفت.
روابط عمومی شورای اسلامی شهر مرودشت که بنا بر آخرین سرشماری مرکز آمار ایران، دومین شهر پرجمعیت استان فارس تلقی می‌شود، نوشته است: بر اساس ماده ۳ آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار در شهرداری‌های شهرهای با جمعیت ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر کسانی را می توان به سمت شهردار انتخاب کرد که حداقل دارای پنج سال سابقه مدیریت میانه باشند.

شورای مرودشت اگر نتواند در تصمیم گیری های خود محکم و با تدبیر عمل کند و اینگونه بازیچه جاه طلبی و انگیزه های فردی میشود که بدون شناخت کافی برای جایگاه خطیر شهرداری انتخاب شده است بی شک سبب نا امیدی و سرخوردگی مجدد مردم خواهد شد.
شورای شهر مرودشت بی شک باید پاسخگو باشد که چگونه بدون شناخت کافی جوانی غیر بومی و بدون تعهد را بر دلسوزان و نخبگان اصیل شهر ترجیح داده تا اینگونه با بهانه های اثبات نشده مسئولیت را رها کند.
آیا شورا به پاکدستی و توانایی او یقین داشت که دست به چنین انتخابی زد؟
از طرفی انتظار می‌رود شورای شهر آباده با تدبیر مناسب، مسئولیت پذیری و داشتن تعهد را از ملاک های انتخاب شهردار قرار دهد و مانند شورای شهر مرودشت دچار خطا نشود.
انتهای پیام/

نظر درباره ی: “

Leave a Reply

Your email address will not be published.