تاثیرات الحاق ۳ روستای جدید به شیراز

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص طرح درخواست جدیدی برای الحاق ۳ روستای دیگر به شیراز، تاکید کرد که الحاق روستاها به شهرها، تحمیل مسئولیت از دولت به مدیریت شهری به شمار می‌رود و در درازمدت آثار زیانباری را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایران ریپورتس، لیلا دودمان، در گفت و گو با ایسنا پیرامون موضوع تازه مطرح شده الحاق ۳ روستای جدید به کلانشهر شیراز، گفت: نظام پویای شهرها در  قرن حاضر تحت تاثیر مدرنیته، صنعتی شدن و مهاجرت روستاییان، شاهد افزایش لجام گسیخته جمعیت شهرنشین و تشکیل مفهوم کلان‌شهر، به شدت مورد تهدید قرار گرفته است.

او با بیان اینکه شیراز به عنوان مرکز استان فارس و بزرگترین شهر نیمه جنوبی کشور با میزان قابل توجهی از مهاجران و نرخ بالای رشد طبیعی جمعیت مواجه است، گفت: مهاجرین کم درآمد در مرحله ورود به شهر با توجه به توان اقتصادی،  اجتماعی و محدودیت‌های ساختاری برای جذب شدن در بخش رسمی و قانونی شهر، دو راه حل را پیش رو خواهند داشت.

دودمان توضیح داد: گروه اول عمدتا به شکل غیر رسمی در حواشی و خارج از محدوده قانونی و رسمی شهر اسکان می‌یابند و سکونتگاه‌های نا متعارف و خود انگیخته‌ای را به سرعت درون یا مجاور شهر ایجاد می‌کنند و رشد می‌دهند.

او اضافه کرد: گروه دوم، فارغ از موفق یا ناموفق بودن و معضلات آن، با پیروی از یک اقدام برنامه‌ریزی شده حاکمان شهری در ساماندهی زمین و مسکن و ایجاد و توسعه شهرهای جدید، به سمت این شهرها روی می‌آورند.

دودمان با بیان اینکه شهرهای جدید با هدف تمرکززدایی جمعیتی، اشتغال و جذب جمعیت سرریز کلانشهرها برنامه‌ریزی و احداث شد، گفت: بررسی سوابق  گذشته نشان می‌دهد که دولت به مرور زمان و در نتیجه کم‌توانی مدیریتی و معضلات پیچیده و فراوان در سیاست های اسکان چنین مناطقی،  عملا در حل معضلات این دو گروه مستاصل شده و چالش های متفاوت اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و امنیتی را پیش روی خود می‌بیند. بنابراین تلاش می‌کند در اقدامی که فرار به جلو تعبیر می‌شود، از طریق اجرای سیاست افزایش محدوده شهری و با الحاق روستاهای مجاور، مسئولیت آن را بر دوش مدیریت شهرها بگذارد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: حقیقت اینجاست الحاق این مجموعه‌های سکونتی به شهرها شاید در کوتاه مدت به عنوان یک عنصر روانی تاثیر گذار در حل معضلات ساکنان آن جوامع نمایش داده شود اما عملا این سیاست حاکمیتی، امید حل خود به خودی مسئله و گواه برخورد مقطعی، گزینشی و پراکنده کاری است و این احتمال وجود دارد که مداخلات غیرکارشناسی، مشوقی برای گسترش آن باشد.

دودمان خواستار پاسخ به این سئوال شد که الحاق روستاها به شهرها در بلند مدت چه تاثیراتی بر ساکنان بافت روستا و کاهش محرومیت‌های آنان و همچنین چه اثراتی بر شهرها خواهد داشت.

عضو شورای شیراز گفت: اگر تدابیر مناسب و برنامه‌ای اصولی برای کنترل و بهبود این سیاست‌ها علی‌الخصوص در مورد سکونتگاه‌های غیر رسمی و محلات حاشیه نشین شهر اتخاذ نشود، روز به روز شاهد گسترش پیامدها و آثار منفی خواهیم بود.

دودمان اعتقاد دارد که این پیامدهای منفی شامل تضادهای شدید اکولوژیکی شهری،  ناهنجاری‌های اجتماعی و در نهایت ناتوانی در کنترل و نظارت لازم از سوی مدیران و برنامه ریزان شهری برای هدایت و ساماندهی شهر و … است.

به گزارش ایسنا، اخیرا فرمانداری طی نامه‌ای به رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، موضوع الحاق ۳ روستای “گردخون”، “اقبال‌آباد” و “سلطان‌آباد” به این کلانشهر را اعلام کرده است.

انتهای پیام

Leave a Reply

Your email address will not be published.