آیین بزرگداشت ثبت ملی قصه‌گویی هم‌زمان با سراسر کشور در شیراز برگزار شد

آئین بزرگداشت ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی هم‌زمان با تهران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.


به گزارش ایران ریپورتس،  این مراسم صبح روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ با حضور جمعی از مربیان، اعضا و فعالان حوزه قصه‌گویی در شیراز برگزار شد.
در ابتدای این مراسم سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون فارس گفت: امروز زنگ قصه‌گویی در سراسر کشور به صدا در آمد تا این میراث فرهنگی معنوی ایرانی ثبت ملی شود و این افتخاری برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که به شکل تخصصی به این هنر می‌پردازد و متولی قصه‌گویی به عنوان یک فعالیت ذاتی است.
کامرانی افزود: هم‌چنین این جشن در کانون استان کرمان بر مزار مطهر شهید قاسم سلیمانی »نماد قصه‌های ایثار و مقاوت»، در کانون خراسان رضوی و در حرم مطهر امام رضا(ع) «نماد قصه‌های دینی‌مذهبی» در کانون کرمانشاه در محل تاق بستان نماد »قصه‌های ملی و آیینی» و در یزد در خانه‌ی مهدی آذریزدی «پدر ادبیات کودک» و در گیلان به یاد برگزاری اولین جشنواره قصه‌گویی برگزار شد. در عین حال، در مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور در همین تاریخ و ساعت اعلام شده زنگ قصه‌گویی نواخته و مربیان قصه‌گو برای اعضا قصه گفتند. بر این اساس در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس و تمامی مراکز فرهنگی هنری کانون در سطح استان نیز زنگ قصه‌گویی به صدا درآمد و برنامه‌های متنوعی در این روز اجرا شد؛ این آیین در شیراز ساعت ۹:۳۰ امروز سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در حال برگزاری است.
مدیر‌کل کانون فارس در ادامه گفت: خدا از قصه استفاده کرده و کتاب‌های آسمانی پر است از قصه. در نهج‌البلاغه هم قصه می‌بینید و آثار بزرگان ادبی ما سرشار از قصه است. وقتی خدا از قالب قصه برای رساندن پیام خود به بندگان استفاده می‌کند، جایگاه قصه و قصه‌گو تبیین می‌شود.
کامرانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قصه برای جشنواره و برگزاری رقابت نیست بلکه یک بهانه است؛ قصه باید در زندگی ما جریان پیدا کند و همیشگی باشد.
در این ویژه برنامه، فاطمه شاطرپوری معاون فرهنگی سابق و بازنشسته کانون فارس نیز حضور داشت. او این روز را نقطه عطفی برای کانون دانست و گفت: ملی شدن قصه‌گویی نشان می‌دهد تلاش دلسوزان این عرصه به نتیجه رسیده است. او در ادامه گفت: حکایت قصه‌گویی در کانون خودش یک قصه طولانی دارد. کانون برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از قصه و قصه‌گویی استفاده کرد. مخاطب از ما می‌خواست قصه بگوییم چون قصه‌گویی پایه اصلی هر روز کار مربیان بود. اساس و چارچوب اصلی مراکز قصه‌گویی است.
معاون فرهنگی سابق کانون فارس افزود: از دهه هفتاد با حضور اهل فن جلسات کارشناسی تشکیل شد تا این فعالیت مکتوب شود و فقط شفاهی نباشد و در این راه بزرگانی تلاش کردند و چندین جلد کتاب قصه‌های ایرانی را مکتوب کردند و هر سال جشنواره قصه‌گویی به صورت منطقه‌ای و ملی و بعد به صورت بین‌المللی برگزار شد که کانون فارس به عنوان اولین میزبان در شیراز اولین جشنواره بین‌المللی را برگزار کرد و قصه‌گویان ملی و بین‌المللی به شیراز آمدند و قصه گفتند.
شاطرپوری در پایان گفت: هر کاری برای شکل‌گیری دو پایه اساسی لازم دارد: یکی پدید آورنده و دیگری ترویج و توسعه دادن آن است؛ قصه گویی هم از این اصل مستثنی نبوده و ثبت ملی آن نشان از نگهداری این میراث و هنر توسط کانون و کانونی‌ها دارد.
در این مراسم از قصه‌گویان برگزیده مهرواره احسن‌القصص تقدیر شد. قصه‌گویی، پخش تیزر، اجرای مسابقه و شاهنامه‌خوانی بخش‌های دیگری از برنامه بزرگداشت ثبت ملی قصه‌گویی در کانون فارس بود.
گفتنی است امروز 23 خرداد 1402 از ساعت ۹:۳۰ صبح زنگ قصه‌گویی به مناسبت ثبت ملی این میراث فرهنگی در مراکز کانون سراسر کشور نواخته شد و کودکان و نوجوانان قصه شنیدند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.