مصادیق اعمال مجرمانه انتخاباتی در فضای مجازی مشخص شد +جزئیات

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای گفت: مصادیق تمام افعال مجرمانه‌ای که ممکن است در فضای مجازی درباره انتخابات اتفاق بیفتد، در کارگروه تعیین شده است.

به گزارش ایران ریپورتس به نقل از ایسنا، مهدی باقری با اشاره به توسعه استفاده از فضای مجازی در کشور اظهار کرد: پس از به روزرسانی قانون انتخابات در مجلس، با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از اتفاقاتی این روزها رخ می‌دهد، در فضای رسانه و مجازی است، مصادیق تمام افعال مجرمانه‌ای که ممکن است در فضای مجازی درباره انتخابات اتفاق بیفتد، در کارگروه تعیین شده است؛ ما بُعد حقوقی و قضایی قانون انتخابات را از منظر مصداق شناسی در کارگروه مورد بررسی قرار دادیم و این موضوع به دستگاه‌های مربوطه نیز ابلاغ شده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید مراقب باشند تا فریب فضاسازی‌ها یا افعال مجرمانه را در فضای مجازی نخوردند، گفت: مردم باید از قوانین انتخابات مطلع باشند؛ همانطور که هیچ گاه هیچ ورزشکاری نمی‌توانند در مسابقه‌ای شرکت کند که قوانین آن را نمی‌داند، داوطلبان کاندیداتوری انتخابات نیز باید حداقل قانون انتخاباتی را که می‌خواهند در آن حضور پیدا کنند، بداند.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای با بیان اینکه «تمامی نامزدهای انتخاباتی باید قوانین انتخابات را بدانند»، تاکید کرد: به این دلیل که عمده تبلیغات انتخابات در فضای مجازی است، نامزدهای انتخاباتی باید همه قوانین جدید را بدانند تا رقابت خوبی شکل بگیرد و فضای انتخابات به دور از جرایم و تخلفات باشد؛ برای اینکه در رقابت عدالت ایجاد کنیم، تنها چاره‌مان رعایت قانون است. اگر افرادی بیایند و قانون را رعایت نکنند و عدالت در تبلیغات رعایت نشود، قطعاً نهادهای نظارتی به ویژه شورای نگهبان بر اساس قانون با آنها برخورد خواهد کرد.

باقری با تاکید بر اینکه اگر داوطلبان انتخابات در ایام پیش از روز رای گیری از دایره صلاحیت خارج شوند، شورای نگهبان می‌تواند به موضوع ورود کند، عنوان کرد: هر فعل مجرمانه‌ای که در انتخابات وجود دارد، نظیر آن در فضای مجازی نیز وجود دارد؛ اگر در فضای حقیقی فعلی جرم است، در فضای مجازی نیز آن فعل جرم محسوب می‌شود و در اینجا دادستانی می‌تواند اعلام جرم کند. همچنین اگر فرد متخلف کاندیدای انتخابات باشد، نهادهای نظارتی از جمله شورای نگهبان می‌توانند در صورت احراز تخلف، حتی در روز برگزاری انتخابات، با فرد متخلف برخورد کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.