چگونه کم تر بخوابیم بیشتر انرژی داشته باشیم

یک مشاور و روانشناس در این خصوص تصریح کرد: خواب بیش از حد کارایی شما را به شدت کاهش می‌دهد و باعث می‌شود نتوانید کارهای روزانه خود را به صورت کامل انجام دهید. اگر به این مشکل دچار هستید نگران نباشید زیرا می‌توانید الگوی خواب خود را تغییر دهید و به کمتر خوابیدن عادت کنید.

به گزارش ایران ریپورتس، فاطمه نوشادی مشاور و روانشناس در این زمینه خاطرنشان کرد: حتماً شما هم به اهمیت خواب خوب شب واقف هستید. کمبود خواب ممکن است باعث زودرنجی و عصبانیت فرد شود و توانایی او را در به یاد آوردن اطلاعات کاهش دهد.

وی ادامه داد: این موارد خلاقیت فردی را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، کارآفرینان مشغله های زیادی دارند و نمی توانند تمام شب را با آرامش بخوابند؛ پس چطور می توانند با کمترین ساعات خواب، خلاقیت و بهره وری لازم را به دست آورند.

به گفته این مشاور و روانشناس، اگر خواب‌آلودگی در ساعت طبیعی خودش رخ دهد، طبیعی است و نباید آن را غیرعادی تلقی کرد. خواب‌آلودگی طبیعی از ساعت 10-11 شب شروع می‌شود، بین ساعات 2 تا 4 بامداد به اوج خود می‌رسد و از ساعات 5 و 6 صبح کاهش یافته و 8 صبح به حداقل خود می‌رسد.

وی در همین زمینه بیان کرد: خواب‌آلودگی طبیعی طی روز هم بین ساعات 1 تا 4 بعدازظهر اتفاق می‌افتد. مخصوصا اگر فرد فعالیت بدنی نداشته و در محیط آرام قرار داشته باشد، این خواب‌آلودگی بیشتر احساس می‌شود.

این فعال حوزه روانشناسی نیز تصریح کرد: احساس خواب‌آلودگی در غیر ساعات یاد شده، می‌تواند علامتی از وجود یک اختلال خواب باشد که در این صورت نیاز است که علت آن جدی‌تر بررسی و بعد از کشف علت، اقدام درمانی صورت پذیرد.

در ادامه این گفت و گو راهکارهایی برای کمتر خوابیدن را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید راحت تر از خواب بیدار شوید و مدت زمان بیشتری در طول روز بیدار بمانید.

راهکارهایی برای خواب کمتر

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: برای خواب کمتر ابتدا باید بتوانیم راحت و آسان از خواب بیدار شویم. «اولین قدم برای اینکه کمتر بخوابیم تنظیم یک برنامه روزانه است.» برای این کار به توصیه‌های زیر توجه کنید.

برای خواب کمتر با برنامه پیش بروید

نوشادی در همین راستا عنوان کرد: داشتن برنامه بدین معناست که در زمان‌های معینی، کارهای ثابتی انجام دهید. حتی می‌توانید برای ساعت خوابتان هم برنامه بریزید. اگر در ساعت معینی به رختخواب بروید و در ساعت معینی هم از خواب برخیزید، بدن شما منظم خواهد شد و شما به کمتر خوابیدن عادت خواهید کرد.

زمان خواب را دقیق تنظیم کنید

فاطمه نوشادی مشاور و روانشناس خانواده در خصوص این مطلب خاطرنشان کرد: برای اینکه کمتر بخوابیم و بتوانیم خواب خود را تنظیم کنیم باید ساعت خاصی را برای رفتن به رختخواب انتخاب کنید و یک زمان ۸ ساعته برای خوابتان در نظر بگیرید. ساعت خواب را طوری تنظیم کنید که هر شب دقیقاً در همان ساعت به رختخواب بروید.

کاربرد نور و تاریکی برای تنظیم خواب

به گفته وی، نور و تاریکی می‌توانند بر میزان خواب شما تاثیر بگذارند. اگر شما در طول روز نور کمتری دریافت کنید هورمون ملاتونین در بدن شما کمتر تولید خواهد شد و به همین دلیل ممکن است احساس خواب آلودگی کنید. پس برای کمتر خوابیدن سعی کنید در طول روز در معرض نور بیشتری قرار بگیرید.

نوشادی می‌گوید: این نکات به شما کمک می‌کنند تا خواب بهتری داشته باشید و به کمتر خوابیدن عادت کنید:  هنگامی‌ که به رختخواب می‌روید، تمام چراغ‌ ها را خاموش کنید و اجازه ندهید نور بیرون وارد اتاقتان شود، هنگامی‌که از خواب برمی‌خیزید، پرده‌ها را کنار بزنید و اجازه دهید نور وارد اتاق شما شود و در آخر اگر امکانش را دارید، چند دقیقه ای بیرون قدم بزنید.

چطور کم خواب ولی پر انرژی باشیم؟

این فعال حوزه روانشناسی در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: حتماً شما هم به اهمیت خواب خوب شب واقف هستید. کمبود خواب ممکن است باعث زودرنجی و عصبانیت فرد شود و توانایی او را در به یاد آوردن اطلاعات کاهش دهد. این موارد خلاقیت فردی را تحت تأثیر قرار می دهد برای غلبه بر این مشکلات راهکارهایی زیر موثر خواهند بود.

چه غذاهایی بخوریم تا خواب از سرمان بپرد؟!

او افزود: مصرف مواد محرک مانند چای و قهوه مواد می‌تواند برای اشخاصی که احساس خواب‌آلودگی می‌کنند، بویژه آن دسته که صبح بعد از بیدار شدن از خواب، این احساس را تجربه می‌کنند مفید باشد. فقط توصیه می‌کنیم 2 تا 3 ساعت قبل از خواب به هیچ وجه از مواد محرک استفاده نشود.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: منع غذایی مطلق برای کسانی که خواب آلوده و کسل هستند وجود ندارد ولی کسانی که احساس خواب‌آلودگی می‌کنند، اگر منع پزشکی ندارند می‌توانند طی روز از مواد محرک همچون چای ، قهوه و ترکیبات کاکائو استفاده کنند.

فاطمه نوشادی مشاور و روانشناس خانواده در پایان این گفت و گو اظهار داشت: برخی افراد هم با تکیه بر تجربه شخصی خود از مواد غذایی ویژه‌ای استفاده می‌کنند که تاثیر آن همگانی نیست. به عنوان مثال برخی معتقدند دوغ خواب آلوده شان می‌کند که البته این تاثیر قطعی و همگانی نیست. اما مواجهه با نور به ویژه نورآفتاب می‌تواند در کاهش میزان خواب‌آلودگی موثر باشد.

خبرنگار/ فاطمه شعبانی

Leave a Reply

Your email address will not be published.