در شیراز چه خبر است؟! / گنه کرد در حافظیه آهنگری…

یک خواستگاری در حافظیه شیراز و بازداشت مدیر مجموعه فرهنگی و ادبی حافظیه شیراز و تعلیق شغلی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس و ابعاد منفی از بازتاب رسانه‌ای.

آرمان ملی نوشت: فیلمی که از مراسم خواستگاری منتشر شد تا این موضوع در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داخل و خارج از کشور بازتاب فراوانی داشته باشد و استاندار فارس از ان با فیلم نامتعارف یاد کرده و واکنش تندی نیز به آن نشان داده انتقاد‌های زیادی در پی داشت. ازدیدگاه بسیاری از فعالان فرهنگی اگر چه محسن نژاد مدیر توانمندی برای میراث فرهنگی و گردشگری فارس با این همه اثر ثبت جهانی و میراث ملی نبود و به اعتقاد برخی دیگر از ناظران امور، عملکرد وی چندان مثبت نبوده و ترک فعل‌هایی داشته است اما این نحوه برخورد استاندار به عنوان مدیر ارشد استان و نماینده عالی دولت در مورد مدیران منصوب به دولت مستقر ودر حال حاضر اصلاً منطقی که نبوده هیچ، بلکه درست و منطقی هم نیست و کارکردن برای مدیران بعدی این حوزه را بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. ضمن انکه بسیاری از مدیران دیگر استان و کشور نیز نسبت به نحوه عملکرد سامانه مردم رسی که گاه با مردم و گاه علیه مردم و مخل کار مدیران است گله‌مند و انتقاد جدی دارند.

کدام فساد؟

محمد هادی ایمانیه روز دوشنبه گفت که «براساس تصمیم مقامات قضایی، مدیر مجموعه حافظیه و دو نفری که رفتارهای خلاف شرع و هنجارشکنانه داشته‌اند، امروز تعیین تکلیف خواهند شد و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز تا مشخص شدن پرونده اجازه حضور در محیط اداری را نخواهد داشت». او این نوع خواستگاری را «مغایر با عرف جامعه ایرانی- اسلامی» دانسته و گفته که «با عوامل و عناصری که به صورت سازمان‌یافته در صدد ترویج لاابالی‌گری و فساد هستند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت». در کلیپ منتشرشده، شمار زیادی از بازدیدکنندگان آرامگاه حافظ نیز با خواندن ترانه «یار مبارک بادا/ایشاالله مبارک بادا»، این زوج را همراهی و تشویق می‌کنند.

استانی که مهد گردشگری است

این اولین باری نیست که مدیران استانی به دلیل حجاب برکنار می شوند. حضور زنان بی‌حجاب در مسابقه دوی شیراز، هاشم صیامی، رئیس فدراسیون دو و میدانی، استعفا داد. هرچند فرماندار شیراز گفت مسابقه ماراتن زنان و مردان به‌صورت جداگانه و در مناطق مختلف شیراز برگزار شد و تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده ناشی از حضور «اندک و خودسرانه» زنان بدون حجاب اجباری در مسابقه بوده که «فورا» با ممانعت پلیس مواجه شد.

از آنجا که استان فارس، استان مهم گردشگری و مهد تمدن است و شیراز را به عنوان پایتخت فرهنگی ایران زمین و دارالعلم شناخته می‌شود، اتخاذ چنین شیوه‌های مدیریتی دور از انتظار است و اصلاً زیبنده استانی که سالیانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است، نیست. قدر مسلم برخورد با متخلفان در هر رده و هر موضوعی را باید به دست قانون سپرد نه اینکه وانمود شود دلیل عزل و برکناری یا تعلیق و برخورد با تعدادی از مدیران استانی که در دوران حضورشان خدمات شایسته‌ای هم به نفع شیراز و فارس و هم به نفع کل کشور انجام داده‌اند، انتشار و رؤیت فیلم بد حجابی و خواستگاری مثلاً «نامتعارف» و به قول دوستان همراه با فساد دونفر در حافظیه دانست.

کسی منکر اصل حکومتی حجاب نبوده و نیست و مسائل حجاب باید در چارچوب‌ها و برنامه‌های خود به نحوی که کسی را دل آزرده و هتک حرمت نکند، پیش برد اما برخورد‌های چکشی و خشن با مدیران به عنوان صاحبان نظر و نخبگان اجتماعی به این نحو و به این شیوه نامتعارف نیز جایز نیست،

همچنان که سایر مدیران دستگاه‌ها نیز توقع و انتظار ندارند با چنین رفتار‌ها از سوی مدیران بالادستی مواجه شده و پیش چشم کارکنان و خانواده و‌فامیل و همکاران خود در ادارات کل یا در شورا‌های اداری و… خار و خفیف گردند.

به نظر می‌رسد استاندار محترم فارس از مشاوران جدی و دلسوز برخوردار نیست و مسائل مهمتر و اساسی‌تر فارس را باید پیگیر باشند و وقت و انرژی خود را به امور مهمی همچون راه و صنعت و کشاورزی و آب و تولید استان معطوف دارند. حتی اگر مدیری خطایی در محیط کار خود مرتکب شده، رویه معمول براین بوده و هست که سازمان بازرسی و مقام قضائی با حفظ حرمت و‌شان و منزلت مدیر او را صدازده و از او توضیح بخواهند و دلیل قصور و ترک فعل و کم کاری او را جویا شوند و تذکر لازم به اوداده شود و پرونده تخلف وی در فضایی آرام دنبال شود، نه اینکه چنین رفتار دور از‌شان اداری و انسانی را با افراد جامعه ولو مدیر یک مجموعه چنین مهمی داشته باشند.

مطمئن باید بود تداوم اینگونه رفتار‌ها در توقف بسیاری از فعالیت‌های گردشگری و عدم رونق فعالیت فعالان فرهنگی شیراز و فارس بی‌تأثیر نبوده و بی‌شک تأثیر سوء خواهد داشت و نگاه‌های عامه مردم و خواص جامعه به چنین رفتار‌ها هرگز مثبت نخواهد بود.

به راستی گناه مدیر مجموعه حافظیه که روح او از انجام چنین مراسمی باخبر نبوده و یا گناه مدیرکلی که با این همه کمبود نیروی متخصص و کاربلد حوزه میراث و گردشگری مواجه است، چیست؟ که حالا باید تاوان چنین اتفاق ناخواسته‌ای را بدهد؟‌ امیدواریم کمی به خود آییم و در تصمیمات مدیریتی‌مان آنی و عجولانه و از سر احساس و هیجان اقدام نکنیم و حق الناس و رعایت اخلاق و تقوای فردی از جمله حفظ ابروی مؤمن که این همه در دین مبین اسلام به ان سفارش شده را محور امور مدیریتی خود در سطح خرد و کلان مسئولیت‌هایمان مد نظر داشته باشیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published.