خاموش شدن چراغ کارخانه دیگری در فارس

چراغ کارخانه دیگری در فارس در سال جهش تولید در صورت عدم توجه مدیران مربوطه در حال خاموش شدن است.

روزشمار تعطیلی دومین کارخانه سیمان طی یک ماه/ وقتی تولید از رونق می‌افتد

به گزارش ایران ریپورتس، رهبر معظم انقلاب سال ۹۹ که کم‌کم رو به پایان است را سال جهش تولید نامیدند تا با اهتمام همه دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف در سطح کشور، تولید داخلی رونق گرفته، موانع تولید رفع شده و در ادامه بسیاری از مشکلات و مسائل جامعه از جمله موضوع اشتغال و معیشت مردم مرتفع شود.

اما متأسفانه به نظر نمی‌رسد که این شعار محوری و کلیدی سرلوحه فعالیت مدیران قرار گرفته باشد چراکه به‌طور مدام خبرهایی از رکود و تعطیلی کارخانجات مختلف در سطح استان فارس به گوش می‌رسد، تعطیلی‌هایی که با بیکاری قشر عظیمی از کارگران همراه شده و مشکلات اقتصادی و معیشتی این گروه از مردم جامعه را بیش از پیش تهدید می کند.

چندی پیش بود که خبری مبنی بر تعطیلی کارخانه سیمان سپهر قیروکارزین به گوش رسید تا در سال جهش تولید شاهد تعطیلی کارخانه بزرگ و مهم دیگری در سطح استان فارس باشیم اما این پایان کار نبود و طبق خبرهای واصله، کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز نیز نفس‌های آخر خود را می‌کشد و به‌زودی خبر تعطیلی این کارخانه نیز تیتر رسانه خواهد شد، اتفاقی که در صورت وقوع، بازهم تعداد زیادی کارگر را بیکار و سرگردان خواهد کرد.

کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز واقع در منطقه حسن‌آباد شهرستان نی‌ریز در حالی رو به تعطیلی رفته که عمرش هنوز به دو سال نرسیده و در سند پیشران توسعه فارس که توسط عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور رونمایی شد، جزء ۲۳ پروژه اولویت‌دار استان فارس عنوان شده بود.

لطمه به اعتبار ایران در حوزه صادرات سیمان

مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن اشاره به مشکل کارخانه مبنی بر نبود سوخت موردنیاز اظهار داشت: به دلیل نبود سوخت گاز برای فعالیت کارخانه، بیش از ۴۰ روز است که سیمان خاکستری نی‌ریز در تعطیلی به سر می‌برد.

حبیب‌الله شریفی با بیان اینکه نامه‌نگاری‌هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته اما به نظر نمی‌رسد عزمی برای حل مشکل باشد، تصریح کرد: برآورد پیگیری‌های ما از وزارتخانه، کمیسیون‌های مجلس و مدیران مربوطه این است که ما مسئولیتی نداریم و هیچ‌کس احساس تکلیف نمی‌کند.

وی افزود: درصورتی‌که گاز مورد نیاز ما تأمین نشود، به ناچار باید کارخانه را تعطیل کرده و علی‌رغم میل باطنی ۳۵۰ نفر کارگر سرپرست خانواده را اخراج کنیم.

شریفی با اشاره به پرداخت ماهانه یک و نیم میلیارد تومان به عنوان حقوق به پرسنل و کارگران گفت: وقتی کارخانه سوخت نداشته باشد، هیچ فعالیتی نداشته و به این ترتیب تولید و فروش نیز نداشته و پرداخت حقوق کارگران میسر نخواهد بود.

مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز ادامه داد: به ما گفته شده کمبود گاز داریم و باید از سوخت جایگزین برای کارخانه استفاده کنید.

وی با بیان اینکه ماشین حمل سوخت جایگزین مازوت پیدا نمی‌شود، در خصوص دو مشکلی که سوخت جایگزین برای کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز ایجاد می‌کند، عنوان کرد: کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز نو پا بوده و دستگاه‌های سوخت جایگزین راه‌اندازی نشده و همچنین استفاده از سوخت جایگزین هزینه چند برابری را به کارخانه تحمیل خواهد کرد.

شریفی اضافه کرد: بسیاری از کارخانه‌های قدیمی نیز که هم‌اکنون با یک‌سوم تا نصف ظرفیت از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند، تصمیم بر تعطیلی به علت عدم مقرون به‌صرفه بودن دارند.

وی در خصوص شرکت گاز استان فارس نیز گفت: شرکت گاز استان فارس بار مسئولیت را از روی دوش خود برداشته و می‌گوید اختیاری نداشته و باید از تهران پیگیری شود، پیگیری‌هایی که با وجود ممارست ما مدت‌هاست در مرحله بررسی گیر کرده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به صادرات محصولات کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز به کشورهای هند، امارات و بنگلادش اذعان داشت: در تعهدات صادراتی ما نیز مشکلاتی به وجود آمده و با توجه به تعطیلی کارخانه، امکان صادرات محصول طبق قراردادهایمان به کشورهای هند، امارات و بنگلادش وجود ندارد.

وی با بیان اینکه درصورت عمل نکردن به تعهدات مشمول پرداخت جریمه و خسارت خواهند شد، ابراز داشت: درصورت عمل نکردن به تعهدات علاوه بر جریمه و خسارت، اعتبار و شهرت کارخانه‌ای که تک محصول است، زیر سوال رفته که این اتفاق به معنای نابودی و شکست کارخانه خواهد بود. همچنین این اتفاق لطمه بزرگی به نام ایران در عرصه صادرات سیمان خواهد زد.

مدیرعامل کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز با اشاره به فروش و بازار خوب سیمان خاکستری نی‌ریز در کشورهای دیگر، تصریح کرد: محموله صادراتی آخر ما متشکل از محصولات تولیدی خودمان و محصولات چند کارخانه دیگر بود تا بدقول نشویم اما امکان ادامه صادرات با این روش وجود ندارد.

وی از مسئولین درخواست کرد تا هرچه زودتر جلوی رقم خوردن یک فاجعه اقتصادی در سطح استان فارس و کشور گرفته شود.

بی‌تدبیری و مدیریت ناصحیح، قفل تعطیلی کارخانجات

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به‌سرعت بالای تعطیلی کارخانه‌ها اظهار داشت: بی‌تدبیری و مدیریت ناصحیح دولت موجب متضرر شدن صنایع مختلف ازجمله کارخانجات شده است.

فرهاد طهماسبی در خصوص مشکل کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز عنوان کرد: افت فشار و کمبود گاز و همچنین نیاز نیروگاه‌ها به گاز برای تولید برق از جمله مهم‌ترین دلایل تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها از جمله سیمان خاکستری نی‌ریز می‌باشد.

وی درباره نقش مجلس عنوان کرد: ما در مجلس برنامه‌ریزی بلندمدت داشته و سعی کردیم با اصلاح روش‌ها، شاهد رونق مجدد صنایع و کارخانجات باشیم و درحال حاضر در تلاش برای حل مشکل این واحدهای تولیدی هستیم.

طهماسبی با اشاره تلاش برای حمایت در صنایع در بودجه سال آینده اظهار داشت: هرچند مجلس نمی‌تواند ساختار بودجه را تغییر دهد و تنها اصلاحات ممکن است اما مجلس نقش خود را در بودجه سال آتی نشان خواهد داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر وضع بحرانی کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز، خواهان حمایت وزارت صمت از این قبیل واحدهای تولیدی شد.

نامه‌نگاری استاندار برای حل مشکل دو کارخانه سیمان در فارس

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در توضیح وجود مشکلات موجود در کارخانه‌های سیمان در سطح استان گفت: به‌طور کلی در سطح استان فارس ۱۰ کارخانه سیمان داریم که اگر فکری برای دو کارخانه سیمان خاکستری نی‌ریز و سیمان سپهر قیروکارزین نشود، با بحران روبرو خواهیم شد.

حمیدرضا ایزدی با اشاره به اینکه تأمین سیمان تنها مربوط به مصارف شهری نیست، افزود: تولید این محصول برای صنایع پایین‌دستی نیز بسیار ضروری و زنجیروار به صنایع دیگر مرتبط است بنابراین اگر این توقف ادامه یابد مشکل بزرگی دامن‌گیر ما خواهد شد.

وی ضمن مطالبه از شرکت گاز گفت: متأسفانه مشکل سوخت مربوط به امسال و مختص استان فارس نیست بلکه در سراسر کشور مطرح شده است که باید فکر جدی برای آن شود.

ایزدی با اشاره به نامه‌نگاری استاندار فارس به وزیر نفت اظهار داشت: در حال حاضر دو کارخانه سیمان سپهر قیروکارزین و سیمان خاکستری نی‌ریز با مشکل عدم در اختیار داشتن تجهیزات استفاده از سوخت دوم دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نامه‌نگاری‌های لازم نیز انجام شده است به امید اینکه هم در استفاده از گاز و هم استفاده از برق با این دو واحد تولیدی همکاری لازم صورت گیرد.

در پایان باید گفت که در سال جهش تولید الزامی است که توجه بیشتری به کارخانه‌ها و صنایع به‌عنوان مبادی اصلی تولید در کشور داشت تا در عرصه‌های دیگری نظیر اشتغال و معیشت مردم نیز مؤثر باشد و خاموشی چراغ کارخانه‌ها یکی پس از دیگری اتفاقی مذموم است که باید به هر نحو جلوی آن گرفته شود.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.