بیماران خاصی که خاص نیستند/ اطلاع رسانی واکسیناسیون شفاف نیست

علوم پزشکی شیراز در حالی از واکسیناسیون بیماران خاص خبر داده که برخی ازبیماران نمی دانند این روند چگونه انجام می شود. مراکز تزریق پاسخ روشنی ندارندتا اطلاع رسانی ها چندان شفاف نباشد.

به گزارش ایران ریپورتس، چند روز پیش دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که از روز دوم فروردین ماه تزریق واکسن کووید ۱۹ برای بیماران خاص و صعب العلاج را آغاز می‌کند.

معاون علوم پزشکی شیراز در این رابطه گفته بود که واکسیناسیون از دوم فروردین در بیمارستان بوعلی سینا برای بیماران دریافت کننده پیوند عضو و در بیمارستان آنکولوژی امیر برای بیماران مبتلا به سرطان آغاز می‌شود.

اما برخی بیماران خاص زمانی که با بیمارستان امیر تماس گرفتند به آنها اعلام شده فعلاً خبری از واکسن نیست و برای انجام واکسیناسیون به آنها اطلاع داده خواهد شد. بیمارستان پاسخ بیشتری به بیماران نداده است.

این ناهماهنگی بین علوم پزشکی و بیمارستان مرتبط با بیماران آنکولوژی بیشتر از پیش به ابهامات عملکردی دانشگاه علوم پزشکی دامن زده است.

پیش از این نیز در زمانی که واکسن آنفلوانزا به گروه‌های هدف تزریق می‌شد، پیامی به بیماران خاص ارسال و از آنها دعوت شد برای تزریق واکسن به محل اعلام شده مراجعه کنند اما برخی بیماران زمانی که به محل رفتند به آنها اعلام شد که اسمشان در لیست موجود نیست و از تزریق واکسن به آنها خودداری شد. این در حالی بود که این بیماران حتی دفترچه بیماران خاص نیز داشتند.

ادعای مشاور معاون درمان علوم پزشکی: تاکنون نزدیک به ۱۱۰ بیمار خاص واکسن زده‌اند

مشاور معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به نوع واکسنی که به استان اختصاص یافته است در این مرحله تنها افرادی که در بازه سنی ١٨ تا ۶٠ سال بوده و دارای بیماری خاص هستند در اولویت دریافت واکسن اند.

دکتر عبدالحسین فرح بخش در ادامه بیان کرد: براساس طبقه بندی اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با توجه به نوع واکسن کرونا که سینوفارم است مقرر شده تا افرادی که دارای بیماری خاص هستند و در طبقه بندی اعلام شده قرار می‌گیرند نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

او ادامه داد: امکان تزریق واکسن به افرادی که سن کمتر از ١٨ سال داشته و یا سن آنان بیش از ۶٠ سال است در این مرحله میسر نیست.

وی اضافه کرد: بیش از ۶ هزار واکسن کرونا در اختیار بیمارستان امیر قرار گرفته و ظرف مدت زمان حداکثر ١۴ روز باید این دوز واکسن‌ها در اختیار بیماران خاص قرار بگیرد.

فرحبخش در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه «برخی بیماران خاص به بیمارستان امیر مراجعه کرده‌اند اما پاسخ روشنی نگرفته اند» تاکید کرد: روزانه برای نزدیک به ٢٠٠ الی ٣٠٠ نفر از بیماران خاص استان پیامکی مبنی بر دریافت دوز واکسن ارسال شده و طی دو روزی که از اجرای این طرح گذشته است تاکنون نزدیک به ١١٠ نفر با مراجعه به بیمارستان امیر نسبت به تزریق واکسن اقدام کردند.

ادعای تزریق واکسن در حالی مطرح می‌شود که محدودیت‌های اعمال شده باعث شده که همه رسانه‌ها به صورت مناسبی نتوانند فرایند واکسیناسیون را اطلاع رسانی کنند. ابهامات بی پاسخ مانده و پاسخ‌های مطرح شده نیز در حد کلی گویی است.

وی با اشاره به اینکه بیماران باید در کوتاه‌ترین زمان به مراکز درمانی مراجعه کرده و نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند متذکر شد: در این مرحله بیمارانی مورد تزریق قرار می‌گیرند که دارای بیماری‌های نظیر سرطان، پیوند عضو یا دیالیز باشند و به مرور زمان سایر بیماری‌های خاص نیز در صف دریافت واکسن قرار می‌گیرند.

اقدام دانشگاه علوم پزشکی شیراز مبنی بر تزریق واکسن به بیماران خاص اقدامی پسندیده است اما ادعاهای مطرح شده با نمود بیرونی آن چندان همخوانی ندارد. بیمارستان‌ها به بیماران پاسخ روشنی نمی‌دهد، بیماران دقیقاً نمی‌دانند چرا اسامی برخی در لیست قرار دارد و برخی در لیست موجود نیست.

این روزها عملکردهای این چنینی و دوگانه علوم پزشکی بیشتر بر فضای ابهام دامن زده است از این رو به نظر می‌رسد که علوم پزشکی باید در حین انجام واکسیناسیون شفافیت بیشتری به خرج دهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.