برچسب سیاسی، پاسخ شهردار شیراز به رسانه منتقد مدیریت حوزه شهری

شهردار شیراز در نشست خبری خود به جای پاسخگویی به انتقادات وارد شده بر مدیریت حوزه شهری، در مقام اعتراض برآمد و به رسانه منتقد برچسب سیاسی‌کاری زد.

نشست خبری شهردار شیراز درحالی بعد از حدود یک سال و نیم به بهانه پروژه‌های عمرانی شهرداری برگزار شد که بیشتر جنبه پاسخگویی به انتقادات و حتی برچسب‌زنی به برخی رسانه‌ها را داشت.

برچسب سیاسی زدن شهردار به انتقادات حوزه مدیریت شهری

حیدر اسکندرپور با بیان اینکه غالب انتقادات علیه شهرداری غیرکارشناسی بوده و هجمه‌ها هدفمند به سمت شهرداری گرفته شده، اظهار داشت: رسانه‌ای در طی چند وقت اخیر چندین تیتر علیه شهرداری کارکرده که شائبه سیاسی بودن انتقادات را دارد.

وی با ذکر اینکه بازی سیاسی و انتخابات را برخی خیلی زودهنگام شروع کرده‌اند، تصریح کرد: اینکه با آبروی شخصی بازی شود، کار درستی نیست، فردی که سال‌ها در قسمت‌های مختلف شهرداری زحمت کشیده، پست و سمت داشته است.

شهردار شیراز پیرامون سفر 55 نفر از مدیران معاونت خدمات شهری شهرداری به جزیره تفریحی کیش گفت: ما در شهرداری شیراز اداره‌ای به نام رفاه داریم که مواردی نظیر پزشکی و سفرها را پیگیری می‌کند مربوط به شهرداری نبوده و همه دستگاه‌ها این اداره را دارند.

وی با اشاره به اعزام پرسنل شهرداری شیراز به سفرهای تفریحی همراه با خانواده گفت: معاونین خدمات شهری در از ابتدای شیوع کرونا مدام سرکار بوده و یک روز تعطیل را تجربه نکردند بنابراین طبیعی است که رفاهیاتی برای پرسنل فراهم شود اما اینکه چرا این سفر باید اطلاع‌رسانی شود؟ از نظر بنده به‌عنوان شهردار می‌گویم که این کار در چهارچوب شهرداری و اختیارات بودجه‌ای ما تعریف شده است.

این مقام مسئول درخصوص سنگفرش خیابان ارم اظهار داشت: کم شدن و آرام‌سازی ترافیک اطراف اماکن گردشگری در همه جای دنیا انجام می‌شود و یکی از دلایل سنگفرش کردن خیابان ارم همین بوده است.

وی ادامه داد: به همین منظور اطراف ارگ کریم خان، حافظیه و سعدیه نیز پیگیر سنگفرش کردن هستیم تا ترافیک را کاسته و آرام‌سازی نماییم.

شهردار شیراز با ذکر اینکه نگاه اصلی ما به ارم به‌عنوان پیاده راه خواهد بود و تلاش می‌کنیم این اتفاق رقم بخورد، گفت: درنظرسنجی انجام شده توسط شهرداری شیراز 73 درصد مردم طرفدار سنگفرش شدن خیابان ارم هستند.

درحالیکه چیزی تا پایان اتمام پروژه نمادین و روبنایی سنگفرش کردن خیابان ارم باقی نمانده است، به گفته اسکندرپور شهرداری تازه درحال برگزاری جلسات با دست‌اندرکاران برای بررسی مدیریت ترافیک اطراف خیابان ارم می‌باشد.

سؤالات و انتقادات خبرنگار فارس که بی‌پاسخ ماند

درهمین خصوص خبرنگار فارس خطاب به شهردار شیراز در نشست خبری گفت: انتقادات ما صرفاً متوجه شهرداری نبوده و ما دستگاه‌های مختلف همچون فرمانداری، استانداری و سازمان صمت و افرادی همچون نمایندگان مجلس را نیز مورد انتقاد قرار داده‌ایم.

محمد صادقی با اشاره به عدم پاسخگویی مسئولان و مدیران شهرداری شیراز عنوان کرد: ما در خبرگزاری فارس پیش از رسانه‌ای کردن انتقادات، موارد را با معاونین و مدیران شما در مجموعه شهرداری شیراز طرح بحث کردیم اما متأسفانه هیچ‌کدام پاسخگو نبودند و هیچ جوابی را به ما ندادند.

وی تصریح کرد: بعد از چندین بار پیگیری و تلاش برای رفع مشکل، می‌بینیم که دوستان مجموعه شهرداری هیچ توجهی ندارند پس چاره‌ای نمی‌ماند جز اینکه بنا به رسالتمان به مردم مشکلات را بگوییم تا شاید مسئولان و مدیران شهرداری مجبور به پاسخگویی شوند.

خبرنگار فارس پیرامون خبر انتصاب مدیرکلی با مدرک ابتدایی در شهرداری شیراز بیان کرد: در بحث مدیرکل با مدرک ابتدایی، ما در خبرگزاری فارس تنها اشاره‌ای به حضور یک فرد با مدرک ابتدایی در مسند مدیرکلی داشتیم اما خود شهرداری شیراز بود که نام و مشخصات فرد را در جوابیه عنوان کرد و آبروی فرد را در جامعه برد.

وی افزود: چرا شهرداری درخصوص شرایط احراز پست مدیرکلی، قوانین را در اختیار رسانه نمی‌گذارد؟ طبق تحقیقات و بررسی‌های ما، حداقل مدرک برای تصدی پست مدیریتی باید لیسانس باشد اما مدیرکل منصوب شما در زمان تصدی مدرکش ابتدایی بوده است. همچنین شما گفتید که کارگر با رتبه بالای 12 می‌تواند سرپرست پست مدیرکلی باشد اما طبق اسناد ما ایشان حکم مدیرکلی گرفته است، نه حکم سرپرستی.

صادقی پیرامون سفر مدیران معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز به جزیره تفریحی کیش اظهار داشت: درخصوص سفر مدیران معاونت خدمات شهری باید پرسید چرا در بحبوحه و پیک کرونا که هیچ‌کس اجازه خروج از شهر را نداشت، آنان به سفر رفتند؟ مدیران خدمات شهری زحمت‌های بسیاری در این ایام کشیدند و ما سپاسگزار آن‌ها هستیم اما بیش از مدیران، کارگران زیردست آن‌ها متحمل سختی و زحمت شدند، چرا تنها باید مدیران به سفر تفریحی کیش در هتل پنج ستاره همراه با خانواده بروند؟

وی در توضیح انتقادات انجام شده نسبت به سنگفرش خیابان ارم عنوان کرد: درهمه جای دنیا پیاده راه‌ها را سنگفرش می‌کنند و هیچ جا مرسوم نیست که یک خیابان و معبر حرکتی وسایل نقلیه را کنده و سنگفرش نمایند که همانند طالقانی، خیام و جلوی حافظیه بعد از گذشت مدتی سیاه‌تر شده و نمای زشتی به آن قسمت بدهد و همچنین موجب بالاترین استهلاک وسایل نقلیه شود و نتیجه عکسی داشته باشد. پیرامون مشکلات ترافیکی ناشی از سنگفرش ارم چه تمهیداتی اندیشه شده است؟

محمد صادقی درخصوص نهضت آسفالت شهرداری شیراز نیز گفت: نهضت آسفالت نیز کار خوبی است و جای تشکر دارد اما حال که کاری را انجام می‌دهید، چه بهتر است که کار را به نحو مطلوبی انجام دهید و صرف اینکه کاری انجام شود، به قضیه نگاه نکنید چراکه در بسیاری از مناطق دیده‌ایم تنها قیری بر روی لایه‌های قبلی ریخته شده بدون اینکه زیرسازی صورت بگیرد و پس از آسفالت نیز اعوجاج‌های آن گرفته شود که چند وقت بعد مجدد آش همان و کاسه همان خواهد بود.

به موارد فوق هیچ پاسخی از سوی شهردار شیراز داده نشد تا مشخص شود تمامی انتقادات به‌جا و کارشناسی بوده و هرگونه اهمال و کم‌کاری از سوی مجموعه شهرداری شیراز می‌باشد.

قابل ذکر است که مقابله با منتقدان و تمسخر آنان بارها از سوی برخی اعضای شورای پنجم شهر و مدیران شهرداری شیراز صورت گرفته است، کسانی که در حرف‌هایشان بسیار از منتقدین استقبال می‌کنند و مدام شعار زنده باد مخالف من سر می‌دهند اما در بزنگاه‌ها می‌بینیم که از هیچ برچسب و تهمتی نسبت به منتقدین کوتاهی نمی‌کنند که نمونه کوچکی از آن را در استوری اینستاگرام رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر و پاسخ یکی از مدیران شهرداری شیراز در یکی از گروه‌ها می‌بینید.

اجرای 1550 پروژه شاخص در مناطق 11گانه شهرداری شیراز

حیدر اسکندرپور پیرامون تشریح پروژه‌های شهرداری شیراز اظهار داشت: در سال 99 برای هر 11 منطقه شهرداری پروژه‌هایی شاخص تعریف گردید.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص ۱۵۰ پروژه شاخص در مناطق دسته بندی شده، گفت: قریب به ۲۳۰۰ پروژه در سطح شهر ‌‌و حوزه‌های متفاوت وجود دارد که تعداد ۲۷ پروژه شاخص در مجموعه شهرداری مرکزی و حوزه معاونت‌ها پیگیری می‌شود و آنچه به‌عنوان پروژه‌های شاخص تعریف می‌شود ۱۵۰ پروژه در مناطق است که در مجموعه شهرداری شیراز عملیات اجرایی آن‌ها پیگیری می‌شود و از آنچه به‌عنوان پروژه‌های شاخص تعریف شده است.

شهردار شیراز درخصوص بودجه لازم برای پروژه‌ها گفت: از ۱۵۰ پروژه شاخص ۱۳۰۰ میلیارد تومان مبلغ قرارداد پروژه‌ها می‌باشد و در عملکرد پروژه‌ها ۴۸۶ میلیارد تومان صورت وضعیت شده و تعهدات پروژه‌ها ۸۱۴ میلیارد تومان است که طی ۲ ماه انتهای سال و مابقی آن‌ها در ماه‌های ابتدایی سال آینده انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسیرهای خاص پیاده‌روی و دوچرخه نیاز امروز مردم است، گفت: این مسیرها باید به صورت ایمن برای مردم توسط شهرداری ایجاد شود که در ۱۱ منطقه شهرداری این مسیرها تعبیه شده و ۳۰۰ کیلومتر از فضاهای شهری به مسیرهای دوچرخه تخصیص و یا در حال تعبیه می‌باشد.

اسکندرپور ادامه داد: شهر در ۵۰ سال گذشته برای دوچرخه‌سواری محیا نبوده است و شهرسازی در گذشته به سمت‌وسوی ایجاد مسیر حرکت خودرو بوده است و خیابان‌های منطقه مرکزی شهر برای دوچرخه‌سواری مطلوب نمی‌باشند و از همین معابر موجود باید مسیرهای دوچرخه ایجاد کنیم و با توجه به ایراداتی که از سوی مردم گرفته می‌شود که چرا مسیرهای دوچرخه‌ها در مناطق ۵ و ۷ می‌باشد اما در مرکز شهر این فضاها ایجاد نمی‌شود به دلیل این است که در مرکز این امکان فراهم نیست.

شهردار شیراز در ادامه سخنان خود به موضوع دفع آب‌های سطحی، پرداخت و بیان کرد: از سال‌های گذشته شهرداران بسیاری در این حوزه تلاش بسیاری نمودند و این در حالی است که طی دو سال گذشته ۳۲۵ کیلومتر لوله‌گذاری جدید و ۱۶۰ کیلومتر مسیر بهسازی شده است و واقعیت این است که در راستای پیشگیری از ورود روان آب‌ها به شهر دو اقدام پیش رو داشتیم که اقدام اول تعویض و انجام لوله‌گذاری‌های جدید در سطح شهر است که این اقدام هزینه‌های گزافی را در بردارد و اقدام دوم همکاری مشترک منابع طبیعی، سازمان آب و فاضلاب و شهرداری است که بایستی اقدامات لازم را در حریم شهر انجام دهند تا آب کمتری به سطح شهر وارد شود و در راستای پیشگیری، اقدام دوم در دستور کار قرار گرفت چراکه این کار اقتصادی‌تر می‌باشد و موجب می‌شود تا ذخایر آب افزایش گردد.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.