غربالگری؛ دریچه‌ ای طلایی برای شناسایی زودهنگام آسیب‌های شنوایی

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند بر انجام غربالگری شنوایی نوزادان، برای شناسایی زود هنگام آسیب های شنوایی تاکید کرد.

به گزارش ایران ریپورتس، لیلا بیرامی کارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان فراشبند در این خصوص گفت: غربالگری جهانی شنوایی نوزادان (UNHS) یک عمل ضروری برای تشخیص دقیق و زودهنگام آسیب شنوایی نوزادان است و نوزادانی که آسیب شنوایی آن‌ها پیش از شش ماهگی تشخیص داده شود، در مقایسه با کودکانی که دیرتر شناسایی می‌شوند، به مراتب توانمندی‌ های بیشتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: قوه شنوایی یکی از توانایی‌ های مهم انسان برای برقراری ارتباطات گفتاری به شمار می‌آید، از لحظه تولد و در تمام دوران نوزادی حس شنوایی ارتباط نزدیکی با رشد گفتار و زبان دارد و حتی سطوح خفیف تا متوسط از دست دادن شنوایی می‌تواند منجر به تغییراتی در مغز شود، از دست دادن شنوایی در نوزادان اورژانس رشد عصبی نامیده می‌شود.

به گفته بیرامی، بیشتر کودکان مبتلا به کم شنوایی مادرزادی از والدینی با شنوایی طبیعی به دنیا می‌آیند و هیچ مشکل سلامتی یا ریسک فاکتورهای کاهش شنوایی را ندارند، یک مطالعه بلژیکی نشان می‌دهد که منشأ کم شنوایی تنها در نیمی از کودکان مراجعه ‌کننده قابل شناسایی است.

وی اظهار داشت: نقص شنوایی را نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاریهای بدو تولد دانست که در صورت عدم شناسایی و همچنین عدم درمان به موقع، می تواند عوارض جبران ناپذیری بر رشد گفتار، زبان و شناخت کودک داشته باشد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه، افزود: غربالگری شنوایی نوزادان، موثرترین راه برای شناسایی زودهنگام آسیب های شنوایی است و مطالعات نشان داده اند که نوزادانی که آسیب شنوایی آنها قبل از ۶ ماهگی تشخیص داده شود، در مقایسه با کودکانی که دیرتر شناسایی می شوند، به مراتب توانمندی های بیشتری خواهند داشت.

او بیان داشت: زمان طلایی برای انجام تست غربالگری تا یک ماهگی، تست تشخیصی تا ۳ ماهگی و مداخله درمانی تا ۶ ماهگی است.

بیرامی افزود: خوشبختانه بیش از ۵۰ درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و ۶۰ درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان با اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری هستند.

او، ایمن سازی کودکان، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص و درمان زود هنگام کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از گوش را از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی برای کاهش کم شنوایی و ناشنوایی عنوان کرد.

ضرورت پیشگیری از آسیب به شنوایی

لیلا بیرامی اظهار کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، یک تا چهار در هر هزار تولد زنده کم شنوایی وجود دارد، اما در کشور ما ۳.۷ تولد در هر یک هزار تولد زنده دچار کم شنوایی هستند.

وی با اشاره به اینکه شیوع کم شنوایی با افزایش سن بیشتر می‌شود، افزود: ۱.۳ تا ۲ درصد کودکان مدرسه رو یا دانش ‌آموز دچار کم شنوایی هستند؛ در سالمندان (افرادی بالای ۶۰ سال) هم گزارش شده که حدود ۸۰ درصد آنان از درجاتی از کم شنوایی رنج می‌برند.

بیرامی تصریح کرد: کم شنوایی به دو دسته مادرزادی و اکتسابی تقسیم می‌شود و از علل کم شنوایی مادرزادی می‌توان به علل ژنتیکی اشاره کرد؛ کودکانی که وزن کمتر از یک کیلو و ۵۰۰ گرم دارند ممکن است به کم شنوایی مبتلا شوند.

او بیان کرد: کودکانی که بخش مراقبت‌های ویژه (NICU) بستری می‌شوند یا کودکانی که بیلی‌روبین بالا دارند، همچنین عفونت‌ های داخل رحم می‌تواند فرد را دچار کم شنوایی کند؛ گاهی نیز فرد طی دوران زندگی خود بر اثر ابتلاء به معضلاتی مانند سرخک، سرخچه و اوریون، دچار کم شنوایی می‌شود.

وی گفت: ضربه به سر از دیگر عوامل ابتلاء به کم شنوایی است، در کنار آن کسانی که مبتلا به مننژیت می‌شوند و کسانی که در معرض سروصدای بلند هستند یا به پیر گوشی مبتلا می‌شوند، دچار کم شنوایی خواهند شد.

لیلا بیرامی کارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان فراشبند در پایان ادامه داد: انواع کم شنوایی شامل انتقالی، آمیخته حسی، عصبی و مرکزی است که هر کدام از این انواع به یک قسمت از شنوایی آسیب می‌رسانند، به طور مثال در کم شنوایی انتقالی، مشکل می‌تواند در پرده، کانال یا گوش میانی باشد و فرد مبتلا به کم شنوایی انتقالی شود.

خبرنگار: فاطمه شعبانی

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.