عید شیراز کجا بریم/ جاذبه‌ های گردشگری شهر شیراز

عضو مرکز پژوهش های کتیبه شناسی و سرپرست موزه تخت جمشید گفت: با شروع سال جدید و تعطیلات عید نوروز، بسیاری از مردم ایران به شیراز سفر می‌کنند تا از تماشای زیبایی های بی نظیر این شهر در بهار لذت ببرند.

به گزارش ایران ریپورتس، مجتبی درودی عضو مرکز پژوهش های کتیبه شناسی و سرپرست موزه تخت جمشید در گفت و گو با خبرنگار ایران ریپورتس اظهار داشت: شیراز، شهر بهار نارنج، شهر شعر و شور و ادب، شهری که هر کسی را عاشق خود می کند.

وی در همین زمینه ادامه داد: شیراز، شهر شعر، ادب و فرهنگ، در عید و تعطیلات نوروز میزبان بسیاری از گردشگران و مسافران از سراسر ایران است؛ به‌ طوری که بسیاری از جاهای دیدنی شیراز از پر بازدید ترین در نوروز سال ۱۴۰۲ بودند.

به گفته وی، شیراز در تمامی فصول سال طبیعتی دلنشین دارد؛ به‌خصوص در فصل بهار که درختان بهار نارنج و عطر خوش آن‌ها حس نشاط و سرزندگی را برای این شهر به ارمغان می‌آورند. با ما همراه باشید تا با دیدنی های شیراز در نوروز آشنا شوید.

این پژوهشگر بیان کرد، شیراز شهری بسیار بزرگ در استان فارس است. در عین حال در هر گوشه از این شهر زیبا، یک جاذبه گردشگری وجود دارد. بسیاری از افرادی که به شیراز سفر می‌کنند، از مسیر بازدید اطلاعی ندارند. به همین خاطر با وجود آنکه چندین جاذبه در نزدیکی آن‌ها وجود دارد؛ به آن سر شهر می‌روند.

تخت جمشید

این فعال حوزه گردشگری نیز می گوید: تخت جمشید بی‌تردید زیباترین نمونه باقی‌‌مانده از دوران اوج امپراتوری ایران است. حتی با تماشای خرابه‌ های تخت جمشید، می‌توانید به ملیت خود افتخار کنید. البته برخی افسوس می‌خورند که چرا در چنین بازه ناب تاریخی به دنیا نیامده‌اند.

وی در ادامه همین مطلب عنوان کرد: تخت جمشید مجموعاً 125هزار متر مربع وسعت دارد. حکومت هخامنشیان، در ابتدا از پاسارگاد آغاز شد. پاسارگاد اولین پایتخت ایران بود. پس از آن در زمان پادشاهی داریوش بزرگ، پایتخت ایران به تخت جمشید انتقال یافت. تخت جمشید فقط یک پایتخت معمولی نبود، بلکه ساختمان اصلی سازمان ملل و بخش‌های بسیار مهم جهانی را در خود جای می‌داد. شاید امروز آثار بسیاری از آن دوران باقی نمانده باشد؛ اما بازدید از تخت جمشید برای آنکه هر ایرانی با اصالت خود آشنا شود، لازم است.

او افزود: حافظ یکی از مهم‌ترین شعرا و غزل‌ سرایان ایرانی است. همه ما در شب یلدا او را به شاخه نباتش قسم می‌دهیم و از سرنوشت خود می‌پرسیم. حافظ در بین مردم ایران، شهرت و محبوبیت بسیاری دارد. آرامگاه حافظ در شهر شیراز قرار دارد. آرامگاه حافظ یا همان حافظیه را می‌توان یکی از زیباترین آرامگاه‌ ها در تمام ایران دانست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حافظ علاوه بر یک شاعر، عارفی برجسته نیز بود. به همین خاطر حتی در آرامگاه وی نیز می‌توانید شاهد چندین و چند نماد مختلف باشید. جالب است بدانید با وجود آنکه این آرامگاه در خیابانی شلوغ قرار دارد، از بیرون نمیتوانید ساختمان اصلی آرامگاه حافظ را ببینید.

سعدیه

به گفته این پژوهشگر، سعدی، یکی دیگر از شعرای مهم ایرانی که ما او را به مجموعه اشعار گلستان و بوستان میشناسیم. حتی بسیاری او را به لقب شیخ میشناسند و به مکتب وی اعتقاد دارند. آرامگاه سعدی نیز تاریخی پرفراز نشیب داشته است.

او همچنین می‌گوید: جالب است بدانید آرامگاه سعدی در مکانی واقع شده است که روزگاری خانقاه سعدی بود. او روزهای آخر عمر خود را در همین مکان میگذارند. گفتنی است سازه‌ ای که امروز به‌عنوان آرامگاه سعدی، شاهد آن هستید، در دوران پهلوی اول و در سال 1330 بنا شده است. تا پیش از آن، سعدی چنین آرامگاه زیبایی نداشت. بازدید از سعدیه به همه مسافران نوروزی شیراز توصیه می‌شود.

دروازه قرآن

این فعال حوزه گردشگری نیز عنوان کرد: خب قصد داریم تا سفر شیرینمان به شیراز را با دروازه قرآن به پایان برسانیم. دروازه قرآن در شمال شرق این شهر قرار دارد. این دروازه، دروازه خروجی شیراز به سمت مرودشت محسوب می‌شد. قدمت این دروازه به دوران عضدالدوله دیلمی باز می‌گردد.

وی در ادامه همین گفت‌وگو بیان کرد: او دستور داد تا بر روی این دروازه، قرآن قرار دهند تا مسافران در پناه خداوند سالم به مقصد برسند. در دوران زندیه، این دروازه به دستور کریم‌خان زند بازسازی شد. او دستور داد تا دو جلد قرآن در بالای اتاقک این دروازه قرار دهند. این قرآن‌ها با نام «قرآن هفده من» شهرت دارند.

ارگ کریم‌خان

او میگوید: ارگ کریم‌خان را بی‌تردید باید یکی از مهم‌ترین بخش‌های شیراز گردی در نوروز دانست. ارگ کریم‌خان در حقیقت مقر اصلی حکومت و زندگی کریم‌خان زند و خاندان سلطنتی بود. این ارگ ظاهری بسیار زیبا دارد و هنوز هم استوار و پابرجا باقی مانده است. ارگ کریم‌خان دارای دیوارهای قطور و چهار ستون بزرگ در چهار طرف خود است. شیراز در دوران زندیه، پایتخت ایران بود.

این فعال حوزه گردشگری: این ارگ نیز مقر اصلی حکومت ایران به حساب می‌آید که در طول تاریخ فتح نشد؛ اما آسیب بسیاری دید. در دوران قاجار بسیاری از شاهزادگان قجری، بر طبق سلیقه خود، آن را تغییر دادند. در اثر این تغییرات، آسیب بسیاری به این ارگ زیبا وارد شد. متأسفانه در دوران پهلوی نیز از آن به‌عنوان مقر شهربانی شیراز و زندان استفاده کردند. سال‌ ها مرمت و بازسازی فراوان، آن را به ظاهری که امروز شاهد آن هستید در آورده است.

وی در پایان از جاذبه های دیگری که در این شهر وجود دارد نام برد که از جمله می توان به، پاسارگاد، نارنجستان قوام، خانه تاریخی زینت الملوک، مسجد جامع عتیق، مسجد نصیرالملک، آرامگاه شاهچراغ شیراز، آرامگاه خواجو کرمانی، باغ جهان نما، باغ دلگشا، موزه هفت تن، بابا کوهی، باغ ارم، موزه نظامی شیراز، باغ عفیف آباد، عمارت شاپوری، حمام وکیل، مسجد وکیل، بازار وکیل و در آخر نمایشگاه تهران و شیراز قدیماشاره کرد.

خبرنگار: فاطمه شعبانی

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.