سازگاری با کم‌آبی نیازمند برنامه‌ فراگیر مصرف بهینه آب است / مصارف آبی بخش کشاورزی مبتنی بر الگوی بومی نیست

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به اهمیت امنیت آبی و ضرورت پیشگیری از بحران جدی آب در کشور و استان فارس به دولت تذکر داد.

سازگاری با کم‌آبی نیازمند برنامه‌ فراگیر مصرف بهینه آب است / مصارف آبی بخش کشاورزی مبتنی بر الگوی بومی نیست

به گزارش ایران ریپورتس، محمدجواد عسکری در دیدار مردمی که با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در شهرستان داراب برگزار شد با تاکید بر اینکه تامین آب مورد نیاز باید بر اساس چارچوب مشخصی باشد، مطرح کرد: در سالیان گذشته به دلیل‌ مصرف بی‌رویه و نامناسب از منابع آبی با چالش‌های جدی در زمینه تأمین آب مورد نیاز مصرف‌کنندگان به ویژه تولیدکنندگان مواجه شده‌ایم که در حال حاضر این مشکل بعضا در تامین آب شرب مردم هم تسری پیدا کرده است.

نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس  بحران آب را یک خطر جدی برای کشور به ویژه استان فارس دانست و ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌ها و عدم برنامه‌ریزی مدیران ما چه در سطح ملی و چه در سطح محلی در زمینه چگونگی بکارگیری این ظرفیت‌های در اختیار با چالش جدی قابل توجهی مواجه شده‌ایم که در برخی از نقاط از مرز بحران هم عبور کرده‌ایم.

عسکری سیاست‌گذاری غلط در مصارف بخش کشاورزی را یکی از عوامل تأثیرگذار و اصلی در بحران آب معرفی کرد و اظهار داشت: بنیان اقتصادی فارس بر پایه کشاورزی قرار گرفته است که تولیدکنندگان و کشاورزان این استان در تامین امنیت غذایی کشور تاکنون نقش‌آفرین بوده‌اند اما ادامه مسیر با این رویه که الگوی مصرف آب مشخص و بهینه‌ای به صورت فراگیر و مبتنی بر ویژگی‌های بومی در کشاورزی ما اجرایی نشده است یک خطر و تهدید جدی محسوب می‌شود.

وی تغدیه سفره‌های آب زیرزمینی را یک ضرورت برشمرد و افزود: علاوه بر مصرف بهینه آب بایستی در راستای افزایش منابع آبی با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و همچنین اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی بتوانیم سفره‌های آب زیرزمینی را تقویت نماییم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس لازمه سازگاری با پدیده کم‌آبی را پیاده‌سازی برنامه‌های دولت و مجلس دانست و گفت: پیگیری برنامه‌های کلان و توسعه‌ای باید به صورت مستمر نیز پایش و اجرا بشود و در این زمینه قانون باید فصل‌الخطاب باشد.

این نماینده مجلس در پایان از دولت سیزدهم خواستار مدیریت بهره‌‌وری از منابع آبی شد و ضمن تذکر به دولت، خاطرنشان کرد: امنیت آبی کشور و فارس باید مدیریت بشود که در این راستا باید در هر یک از مصارف کشاورزی، صنعتی، خانگی نیز برنامه داشت.

رسیدگی به مشکلات مردمی، ارائه راهکارهای قانونی و پاسخگویی مدیران دولتی به عموم مردم از جمله محورهای این دیدار مردمی بود که با دعوت نماینده مجلس در حوزه انتخابیه داراب برگزار شد.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.