مطالبه گری حق همه مردم به خصوص دانشجویان است

مسئول مطالبه گری شهرستان فراشبند در خصوص اینکه مطالبه گری حق همه مردم به خصوص دانشجویان است، گفت: برای داشتن جامعه درست و متعالی باید مطالبه گری را به یک فرهنگ عمومی در چارچوب قوانین و ساختارهای مناسب و مشخص تبدیل کنیم تا علاوه بر پرهیز از تنش و هدر رفت انرژی به نتیجه گرایی و رسیدن به اثرات مطلوب در جامعه برسیم.

به گزارش ایران ریپورتس، نصرالله جام بزرگی مدیر و مسئول مطالبه گری در شهرستان فراشبند در گفت و گو با با خبرنگار خبرگذاری ایران ریپورتس عنوان کرد: جامعه‌ای که در آن دموکراسی حاکم و اعتقادات بر پایه آموزه‌ های دینی باشد، همه افراد نسبت به هم مسؤولیت داشته و نسبت به رفتارها و اعمال خود باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: بی شک نشاط و رفاه عمومی جامعه تنها با مسؤولیت پذیری تک تک افراد جامعه نسبت به هم و برای یک زندگی مسالمت ‌آمیز، به دور از تبعیض ها و اختلاف‌ های طبقاتی جهت برخورداری همکانی از منابع کشور محقق خواهد شد.

او می گوید: همانگونه که مردم در جامعه باید نسبت به رفتارها و اعمال خود پاسخگو باشند، بی‌ شک دولت، مجلس، دستگاه‌های دولتی و عمومی، مدیران و کارکنان آنها نیز باید مسؤولیت پذیر بوده و نسبت به رفتار و اعمال خود پاسخگوی جامعه و مردم باشند.

به گفته وی، هر چند عده‌ ای مطالبه گری را اعتراض تلقی می‌کنند، ولی مطالبه گری با حرف تند منافاتی ندارد، ولی با پرخاشگری فرق می‌کند، مطالبه گری اگر همراه با آرمان‌خواهی، رفع موانع و نقاط ضعف، توسعه و پیشرفت باشد، ضرورتی انکار ناپذیر و لازمه یک جامعه اسلامی است.

نصرالله جام بزرگی مسئول مطالبه گری نیز در ادامه اظهار داشت: اگر مطالبه گری که از حقوق حقه مردم است، در جامعه جاری و تداوم نداشته نباشد، عده‌ ای فکر می‌کنند همواره در انجام امور بهترین هستند و شاهد روزمرگی امور و عدم تغییر در رفتارها و عملکرد های خواهیم بود.

وی در همین خصوص ادامه داد: در این حالت نظارت‌ ها کم رنگ، فساد ها زیاد و ظلم و اختلاف طبقاتی فراوان خواهد شد و همواره دولت‌ها و مدیران دولتی خود را اصلح و کارآمد و مردم همیشه گلایه مند هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر در جامعه اسلامی مطالبه گری حاکم نباشد، می گوید: ضعف‌ ها پنهان، اشتباهات تکرار، مشکلات و موانع بیشتر، نقاط ضعف نمایان تر و عدالت اجتماعی که همراه با بهبود امور و روند توسعه‌ ای در جامعه است، حاکم نخواهد بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در مطالبه ‌گری، مردم نه تنها نیازمند گوش شنوا هستند، بلکه نیازمند مدیرانی جهادی و انقلابی که خود نسبت به خواسته‌ ها و دغدغه‌ های مردم مسئولیت پذیر باشند و پاسخگو، نه اینکه همواره فکر کنند تمام امور و رفتارهای آن‌ها درست و مثبت است و یا اینکه منتظر باشند تا مرور زمان مطالبات را کم رنگ، یا به فراموشی بسپارد، یا اینکه در زمان مطالبه که می‌تواند دردی بزرگ باشد، با گفتار درمانی در صدد رفع تکلیف باشند و یا زود ترش کنند و ناراحت شده و بر مردم غضب کنند.

او همچنین به این نکته اشاره کرد و گفت: در مطالبه گری حضور فعال و نقش دستگاههای نظارتی، رسانه ملی، خبرگزاری‌ ها، روزنامه‌ ها و جراید و کلیه دست اندرکاران فعال در حوزه رسانه و فضای مجازی، در کنار مردم بسیار حائز اهمیت و اثرگذار خواهد بود.

مطالبه گری حق مردم است

وی در خصوص اینکه مطالبه گری حق همه مردم است می‌گوید: مطالبه گری حق مردم است. مطالبه گری حق عموم جامعه است، برخی از اعتراضات و نارضایتی‌ های مردمی در جامعه به حق است ولی باید هوشیار بود تا دشمنان با سوءاستفاده از مطالبه گری های به حق مردم، فتنه ‌انگیزی و ایجاد اختلاف نکند.

او ادامه داد: در واقع مطالبه گری باید در مسیر درست و واقعی خود قدم بردارد از ایجاد تنش و آشوب پرهیز کند. در این میان نقش سازمان‌ های مردم نهاد و فعالان فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان راهبران مطالبه گری برای بصیرت افزایی و آگاهی بخشی مردم و رسیدن به هدف موردنظر بسیار مهم است.

وی در خصوص اثر مطالبه گری بر جامعه گفت: مطالبه گری باعث رونق در جامعه می‌شود. رونقی که اکثر مسائل اقتصادی، هنری، سیاسی و… را در بر می گیرد.

او ادامه داد: مطالبه گری آن می‌شود که در تمامی افراد جامعه حس مشارکت پذیری تقویت شود و خود را نیز جزئی از بازوی نظارتی و شفاف سازی بدانند.

این فعال حوزه رسانه خاطرنشان کرد: زمانی که در جامعه مطالبه گری نهادینه شد، به‌صورت غیرقابل باوری جامعه به سمت رشد و تعالی حرکت کرده و رانت و فساد، دزدی، اختلاس و کم کاری در نهادهای مختلف به حداقل می‌رسد چون مسئولین هر لحظه در حال رصد شدن توسط مخاطب خود هستند و کوچکترین لغزش مساوی است.

او می گوید: مردم باید بیاموزند فردی که مدام از موضوعات مختلف گلایه می‌کند فعال اجتماعی یا منتقد محسوب نمی‌شود. انتقادات مداوم ولو اینکه به جا باشند مشکلی را برطرف نمی‌کنند. جز اینکه گوش مسئولین به شنیدن انتقاد عادت می‌کند و مردم احساس ناامیدی می‌کنند.

به گفته وی، بی نتیجه ماندن مطالبات، میزان مشارکت اجتماعی را به‌ شدت کاهش می‌دهد. مردم در برابر تمام تبعیض‌ ها، تخلفات و معضلات اجتماعی سکوت کرده و هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهند.

 این مقام آگاه نیز می گوید: مطالبه گری اصولی می‌تواند تغییرات مثبتی در جامعه ایجاد نماید. مطالبه گری باید به‌صورت سازمانی، با اهداف خیرخواهانه و اصلاح طلبانه، با همراهی مردم و کارشناسان و با تلاش و پشتکار فراوان در جامعه اجرایی شود. مطالبه گری باید همراه با راهکار اجرایی برای اصلاح امور همراه باشد.

مطالبه گری حق همه دانشجویان است

مطالبه گری نباید منجر به منفی نگری شود و این دو مفهوم نیز در مقابل یکدیگر قرار دارد. مطالبه گری باید بر اساس واقع بینی و واقعیت نگری شکل گرفته و باید مطالبات را بر اساس شرایط موجود تنظیم کرد

وی بر اهتمام دانشجویان برای پرداختن به موضوع جهاد تبیین در زمینه های فرهنگی و علمی تاکید کرد و گفت: جهاد تبیین، یکی از موثرترین فعالیت هایی است که همه دانشجویان به ویژه فعالان در زمینه های صنفی، فرهنگی، علمی و پژوهشی، جهادی و هنری می توانند با پرداختن به آن، علاوه بر امید آفرینی و روشنگری، روحیه منفی گرایی را از جامعه دور کنند.

جام بزرگی جهاد تبیین را گره گشای بسیاری از معضلات اجتماعی امروز از جمله خروج جوانان تحصیل کرده از کشور و همچنین عاملی برای خنثی سازی توطئه دشمنانی دانست که سعی در تزریق روحیه ناامیدی به جامعه ما را دارند.

وی با تأکید بر اینکه کار جمهوری اسلامی بدون نیروی جوان مؤمن و پر انگیزه پیش نخواهد رفت، افزود: توصیه من این است که اولاً مسئولیت کنونی را پله‌ ای برای مسئولیت بالاتر قرار ندهند و در هر جا که هستند با تمرکز بر مسائل آن حوزه برای خدا کار کنند، ثانیاً هدف خود را حل مسائل کشور در بخشی که به آنها واگذار شده، قرار دهند.

نصرالله جام بزرگی مسئول مطالبه گری شهرستان فراشبند در خاتم کلام می گوید: امید است، مطالبه‌ گری های هدفمند، سازنده، همراه با هوشیاری نسبت به دشمنان ملت، باعث تحولی در نوع نگاه و نوع عملکرد دولت حاکم در فرصت پیش رو و تغییر منش و رفتار مجلس یازدهم نسبت به مجلس دهم و تغییر رفتار و عملکرد دستگاه‌های اجرایی و مدیران و کارکنان آن‌ها نسبت به رفع موانع و مشکلات فردی و یا عمومی جامعه باشد، تا مردم نجیب و فهیم ایران، مشکلات شان در حوزه‌های مختلف کمتر و دغدغه‌ ای بجز مشارکت برای توسعه همه جانبه کشور نداشته باشند.

خبرنگار: فاطمه شعبانی

انتهای پیام /

Leave a Reply

Your email address will not be published.