مدیرکل ارشاد فارس: نقش محوری سردار سلیمانی در جامعه در جشنواره تئاتر سردار عشق بازتاب یافت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: با برگزاری نخستین جشنواره کشوری تئاتر سردار عشق شاهد نقش محوری و تاثیرگذار سردار سلیمانی در عرصه فرهنگ و هنر و جامعه بودیم.

به گزارش ایران ریپورتس، حمیدرضا قانعی در آیین پایانی جشنواره کشوری تئاتر سردار عشق اظهار کرد: برگزاری این جشنواره همزمان شد با نخستین روزهایی که من در اداره کل مستقر شده‌ام و با وجود نگرانی هایی که برای برگزاری این جشنواره داشتم اما شاهد برگزاری خوب این جشنواره در شهرستانهای مختلف فارس از نظر کمی وکیفی بودیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: گزارش های مربوط به اجرای این جشنواره که  از سوی شهرستان های نی ریز، داراب، آباده و مرودشت ارائه شد، باعث دلگرمی ما نسبت به برگزاری این جشنواره شد و با برگزاری این جشنواره شاهد نقش و تاثیرگذاری شهید سلیمانی در عرصه فرهنگ و هنر و جامعه بودیم.
وی افزود: استقبال پرشور مردم از هنرهای نمایشی نشان می دهد که همچنان هنرهای نمایشی در بین دیگر گونه های هنری برای مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است و ما نیز به عنوان متولیان فرهنگی باید به این هنر توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

همکاری نهادهای مختلف فرهنگی برای روشن نگه داشتن چراغ هنرهای نمایشی
نوید جعفری نایب رییس انجمن تئاتر فارس نیز با بیان اینکه هنر دیالوگ گفتن و سخن گفتن است، اظهار کرد: جای بسی خوشحالی است که شاهد برگزاری نخستین جشنواره کشوری تئاتر سردار عشق در استان فارس بودیم.
وی ادامه داد: برگزاری خوب این جشنواره در چهار گرایش تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی- محیطی، رادیو تئاتر و نمایشنامه خوانی حاکی از تلاش اهالی تئاتر فارس داشت و از میان انبوهی از آثار بهترین ها انتخاب شدند.
جعفری ابراز کرد: بعد از سالها تلاش برای روشن نگاه داشتن چراغ صحنه نمایش، شاهد همکاری سازمان های مختلف فرهنگی در برگزاری جشنواره تئاتر بودیم و امیدواریم هنرمندان فعال در این عرصه بیش از پیش مورد حمایت مسئولان قرار بگیرند.

امیر صادقی مسئول انجمن نمایش بسیج هنرمندان فارس نیز بیان کرد: خوشبختانه تفکر سردار سلیمانی هر روز در دل و ذهن مردم ظاهر می شود. «سردار عشق» از امروز آغاز راه ما شد و همه تئاترهای اجرا شده نمایشی از عشق به سردار عشق بود.
وی ادامه داد: دشمن بداند با کشتن و از بین بردن هر سردار سلیمانی، شاهد ظهور سردار سلیمانی های دیگر می شود و نقش سردار سلیمانی ها را پایانی نیست.

حمید نیلی مدیر عامل انجمن تئاتر مقاومت و دفاع مقدس هم گفت: نخستین جشنواره ادای دین هنرمندان به سردار سلیمانی است. در طی دو سال گذشته به شخصیت بارز این شهید پرداخته شد و باید آهسته آهسته به سمت ترویج و معرفی فرهنگ شهید سلیمانی پیش برویم.
وی با بیان اینکه شیراز می تواند میزبانی دوره بعدی تئاتر مقاومت را به عهده بگیرد، افزود: امیدواریم در سالهای آینده شاهد شکل‌گیری فعالیت‌های خوبی در حوزه نمایش نامه نویسی باشیم تا این نمایش نامه‌ها خوراکی برای این جشنواره ها باشند. 

در انتهای این مراسم از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.
نخستین جشنواره تئاتر سردار عشق در چهار گرایش (تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی- محیطی، رادیو تئاتر و نمایشنامه خوانی) و در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی از چهارم تا نهم بهمن ماه در سراسر استان فارس برگزار شد که ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰ آخرین مهلت ثبت نام در دبیرخانه یک بهمن ماه ‌آخرین مهلت برای ارسال فیلم کامل اثر برای ارزیابی بوده است.

اسامی برگزیدگان
هیات داوران نخستین دوره جشنواره تئاتر “سردار عشق متشکل از محسن مقامی، بهار محمدزاده و محمدرضا آزادفر، آرای خود را به شرح ذیل اعلام کرد:

بخش صحنه‌ای
** در بخش جایزه نمایشنامه‌نویسی:
جایزه نفر اول: نمایشنامه “قبل از شروع حرف بزن” نوشته مصیب داوری از بندرعباس
جایزه نفر دوم: نمایشنامه “عقیق” نوشته شهرام سلطانی از اراک
جایزه نفر سوم: نمایشنامه “گل زخم” نوشته سید صادق فاضلی از زاهدان

** در بخش کارگردانی:
جایزه اول: شهرام سلطانی به خاطر نمایش “عقیق” از اراک
جایزه دوم: مصیب داوری به خاطر نمایش “قبل از شروع حرف بزن” از بندرعباس
جایزه سوم: مجتبی مرادی و فرانک وکیلی‌فر به خاطر نمایش ” به خنده گندم که رویای آرد” از کرمان

** در بخش بازیگری مرد:
جایزه اول: شهرام سلطانی بابت نمایش “عقیق” از اراک
جایزه دوم: رضا جوذری بابت نمایش “قبل از شروع حرف بزن” از بندرعباس
جایزه سوم: مشترکا مجتبی مرادی بابت نمایش ” به خنده گندم که رویای آرد” از کرمانشاه و حمید فعله‌کار بابت نمایش “کانال” از استهبان
در این بخش، دیپلم افتخار به دلیل سالها فعالیت هنری به حسن ذاکری از بندرعباس تعلق گرفت.

** در بخش بازیگری زن:
جایزه اول: فرانک وکیلی‌فر برای نمایش ” به خنده گندم که رویای آرد” از کرمانشاه
جایزه دوم: شنو قادری برای نمایش “به خنده گندم که رویای آرد” از کرمانشاه
جایزه سوم: نسیبه جمشیدی برای نمایش”قبل از شروع حرف بزن” از بندرعباس
در این بخش، دیپلم افتخار به نارنین عباسی برای نمایش “پرستو به وقت پرواز” از آباده و محدثه مهرپویان  برای بازی در نمایش “گل زخم” از زاهدان تعلق گرفت.

برگزیدگان تئاتر خیابانی
** در بخش کارگردانی:
رتبه اول: آدینه رحیم نژاد برای نمایش “غلام امام رضا (ع)”
رتبه دوم: امیر امینی برای نمایش “دوران عاشقی”
رتبه سوم: بهنام کاوه برای نمایش “اسو”

** در بخش بازیگری زن:
رتبه اول: سیمین بهفر برای نمایش “رهایی”
رتبه دوم: نجمه مهرابی برای نمایش “غلام امام رضا(ع) “
رتبه سوم: مانا پوراحمد برای نمایش ” نقل در نقل”

** در بخش بازیگری مرد:
رتبه اول: بهنام کاوه برای نمایش “اسو”
رتبه دوم: محمد قدیمی برای نمایش “غلام امام رضا(ع)”
رتبه سوم: احمد جعفری برای نمایش “رهایی”

**در بخش طراحی فضا:
رتبه اول: امیر امینی و آرزو علی پور برای نمایش “دوران عاشقی”
رتبه دوم: مجتبی خلیلی برای نمایش “غلام امام رضا(ع)”
رتبه سوم: بهنام کاوه برای نمایش “اسو”

** در بخش طراحی پوستر و بروشور: امید خدابنده لو نمایش “نقل در نقل”
** در بخش طراحی گریم: فرهاد کمالی نمایش “خون بازی”
** در بخش طراحی لباس: آرزو علی پور و امیر امینی نمایش “دوران عاشقی”
** در بخش موسیقی: علی خاتمی نمایش “رهایی” و محمد نادری و کیوان دباغیان نمایش “غلام امام رضا(ع)”

اعلام برگزیدگان جشنواره ملی نمایشنامه‌خوانی سردار عشق در داراب
اختتامیه اولین جشنواره ملی نمایشنامه خوانی سردار عشق ویژه گرامیداشت سردار سلیمانی  با حضور ۱۰ گروه نمایشنامه خوانی از ۸ شهرستان ‌کشور در داراب برگزار شد که اسامی برگزیدگان این جشنواره دوشنبه اعلام شد.
رئیس انجمن نمایش شهرستان داراب در این باره گفت:  این ۱۰ گروه از استانهای تهران، گیلان، همدان و فارس  با حضور هیأت داوران به مدت سه روز در داراب با یکدیگر به رقابت پرداختند.
محبوبه اقبال افزود: در آئین اختتامیه اولین جشنواره نمایشنامه خوانی سردار عشق که شامگاه یکشنبه ۱۰ بهمن ماه در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد داراب و با حضور اهالی فرهنگ و هنر و جمعی از مسئولین شهرستان داراب برگزار شد؛ هیأت داوران نفرات برتر این جشنواره را در بخش های بروشور، موسیقی، نمایشنامه نویسی، کارگردانی، بهترین نمایشنامه خوان زن و مرد را معرفی و به نفرات برتر لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم شد.
اقبال گفت: بر اساس اعلام هیأت داوران،‌ فرامرز عرفانی برای طراحی بروشور نمایش معمای شام در بخش موسیقی؛ هدیه بینا برای نمایش موسیقی هوای خونین از گیلان حائز مقام برتر شدند.
به گفته وی، در بخش بهترین خوانشگر زن، راحله عشایری نسب برای نمایش لالایی در هور از شیراز برگزیده شد و رتبه دوم به منیره سادات قاضی زاده برای بازی در نمایش دوشنبه های بارانی از همدان و رتبه اول به جمیله جعفری برای بازی در نمایش خون، خواب، خاک از تهران تعلق گرفت.
رئیس انجمن نمایش داراب افزود: در بخش بهترین خوانشگر مرد، رتبه سوم هیأت داوران به سعید عطوفت دارابی برای بازی در نمایش زمینگیر از داراب؛ رتبه دوم، محسن عیسایی برای بازی در نمایش دوشنبه های بارانی از همدان و رتبه اول جشنواره به حامد کارگر برای بازی در نمایش خاک بکر از شیراز رسید.
وی در خصوص ادامه اهدا لوح تقدیرها و تندیس ها در اولین جشنواره ملی نمایشنامه خوانی سردار عشق در داراب گفت: در بخش نویسنده نمایشنامه تندیس جشنواره به همراه مبلغ ۱۰  میلیون ریال به فرهاد ارشاد برای نمایشنامه سمت خیال دوست از لامرد در بخش بهترین کارگردانی؛ از سپیده صادقیان برای کارگردانی نمایش ریسک در منطقه ۱۲ از فسا تقدیر شد.
به گفته وی، در بخش کارگردانی سعید عطوفت دارابی برای نمایش زمین گیر از داراب سوم شد، امید نوعی شاد برای نمایش دوشنبه های بارانی از همدان دوم شد و سید مهدی فرجامی برای نمایش خون، خواب، خاک از تهران به عنوان کارگران برتر تجلیل شد.
بر این اساس، هیأت داوران و شرکت کنندگان در این جشنواره از میزبانی بسیار خوب و شایسته دارابی ها تشکر کرده و داراب را محل مناسبی برای برگزاری جشنواره های هنری بویژه تئاتر در سطح ملی و بین المللی دانستند.
رئیس انجمن نمایش داراب ضمن قدردانی از هنرمندان داراب، از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه داراب، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر ارگانهای شهرستان نیز که در برگزاری این جشنواره همکاری کردند تشکر کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.