فارس با کمبود ۱۷ هزار معلم مواجه است/ بنابرتوسعه متوازن هنرستان‌ها/ اشتغال به سمت رشته‌های علوم ریاضی خواهد رفت

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس از کمبود ۱۷ هزار معلم برای سال آینده تحصیلی خبر داد و سیاست این اداره کل را توسعه مدارس هیئت امنایی و هنرستان‌ها عنوان کرد.

به گزارش ایران ریپورتس به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، محمد خلیل عسکری، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک سال نو اظهار داشت: میدانم که عمر مسئولیت کوتاه است و امیدوارم وظیفه معلمی را در دوران مسئولیت به نحو مطلوبی انجام دهم.

وی اصحاب رسانه را در عمل به رسالت معلمی موثر دانست و دست یاری به سوی این قشر از جامعه دراز کرد تا آنانی که بی واسظه و در همه حال با مردم در ارتباط هستند، مشکلات و مسائل را به مدیران منتقل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس در ادامه این نشست خبری اذعان داشت: استان فارس به عنوان اولین و بزرگترین استان از نظر تعداد ادارات آموزش و پرورش است که تعداد ۵۹ ناحیه آموزش و پرورش با ۹۴۱ هزار و ۲۳۱ دانش آموز درحال تحصیل دارد.

به گفته وی درحال حاضر ۴۳ هزار و ۹۱۷ کلاس درس و ۹ هزار و ۶۴ مدرسه در سطح استان فارس فعال است که ۱۴۲ هزار و ۲۹۹ نفر از دانش آموزان در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند.

دکتر عسکری سیاست دولت، وزارت آموزش و پرورش و اهتمام اداره کل آموزش و پرورش استان فارس را بر توسعه مدارس هیئت امنایی اعلام کرد و افزود: علت بنا بر توسعه مدارس هیئت امنایی این است که مدارس هیئت امنایی به سمت حاشیه شهر و نقاط محروم در راستای عدالت تربیتی خواهد رفت.

وی درخصوص فرهنگیان شاغل در استان فارس متذکر شد: در استان فارس ۵۹ هزار و ۴۷۱ همکار فرهنگی شاغل داریم که با تعداد نیروهای حق التدریسی این آمار به ۶۱ هزار و ۴۰ نفر می رسد.

این مقام مسئول از صدور حکم کارگزینی و به استخدام درآمدن تعداد ۵۸۲۸ نفر خبر داد و گفت: ۳۷۱۳ نفر دیگر نیز در مهرماه ۱۴۰۱ جذب خواهند شد که مشمول ایثارگران بند ج و د، حق التدریسی ها و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بوده اند.

وی ادامه داد: اما با این وضعیت همچنان برای سال آینده باتوجه به برآوردها بین ۱۶۵۰۰ تا ۱۷ هزار نیرو کمبود خواهیم داشت.

عسکری یکی از اولویت های اصلی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در سال جدید را اجرایی کردن شعار سال دانست و گفت: درخصوص بخش اول شعار سال که تولید است، آموزش و پرورش بزرگترین کارخانه تعلیم و تربیت نیروی انسانی است که در این راستا تلاش داریم در دانشگاه فرهنگیان را در استان توسعه کمی و کیفی دهیم و همچنین برنامه هایی نیز برای حوزه دانش آموزی در تربیت نیروی انسانی طراز برای آینده کشور داریم.

وی درمورد قسمت دوم شعار سال جدید که دانش بنیان است، تصریح کرد: برنامه داریم که در راستای تقویت دانش بنیان پژوهشکده ها و پژوهش‌سراها را توسعه و تقویت کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس همچنین از عقد قرارداد تفاهم نامه با شهرداری شیراز به مبلغ 30 میلیارد تومان جهت استفاده اولیا و دانش آموزان خبر داد.

وی با اشاره به تلاش بر توسعه متوازن اظهار داشت: طبق آخرین آمار ما ۳۵/۱۳درصد از دانش آموزان در هنرستان ها و ۶۴/۶۷ درصد دیگر در دبیرستان ها مشغول تحصیل هستند و طبق بخش سوم و پایانی شعار سال که اشتغالزایی است، به دنبال توسعه مهارت های دانش آموزان و محصلان دانشگاه فرهنگیان هستیم.

عسکری با اشاره به عزم جدی آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس بصورت حضوری در فروردین ماه، ابراز کرد: به دلیل کرونا دو سال است که آموزش بصورت مجازی و غیرحضوری پیگیری می شود که باید از معلمان عزیز و والدین گرامی که در این مدت همراهی و همکاری بسیارخوبی داشتند، تقدیر و تشکر کنیم.

وی با بیان اینکه مقدمات بازگشایی مدارس درحال فراهم شدن است، خاطر نشان کرد: اولویت اول ما سلامتی دانش آموزان و معلمان است اما باید این را نیز در نظر گرفت که در این مدت از نظر مسائل اجتماعی از جمله آموزش مشکلاتی داشتیم و با افت آموزشی شدید مواجه بوده ایم.

این مقام مسئول همچین اذعان داشت: ما تابع دستورالعمل های ستاد مدیریت کرونا هستیم و طبق بررسی ها همانطور که ستاد مدیریت و مقابله با کرونا اجازه انجام سفرهای نوروزی را داد، امکان بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان نیز میسر است.

وی داشتن تهویه مناسب در کلاس های درس و استفاده از ماسک را دو لازمه برای بازگشایی مدارس در این برهه عنوان کرد.

به گفته عسکری در استان فارس بیشترین آمار مربوط به دانش آموزان رشته علوم انسانی با 45 درصد است و بعد از آن علوم تجربی 41 درصد و سپس ریاضی 12/35 درصد را به خود اختصاص داده اند.

وی پیش بینی کرد که در سال های آینده اشتغال به سمت رشته های ریاضی خواهد رفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با ذکر اینکه به سمت توسعه متوازن و رشد هنرستان ها باید برویم، گفت: باید این باور غلط را که دانش آموزان ضعیف تر که توان و کشش رشته های نظری را ندارند به هنرستان می روند را تغییر دهیم که تاحدودی نیز انجام شده و دانش آموزان متقاضی هنرستان ها در برخی مناطق دو برابر ظرفیت ما در آنجا بوده و بنا داریم ظرفیت را بالا برده و رشته ها را متناسب با نیاز جامعه تغییر دهیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published.