جای خالی گردشگران خارجی در شیراز

شیراز با داشتن جاذبه های فراوان گردشگری در حوزه های فرهنگی، تاریخی، ادبی، سلامت، مذهبی و … درصورت برنامه ریزی صحیح و فراهم آوردن زیرساخت ها می تواند پتانسیل بالقوه بهشت گردشگران را به بالفعل درآورد.

به گزارش ایران ریپورتس، با شنیدن نام شیراز جنت طراز ناخودآگاه ذهن ها به سمت حافظیه، سعدیه، ارگ کریم خان، بازار وکیل و غیره می رود، اماکن تاریخی، فرهنگی که به عنوان نگین هایی درخشان بر پیشانی این کلانشهر می درخشند.

شهر ادب، هنر و تمدن پارسی با تاریخی غنی و پربار بهشت گردشگران ایرانی و خارجی است که همواره مورد توجه توریست ها در حوزه های مختلف گردشگری سلامت، تاریخی، فرهنگی، ادبی و غیره بوده است.

در هر بعد شیراز برای گردشگران حرف برای گفتن دارد، اگر به دنبال شعر و نظم هستید و شیفته شاعران نامدار ایرانی، حافظ و سعدی عناندار این مهم در این جنت شهر متولد شده، زیسته و جای گرفته اند، اگر اماکن تاریخی شما را مجذوب خود می کند، یکی از سلسله های مهم تاریخ ایران، سلسله زندیه در شیراز حکمرانی می کرده، اگر گردشگر سلامت باشید، بهترین پزشکان، بیمارستان ها، درمانگاه ها و تجهیزات درمانی و سلامت را می توانید در شهر راز پیدا کنید.

نباید از بعد مذهبی و گردشگری مذهبی در شیراز نیز با حضور امامزادگان جلیل القدری همچون احمد بن موسی (ع) به عنوان سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی، حرم علی بن حمزه (ع)، حرم سید علاءالدین حسین (ع)، آرامگاه سید تاج الدین غریب، آرامگاه سید میر محمد، آرامگاه بی بی دختران، امامزاده ابراهیم و …غافل شد، بقاعی متبرک که در کنار بعد مذهبی و فرهنگی از اهمیت تاریخی بالایی برای شیراز و ایران برخوردار هستند .

تاریخچه ای کوتاه از شیراز

در کاوش باستان شناسان در سال ۱۳۱۴ کتیبه ایلامی در تخت جمشید یافت شد که در آن به کلمه تیزاریس و یا شیرازیس اشاره شده بود که به نظر جمع کثیری از مورخان، نام قدیم شیراز بوده است. به گفته باستان شناسان در زمان سلسله پیشدادیان شهر شیراز توسط فرزند تهمورس که «شیراز» نام داشته تأسیس شد که مصادف با سال ۱ هجری است. نامهای شیراز از ابتدای تاریخ شیرازیس یا سیرازیس، فارس و شیراز بوده‌اند. ریشه نام این شهر از دو بخش «شر» به معنای خوب و «راز» به معنای زر گرفته شده است. القاب این شهر سومین حرم اهل‌بیت در ایران، شهر باغ، گل‌ و بلبل، دیار عاشقان، شهر بهارنارنج‌ها، شهر عشق، شهر راز، شهر شعر و ادب پارسی و غیره است که هریک به دلیلی برای آن انتخاب شده‌اند. به گفته کتب تاریخی شهر شیراز هیچ‌گاه از اولیا خالی نبوده است و به همین علت لقب برج اولیا را به آن داده‌اند.

این شهر در دوران حکومت آل‌بویه، اتابکان فارس، آل اینجو، آل مظفر و زندیان پایتخت ایران بوده است. در قرن ۴ و ۵ هجری قمری سلسله‌ی آل‌بویه در این شهر مساجد، قصرها و کتابخانه‌های بسیاری ساختند و حصاری در آن بنا نمودند. شیراز در هنگام حمله‌ی مغولان، در امان ماند زیرا حکمرانان محلی با پرداخت مالیات به مغولان آنها را متقاعد به عدم تخریب و قتل‌عام کردند. لقب «دارالعلم» در قرن ۱۳ میلادی به دلیل رونق علم، فرهنگ و هنر، به این شهر داده شد چنانکه در توصیف شهر شیراز نمی‌توان از اشاره به نام مشاهیری مانند سعدی، حافظ، روزبهان، خواجوی کرمانی، قطب‌الدین شیرازی و ملاصدرا غافل شد.

در دوره زندیه، کریم‌خان به ساخت بناهای مشهور بازار وکیل، مسجد وکیل، حمام وکیل، آب‌انبارهای وکیل، ارگ کریم‌خانی، ساختمان کلاه‌فرنگی (موزه پارس)، ساختمان دیوان‌خانه، تکیه هفت، بازسازی مزار شاعران و بزرگان شیراز، رساندن آب رکن‌آباد به شیراز و پدید آوردن باغ‌های سرسبز همت گمارد و شهر بهارنارنج‌ها را به اوج شکوفایی خود در تاریخ رساند. در دوره پهلوی نیز چندین بیمارستان چون بیمارستان مهم نمازی، کارخانه و دانشگاه شیراز و پالایشگاه نفت احداث شد.

عقب ماندگی کشور و شیراز در صنعت توریسم

محمد صادقی شیراز

محمد صادقی، فعال گردشگری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز اظهار داشت: شیراز با فاصله ای زیاد نسبت به غالب شهرهای ایران و حتی بسیاری از کشورها، پتانسیل بالایی در حوزه گردشگری به عنوان صنعتی پولساز و مهم در دنیا دارد .

وی در مثالی با اشاره به درآمد هنگفت کشور ترکیه گفت: مدیران و مسئولان کشور ترکیه به درک درستی از صنعت بزرگ گردشگری دست یافته و با فراهم آوردن شرایط لازم در ابعاد مختلف، توانسته با برنامه و اقدام به حجم بالایی از گردشگران به ویژه گردشگران خارجی دست یابد، گردشگرانی که با حضور خود سبب درآمدزایی و ارزآوری برای ترکیه شده اند.

این فعال حوزه گردشگری در آماری تصریح کرد: ترکیه در سال 2018 با رشد 6 درصدی، پذیرای 46 میلیون گردشگر خارجی و کسب درآمد 25 میلیارد دلاری حاصل از گردشگری بین‌المللی بود!این در حالی است که ترکیه در سال 2019 نیز با رشد 12 درصدی پذیرای بیش از 51 میلیون توریست خارجی بوده و به درآمد 30 میلیارد دلاری دست یافته است.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا و تدابیر شدید ترکیه در خصوص پروتکل‌ های بهداشتی، درآمد این کشور از گردشگری خارجی طی سال‌ ۲۰۲۰ به 15.8 میلیارد دلار رسیده که این میزان بار دیگر با جهش ۸۶ درصدی در سال 2021 میلادی به 29.4 میلیارد دلار رسیده است. همچنین آمارهای مرکز آمار ترکیه نشان می ‌دهد در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ درآمد این کشور از گردشگران خارجی به ۱۸/۴ میلیارد دلار رسیده که پس از ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ رکورد ۲۰ سال اخیر را شکسته است.

صادقی با بیان اینکه ترکیه برای رسیدن به جمع 10 کشور برتر حوزه گردشگری سالیان سال برنامه ریزی کرده و اقدامات موثر داشته، اذعان داشت: رشد گردشگری می تواند رونق اقتصادی و توسعه اجتماعی را به همراه داشته باشد که این مهم را در کشوری همچون ترکیه در همسایگی کشورمان می توان لمس کرد.

وی با ذکر اینکه ایران نیز می تواند با رونق گردشگری تحولی عظیم در اقتصاد و توسعه اجتماعی کشور حاصل کند، بیان کرد: کمبودهایی که برای جذب گردشگر باید مرتفع شود، نیاز است در اسرع وقت مرتفع گردد، مواردی همچون تناقضات و کمبودهای قانونی، نبود زیرساخت های لازم همچون هتل، اقامتگاه و حمل و نقل که سالیان سال است گفته می شود اما چندان به مرحله اقدام و عمل نرسیده است.

این راهنمای گردشگری در استان فارس به شهر شیراز در حوزه گردشگری پرداخت و گفت: شیراز با داشتن جاذبه های متنوع تاریخی، فرهنگی، مذهبی و … پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری و بهشت گردشگران را دارد.

وی در خصوص کمبودهای شیراز در بحث صنعت گردشگری در توضیحی مختصر عنوان کرد: با وجود سرمایه گذاری هایی که طی سالیان اخیر در حوزه ساخت و اجرای اقامتگاه های بومگردی صورت گرفته اما همچنان یکی از ضعف های مهم شیراز در بحث پذیرایی از گردشگران به ویژه توریست های بین المللی، نبود هتل و اقامتگاه های رنک جهانی است .

مهندس محمد صادقی ادامه داد: درحالیکه شیراز عنوان فرودگاهی بین المللی را یدک می کشد اما تعداد پروازهای ورودی و خروجی خارجی در این فرودگاه چندان نیست و بسیاری از توریست های خارجی نیز از طریق فرودگاه های شهرهایی همچون تهران و اصفهان، سری به شیراز نیز می زنند که این اتفاق سبب کوتاهی اقامت آن ها در شیراز می شود.

وی نبود حمل و نقل و جاده های استاندارد را از دیگر معضلات صنعت گردشگری عنوان کرد و تصریح کرد: جدای از حمل و نقل هوایی، در حمل و نقل زمینی نیز وضعیت مطلوب نیست، جاده های ناهموار، وسایل نقلیه نه چندان استاندارد و گسترش نه چندان شبکه حمل و نقل ریلی از دیگر مشکلات صنعت گردشگری در شیراز، فارس و حتی ایران است.

صادقی همچنین اظهار داشت: در ایام کنونی، نوروز ۱۴۰۲، شاهد حضور گردشگران در شیراز هستیم، گردشگرانی که هر ساله به این شهر می آیند و اغلب گردشگر داخلی و ایرانی هستند و جای توریست های خارجی و بین المللی بسیار خالی است.

با وجود تمامی مشکلات اما کار شدنی‌ست

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه مشکلات و معضلات صنعت توریسم زیاد است و پتانسیل ها و ظرفیت ها نیز بالا، عنوان کرد: خواه ناخواه باید به سمت توسعه و رونق صنعت گردشگری برویم، صنعتی که زمینه رشد اقتصادی، کاهش بیکاری، توسعه اجتماعی و… را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به قله های بالای صنعت گردشگری باید در کنار برنامه ریزی و اقدامات لازم، صبر و حوصله و مداومت را در دستورکار داشت، اذعان کرد: حل همه مشکلات و رفع همه کمبودها نیازمند زمان است.

به گفته صادقی باید هرچه زودتر پروسه ها و اقدامات حل مشکل و رفع کمبودها در کشور و به دنبال آن در استان فارس و شیراز شروع شود.

وی همچنین گفت: اگر ظرفیت های شیراز را در کشورهای دیگر و حتی استان های دیگر کشورمان همچون تبریز و اصفهان وجود داشت، شاید می توان گفت که نیمی از گردشگران کشور را به سمت خود جذب می کردند.

این راهنمای گردشگری در پایان گفت: با وجود غفلت بسیار در صنعت گردشگری اما هرموقع ماهی را از آب بگیریم، تازه است.

انتهای پیام /

Leave a Reply

Your email address will not be published.