تفاهمنامه دفاتر تسهیلگری با کانون وکلای دادگستری استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد امضا شد

تفاهمنامه دفاتر تسهیلگری با کانون وکلای دادگستری استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد امضا شد.

به گزارش ایران ریپورتس، گرفتن وکیل رایگان یکی از مباحث حقوقی است که کمتر به آن پرداخت شده است و افراد زیادی از آن آگاهی ندارند، استخدام وکیل امری است که باید از جانب متهم برای دفاع از خودش در مقابل اتهام جرم انجام شود، استخدام وکیل هم نیازمند پرداخت هزینه های آن است اما از آنجا که طبق اصل ٣5 قانون اساسی، مردم باید از داشتن وکیل در دعاوی بهره مند شوند؛ بر اساس قانون وکالت (مصوب 1315) و آیین نامه های بعد از آن، اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری به استناد مواد 23، 24 و 31 قانون وکالت تنها مرکزی است که باید کار معاضدتی در امور حقوقی و جزایی برای مردم بی بضاعت و ناتوان انجام دهد. ارائه مشاوره حقوقی و خدمات معاضدتی به حل مسائل و رشد اطلاعات حقوقی اقشار محروم و آسیب پذیر جامعه کمک نموده و موجب می شود تا ورودی پرونده به دستگاه قضا كاهش یابد.
در همین راستا و جهت بهره مندی اقشار حاشیه نشین شهر از خدمات حقوقی رایگان، توسعه عدالت قضایی، حفظ حقوق عامه و دفاع از محرومان، تفاهم نامه همکاری فی مابین کانون وکلای دادگستری و دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی استان فارس با حضور ریاست محترم کانون دکتر علی مندنی پور، محمدجعفر مقتدری عضو اصلی هیات مدیره کانون و خانمها راحله قرقانی و ستاره زارع، مدیر و کارشناس حقوقی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شریف آباد و سهل آباد و راحله مهکویی و سام روستا، مدیر و کارشناس حقوقی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی گلشن به نمایندگی از سایر دفاتر تسهیلگری استان فارس تنظیم و به امضای طرفین رسید.
در واقع در مواردی که پرونده کیفری نیست و حالت حقوقی دارد و شخص برای دفاع از خود نیازمند وکیل است اما به دلایل مختلف مانند عدم بضاعت مالی نمی تواند وکیل اختیار کند، می تواند از كانون وكلا درخواست وكیل معاضدتی كند. كانون نیز پس از بررسی شرایط متقاضی، وكیل معاضدتی به وی معرفی می كند.
افراد برای بهره مندی از خدمات وكیل معاضدتی باید سه شرط داشته باشند؛ از نظر مالی توان پرداخت هزینه های وكیل را نداشته باشند همچنین فرد متقاضی باید به صورت حضوری درخواست استفاده از خدمات مشاوره حقوقی و وكیل معاضدتی ارائه دهد مگر زندانی یا ناتوان باشد كه باید بررسی شود و شرط بعدی این است كه موضوع حقوقی و ادله كافی برای تشكیل پرونده وجود داشته باشد.
وكیل معاضدتی حق رد پرونده و حق دریافت هیچ وجهی تحت عناوین حق المشاوره، حق الوكاله و غیره را به استثنای هزینه تمبر دادرسی از موكل خویش ندارد و حق الوکاله ایشان نیز در صورتی که موکلش محکوم له واقع شده و محکوم به وصول شود از آنچه وصول شده پرداخت خواهد شد. در غیر این صورت طبق قانون، کانون وکلا حق الوکاله وکیل معاضدتی را پرداخت خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.