بیماری آسم و لزوم ارتقای آگاهی عمومی

کارشناس‌ بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند در این خصوص گفت: 18 اردیبهشت با عنوان روز جهانی آسم نامگذاری شده است، این روز فرصت مناسبی را فراهم کرده است تا افراد نسبت به ابتلای احتمالی به این بیماری و راه‌های درمان و کنترل آن آگاه شوند.

به گزارش ایران ریپورتس، لیلا بیرامی کارشناس بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند همزمان با روز جهانی آسم بر ضرورت آموزش، غربالگری و درمان افراد شناسایی شده بیماری آسم تاکید کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به شیوع روز افزون آسم و ضرورت  افزایش آگاهی در این خصوص و لزوم پیشگیری و کنترل آن،  سازمان جهانی بهداشت همه ساله اولین سه شنبه ماه می را به عنوان روز جهانی آسم نامگذاری می نمایند و امسال این مناسبت مصادف با روز 18 اردیبهشت ماه و به عنوان سی امین سالگرد روز جهانی آسم در نظر گرفته شده است و با توجه به ضرورت دسترسی عادلانه به خدمات تشخیص، درمان و مراقبت آسم، شعار روز جهانی امسال” ارتقای درمان آسم با آموزش نامگذاری گردیده است.

بیرامی خاطرنشان کرد: روز جهانی آسم یک رویداد سالانه است که از سوی دفتر جهانی آسم یا GINA سازماندهی می‌شود تا سطح آگاهی درباره بیماری و مراقبت‌های جهانی برای این بیماران را بهبود بخشد.

کارشناس بیماری های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند افزود: امسال روز جهانی آسم با عنوان “ارتقای درمان آسم با آموزش است” نامگذاری شده است و از همین رو می‌توان به نقش مهم سواد سلامت در پیشگیری، درمان و کنترل بیماری‌ها به خوبی پی برد.

وی در خصوص این بیماری خاطرنشان کرد: بیماری آسم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در کودکان و بزرگسالان به شمار می‌رود و انواع مختلفی دارد که ریشه ابتلا به آن یا به سبک زندگی افراد برمیگردد تا ژنتیکی و ارثی است.

او افزود: آسم نوعی التهاب مزمن در مجاری تنفسی ریه است که باعث سرفه، گرفتگی قفسه سینه، خس‌خس یا تنگی نفس می‌شود. این بیماری غیر واگیر است و به صورت تک گرفتاری است و بنا بر آخرین آمارهای موجود ۲۶۰ میلیون نفر در دنیا گرفتار این بیماری هستند.

بیرامی تصریح کرد: پیش بینی می شود که طی یک دهه آینده تعداد مبتلایان به آسم حدود ۱۰۰ میلیون نفر افزایش یابد و روزانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در جهان به علت آسم جان خود را از دست می دهند که بیشترین مرگ و میر و عوارض ناشی از این بیماری در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می دهد.

وی با اشاره به علائم این بیماری گفت: شایع ترین علائم آسم عبارتند از: سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و احساس فشار و گرفتگی در سینه که در موارد شدید فرد دچار حملات شدید آسم می شود و گاهی حتی کشنده نیز می تواند باشد. بنابراین تشخیص به موقع این بیماری، درمان و همچنین کنترل عوامل محرک و آغازگر بیماری از مهمترین راهکارهای پیشگیری و مراقبت بیماری است.

او با تشریح انواع آسم، اظهار داشت: آسم بزرگسالان، کودکان، فصلی و ورزشکاران از انواع بیماری آسم است که نوع کودکان و ورزشکاران شبیه هم است و به طور عموم درمان پذیری بیشتری دارند اما آسم بزرگسالان مزمن بوده و از آنجاکه درمان پذیر نیست باید شدت این بیماری را کنترل کرد.

این کارشناس با بیان اینکه اگر بیماری آسم مزمن در بزرگسالان کنترل نشود می‌تواند منجر به مرگ شود، تصریح کرد: در آسم مزمن خیلی نمی‌توان مداخلات درمانی را پیگیری کرد بلکه فرد باید داروهای تجویزی دکتر متخصص را به موقع مصرف کند و مراقب باشد درگیر یک بیماری تنفسی دیگر نظیر سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نشود.

بیرامی افزود: حدود ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند، اکثر «آسم کودکان» از نوع آسم آلرژیک است؛ در حالی که عوامل آلرژیک و غیر آلرژیک به طور برابر در ابتلای آسم بزرگسالان نقش دارند.

وی با بیان اینکه میزان ابتلا به آسم در کشور بررسی شده، اظهار کرد: وضعیت ابتلا به آسم در میان گروه‌ های سنی بررسی شده، حدود ۹ تا ۱۳ درصد از گروه‌های سنی مختلف به بیماری آسم مبتلا هستند. منظور این است میزان ابتلا به آسم با توجه به شرایط سنی افراد تغییر می‌کند. همچنین وضعیت ابتلا به آسم در سطح جهانی حدود  ۳ تا ۱۵ درصد گزارش شده که در برخی کشورها به ۲۰ درصد نیز می‌رسد.

او با اشاره به اینکه آسم مزمن می‌تواند فرد را دچار درگیر سیستم ایمنی کند، اضافه کرد: افراد باید در کنار درمان تخصصی، ضعف سیستم ایمنی خود را نیز درمان کنند از بروز عوارض جبران ناپذیر و مرگ احتمالی جلوگیری کنند.

بیرامی در پایان گفت: توصیه می‌کنم بیمارانی که به آسم مبتلا هستند بیماری خود را جدی بگیرند. اکثر موارد آسم، قابل کنترل است. بیماران با درمان‌های استنشاقی می‌توانند بیماری خود را  کنترل کنند و به زندگی طبیبعی خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: اهم فعالیت های شبکه بهداشت و درمان شهرستان فراشبند در این خصوص آموزش، غربالگری و درمان افراد شناسایی شده می باشد و امید است تلاش نیروهای خدوم بهداشتی گامی موثر در ارتقاء سلامت جامعه داشته باشد.

خبرنگار: فاطمه شعبانی

Leave a Reply

Your email address will not be published.