کلنگ شهرک صنعتی غیردولتی در شیراز به زمین خورد

عملیات اجرایی شهرک صنعتی غیردولتی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز با رویکرد توسعه صنعت و اشتغال آغاز شد.

در مراسم کلنگ زنی شهرک صنعتی غیردولتی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز که با حضور استاندار فارس، جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی برگزار گردید، گفت: با حمایت های انجام شده توسط مسئولان ارشد استانی، شاهد ورود متقاضیان جدیدی برای احداث شهرک های صنعتی غیردولتی در استان هستیم که این امر نشان از افزایش میل به سرمایه گذاری در سطح استان دارد.

حمیدرضا ایزدی شکل گیری شهرک ها و نواحی صنعتی در استان را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی در گستره استان، نقش بسزایی در رشد و توسعه صنعت استان و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در منطقه خواهد داشت که با ایجاد شهرک های غیردولتی می توان تحقق این امر را تسریع نمود.

وی ایجاد شهرک‌های صنعتی را زمینه‌ساز توسعه صنعت و اشتغال استان دانست و افزود: با کلنگ زنی این شهرک صنعتی، کارهای عمرانی آن نیز هر چه سریع تر آغاز گردد.

 رئیس سازمان صمت فارس، ایجاد شهرک های غیردولتی را در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی بیان نمود و اضافه کرد: این شهرک صنعتی غیر دولتی در زمینی به مساحت  ۲۰۰ هکتار با میزان سرمایه گذاری۱۴ هزار میلیارد ریال، با پیش بینی اشتغال مسقیم ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر و پیش بینی اشتغال غیر مستقیم ۷ هزار نفر با استقرار تعداد ۴۱۰ واحد صنعتی احداث خواهد شد.

ایزدی به اهمیت همکاری بخش خصوصی در امر تولید اشاره کرد و ادامه داد: شهرک‌های صنعتی غیردولتی به مانند شهرک های صنعتی دولتی از مزایای قانونی شهرک‌های صنعتی ایران برخوردار خواهند شد.

رئیس صمت فارس با تاکید بر حفظ سلامت محیط زیست بیان نمود: نگهداری و مراقبت از محیط زیست برای داشتن هوایی پاک و سالم از اولویت های اساسی ماست از همین منظر تمامی فعالیت های اقتصادی در این منطقه با برنامه ریزی مناسبی طراحی و اجرا شده است.

استاندار فارس نیز در مراسم آغاز عملیات اجرایی شهرک صنعتی خصوصی شیراز ضمن قدردانی از صنعتگران و دست اندرکاران این پروژه، گفت: بیشتر متقاضیان سرمایه گذاری به دلیل بروکراسی‌های اداری و محدودیت‌هایی که وجود داشت از سرمایه‌گذاری در فارس صرف نظر و به جاهای دیگر می‌رفتند لذا بر مبنای همین مشکل هدف گذاری‌ها در راستای کاهش محدودیت‌ها کاهش انجام شد.

عنایت اله رحیمی اظهار داشت: موضوع تحصیل اراضی را یکی از مهمترین این مشکلات ذکر و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تدبیری که از گذشته اندیشیده شد، مجوز ۷ شهرک صنعتی خصوصی صادر و این این هشتمین شهرک خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی است که از امروز در چرخه عملیات اجرایی قرار می‌گیرد.

استاندار فارس، راه‌اندازی این شهرک‌ها را در راستای فاصله گرفتن از بروکراسی اداری دانست و گفت: ساخت این شهرک‌ها باید به بخش خصوصی که چابک و پویاست واگذار شود.

رحیمی همچنین با اعلام خبری مسرت بخش برای سرمایه گذاران، گفت: در هفته گذشته ۵ تفاهم‌نامه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای صنایعی که مایل به فعالیت و سرمایه گذاری در این شهرک صنعتی خصوصی هستند، منعقد شد.

او با بیان اینکه یکی از مواردی که صنعتگران را بسیار آزار می‌دهد و کشور را با مشکل مواجه می‌کند موضوع زیرساختارهاست، اضافه کرد: در زمستان مشکل گاز و در تابسان آب و برق است که البته در این شهرک تمام موارد اندیشیده شده است. کنار لوله فشار قوی چند مولد برق و با ۴۰ مگاوات برق این منطقه تامین می‌شود. همچنین در خصوص تامین آب در انتهای خط انتقال آب شیراز در صدد هستیم موضوع انتقال آب در بلندمدت حل شود.

او در ادامه خطاب به مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز، گفت: با شرکت آب و فاضلاب شیراز و پساب تصفیه خانه دوم قسمتی را از همین الان خریداری کنند تا صنایع در آینده دچار مشکل نشوند.

استاندار فارس بیان کرد: امید است با حضور افرادی که بر مبنای اقتصاد کارشان را شروع کردند و دارای تخصص، لازم و تجربه در مجلس و دولت هستند، این روند در استان فارس روند شتابان باشد و سرعت بیشتری بگیرد، چرا که صنعتی شدن استان و توجه بیشتر به زیر ساخت‌های اداری، زمینی و هوایی راه‌ها و راه‌های مواصلاتی و حمل و نقل و تامین انرژی مورد نیاز اعم از گاز و برق که این روزها به شدت ما را دچار مشکل کرده و در این زمینه برنامه‌های خوبی را داریم و امید است تا محیط قانونی لازم نیز فراهم شود.

رحیمی عنوان کرد: دولت از محدودیت‌هایی که در قانون برنامه پنجم و ششم دیده شده است در واقع فارغ شود و بتواند سرمایه‌گذاری در قسمت‌هایی از تولید انرژی داشته باشد و هم اینکه به دولت تکلیف شود تا در قانون بودجه به گونه‌ای رفتار شود.در واقع پول تولید انرژی را توسط بخش خصوصی به موقع پرداخت کند تا تشویق شوند در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

امکان سرمایه‌گذاری در اطراف شیراز فراهم شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه نباید سرمایه گذار تنبیه یا متحمل هزینه‌های اضافی شود، عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی کمک کنند تا در همه چهار طرف شیراز امکان مانور برای سرمایه گذاران فراهم شود.

جعفر قادری یکی از معضلات این شهر برای سرمایه‌گذاری را دسترسی به زمین دانست و افزود: سرمایه گذاران زیادی مراجعه می‌کنند اما متاسفانه امکان تامین زمین مناسب فراهم نشد و سرمایه به جای دیگری منتقل شد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساخت این شهرک صنعتی خصوصی، قدرت مانوری را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند، عنوان کرد: با راه‌اندازی این شهرک، زمین‌های اطراف شیراز در بهترین کاربری خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قادری با بیان اینکه تلاش ما این است که تسهیلاتی که برای شهرک‌های صنعتی دولتی وجود دارد در شهرک صنعتی خصوص هم اعمال هم شود، تاکید کرد: باید واحدهای صنعتی در همه شهرستان‌های فارس توزیع شود تا مناطق محروم بتوانند از حضور واحدهای صنعتی استفاده کنند.

او تصریح کرد: اما این مهم نباید شرایط به گونه‌ای پیش برود که در رقابت با استان‌ها، صنعتگر متقاضی، واحد خود را به دیگر استان‌ها منتقل کنند و قدرت مانور را برای سرمایه گذاران پیش‌بینی کنیم.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.