موضع گیری رئیس شورای شهر شیراز پیرامون جلسات محرمانه و قبرستان تاریخی شیراز

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: از آنجا که گاهی اوقات طرح یا لایحه از مبدا توسط دستگاه یا نهاد تنظیم کننده با مهر طبقه بندی محرمانه وارد دستور کار شورا می‌شود به جهت رعایت قوانین جاری کشور رسیدگی به این نوع از موضوعات به صورت غیرعلنی بوده و مصوبات نیز در قالب محرمانه خواهند بود و این امر موضوع تازه‌ای برای شورای ششم نبوده و مسبوق به سابقه است.

به گزارش ایران ریپورتس، مهدی طاهری در نطق پیش از دستور یکصد و نهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز به برخی از جلسات غیرعلنی شورا و محرمانه بودن مصوبات اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: از آنجا که گاهی اوقات طرح یا لایحه از مبدا توسط دستگاه یا نهاد تنظیم کننده با مهر طبقه بندی محرمانه وارد دستور کار شورا می‌شود به جهت رعایت قوانین جاری کشور رسیدگی به این نوع از موضوعات به صورت غیرعلنی بوده و مصوبات نیز در قالب محرمانه خواهند بود و این امر موضوع تازه‌ای برای شورای ششم نبوده و مسبوق به سابقه است. 

وی همچنین به برخی از موضوعات مدیریت شهری اشاره و عنوان کرد: در خصوص قبرستان تاریخی دارالسلام شیراز به شهردار شیراز یادآور می‌شود که این آرامستان دارای یک طرح جامع نبوده و هر واحدی از واحد‌های شهرداری به ظن خود موضوع را پیش می‌برد که در این بین توجه لازم به مطالبات مردمی و متدینین و به ویژه وابستگان به دفن شدگان رعایت نشده است.

طاهری ابراز کرد: در این راستا تقاضا دارم کارگروه متمرکزی برای این امر مهم برقرار شود تا موضوع به صورت یکپارچه و با رعایت جمیع جوانب مورد رسیدگی قرار گیرد. چرا که این ثروت ملی را نباید با بی توجهی یا کم توجهی بلا اثر ساخت.

وی همچنین در خطاب به شهردار شیراز به موضوع خروج زندان عادل آباد از مکان موجود در شهر شیراز اشاره کرد و افزود: برای این امر لازم است با بهره گیری از تمام ظرفیت و استعداد‌ها در دستگاه‌های استان محل کنونی به صورت محیط شهری به شهر شیراز اضافه شده و زندان جدید در خارج از شهر و با محلی که برای آن پیش بینی شده، احداث شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین بر همکاری تمام قد شورا با شهرداری در این موضوع تأکید کرد. 

طاهری همچنین ادامه داد: مطالعات زمین شناسی و شناخت گسل‌های شیراز علی رغم مطالعات قبلی که به صورت جامع نبوده، هم اکنون به صورت جامع توسط مرکز مطالعات زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری مشترک توسط شهرداری شیراز و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس بوده و امید است نتایج آن به زودی اعلام شود؛ لذا از شهردار شیراز تقاضای پیگیری لازم برای این موضوع انتظار می‌رود. 

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تصویب شدن طرح مطالعات جامع هیدرولوژی دشت شیراز، گفت: باتوجه به در دستور کار بودن این اقدام توسط شهرداری، انتظار می‌رود تا این مهم از طریق مشاور ذیصلاح و با مشارکت همه دستگاه‌های مسئول مدیریت شود تا یکبار برای همیشه در قالب یک مطالعات جامع همه دستگاه‌های مسئول تکالیف خود را برای رسیدگی به همه مسائل حوزه آب اعم از روان آبها، آب‌های سطح الارضی و تحت الارضی در شیراز بدانند. 

طاهری همچنین به موضوع رفع محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار شیراز اشاره کرد و افزود: اساسا در موضوع محرومیت زدایی بار‌ها تاکید کرده ام، تا زمانی که نقشه ژئو دیتای عناوین محرومیت‌های شهر شیراز و در اولویت اول 40 محله موصوف تهیه نشود و در انتشار عمومی قرار نگرفته و عموم مردم و متخصصین امر دقیقا ندانند چه چیزی محرومیت دیده شده و پروژه‌های مقابل آن‌ها برای رفع محرومیت کدام است و در چه زمان با کدام منبع و توسط چه دستگاه‌هایی اجرا می‌شوند، کماکان در مسیر صحیح رفع محرومیت قرار نداریم.

وی با بیان اینکه در طی شدن این فرآیند با استاندار فارس مذاکره شده و ایشان با تمام توان آمادگی همه نوع همکاری را دارند، گفت: به شهردار شیراز توصیه می‌شود در زمان واحد حل مسئله‌های متعدد برای یک معاونت شهرداری نه تنها سخت بلکه ناممکن است و راهی به‌جز برون سپاری حل مسائل وجود ندارد؛ لذا تقاضا دارم تهیه این نقشه و استقرار آن در سامانه‌های زمین داده یا ژئو دیتا را تسریع بخشیده، زیرا وقت این شورا رو به پایان است و تنها در این فرآیند امکان گزارش دقیق همراه با درصد پیشرفت وجود دارد. 

طاهری همچنین در خصوص بودجه بندی بر مبنای عملکرد توضیح داد: هدف از بودجه بندی بر مبنای عملکرد، ایجاد ساختاری در تصمیم سازی و تصمیم گیری درباره منظم سازی تعهدات، تخصیص و کنترل منابع شهرداری بر اساس آثار عینی و پیامد‌های سنجش پذیر است.

وی افزود: این مبنای صحیح برای تصمیم گیری در مورد تخصیص منابع اگر رخ ندهد، تبعاً اگر نتایج پیامد‌های مورد انتظار از آنچه از تخصیص بودجه بر آن تعیین شده است، سنجش پذیر نشوند به جرات می‌گویم، چون فرآیند بودجه ریزی بدون چنین مبنایی است موضوعیت برای کنترل بودجه وجود نخواهد داشت.

طاهری ادامه داد: آشکار است زمانی که ارتباطی منطقی میان مبانی بودجه و نتایج عملکرد آن وجود ندارد، مبنایی برای پاسخگویی در مقابل استفاده از منابع و مدیریت کیفیت آن هم نیست؛ لذا بهبود عملکرد هم معنای منطقی ندارد و اصولا نظارت بر اجرای عملیات تنها آثار نقطه‌ای دارد و قادر به سنجش آثار نظارت برنامه نیستند. 

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: مدتی است شهرداری شیراز در تلاش است تا نظام ارزیابی عملکرد را پیاده سازی کند که در این راستا یک سوال علمی مطرح می‌شود؛ وقتی نظام بودجه ریزی و تخصیص بر مبنای عملکرد نیست و وقتی بودجه مبنای بهای خدمات ندارد، چه ارتباطی بین بهبود و عدم بهبود وجود دارد. 

به گفته طاهری بودجه یک جزیره است و عملکرد خود خوانده در شهرداری که احتمالا نیم نگاهی تحقیر آمیز به تحقق ارقام بودجه دارد، یکی از پارامتر‌های آن دیده شده است. 

رئیس شورای شهر شیراز یادآور شد: در اینجا فرق بین کسی که تلاش خود را برای بهبود عملکرد مصروف می‌دارد با کسی که تلاش ندارد در دو جزیره مختلف مورد محاسبه قرار می‌گیرد. 

طاهری عنوان کرد: شورا و شهرداری شیراز اگر به دنبال یک تحول اساسی است، راهی به جز عبور از نظام بودجه ریزی موجود ندارد. 

رئیس شورای شهر شیراز همچنین در این جلسه به برخی از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص «نقد منصفانه» اشاره کرد و افزود: این اقدام امری ضروری در مسیر حرکت جامعه اسلامی به‌سوی آرمان ها است و مسئولان باید ظرفیت شنیدن انتقادات، پاسخگویی و پذیرش نقد عالمانه را در خود ایجاد کنند. 

طاهری ادامه داد: قید‌های مهم در این میان، پایبندی همگان به سه رکن اصلی «ضوابط شرعی و اخلاقی» و «پرهیز از هتک حرمت» و «تخریب» است. چرا که رهبری در تعیین مرز انتقاد و تخریب فرموده اند «انتقاد با تخریب فرق دارد» لذا باید مشخص بشود تخریب کدام و انتقاد کدام است.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر شیراز معنای انتقاد آن ارزشیابى منصفانه‌ای است که یک آدم کارشناس می‌کند و نقادی همین است و انسان ضعف دارد ضعف‌ها را بگوید و قوّتها را بگویند. نه اینکه بیایند یکسره بنا کنند به بدگویی کردن و انکار کردن همه خصوصیات؛ لذا انتقاد خوب است، تخریب بد است و انتقاد خدمت و تخریب خیانت است؛ نه خیانت به دولت، بلکه خیانت به نظام و خیانت به کشور است.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.