شورای نگهبان؛ سد نفوذ نامحرمان و عماد دین و ملت

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان فارس در گفتگویی تفصیلی با «خبرگزاری فارس» گفت: شورای نگهبان به عنوان عماد دین و ملت از بدو تاسیس لحظه‌ای از گزند دشمنان داخلی و خارجی مصون نبوده که نشان از اهمیت و تاثیرگذاری آن همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و موفقیت آن دارد.

به گزارش ایران ریپورتس98، خبرگزاری فارس استان فارس به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس شورای نگهبان به گفتگوی تفصیلی با حسن جوکار سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان  فارس  پرداخت.

-فلسفه وجودی و پیشینه  شورای نگهبان را تصریح کنید؟

 فلسفه وجودی این شورا  از ضروریت‌های امروز مردم کشور است و نطفه انقلاب اسلامی در سال ۱۳۴۲ گمارده شد و طی ۱۵ سال و با نثار ۱۰۰ هزار شهید و ۶۰ هزار جانباز در سال ۵۷ به پیروزی رسید.

مبنای انقلاب اسلامی مبتنی بر اسلام و عدم وابستگی به غرب و به شرق بوده است؛ درحالی‌که به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی برای بسیاری محال بود که چگونه بدون وابستگی به غرب یا شرق می‌توان به فعالیت در سطح دنیا پرداخت.

-جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی را بیان کنید؟

 پس از رای مردم به جمهوری اسلامی، قانونی اساسی در سال ۱۳۵۸ با ۱۷۵ اصل و ۱۲ فصل تدوین شد و سال‌ها بعد دو اصل دیگر به آن اضافه و به ۱۷۷ اصل رسید.

در قانون اساسی به شورای نگهبان به صورت ویژه به منظور پاسداری و نگهبانی از انقلاب اسلامی پرداخته شده و اصول ۹۱ تا ۹۹ قانون اساسی به این شورا اختصاص یافته و این شورا به صورت رسمی در تاریخ ۲۶ تیرماه سال ۱۳۵۹ آغاز بکار کرده است.

در متن قانون اساسی ترکیب اعضا متشکل از ۶ فقیه به انتخاب رهبری انقلاب و ۶ حقوقدان به پیشنهاد قوه قضاییه و رای نمایندگان مجلساست که شورای ۱۲ نفره نگهبان برای نگهبانی از دو اصل انقلاب اسلامی تشکیل شده که یکی حفظ اسلامیت نظام و دیگری جمهوریت آن است.

-درباره اصل اسلامیت نظام ایران پس از انقلاب توضیحاتی مطرح کنید؟

 مردم انقلاب اسلامی را برگزیدند پس باید اسلامیت لوایح دولت و طرح‌های مجلس محرز شود و بطورکلی قوانین براساس اسلام ناب بوده که این وظیفه برعهده شورای نگهبان نهاده شده است.

وظیفه تشخیص عدم مغایرت قوانینی که می‌خواهند تصویب شوند با قانون اساسی برعهده فقها و حقوق‌دانان  شورای نگهبان گذاشته شده است.

قانون اساسی ما یک قانون اساسی مترقی و متعالی ا‌ست که رسالت آن فراهم کردن مسیر فرش تا عرش و عروج انسان‌ها است.

انقلاب ما مبتنی بر سه اصل مکتب اسلام، رهبری نظام جمهوری اسلامی و دیگری مردم استوار شده است و مردمی که انقلاب کرده  باید مشارکت و حضوری مستمر در ظهور و بروزهای جمهوری اسلامی داشته باشند.

 این ظهور و بروز در قالب انتخاباتی که در کشور برای مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری برگزار می‌شود، نمودار می‌شود و همچنین در انتخابات شورای نگهبان موظف به فراهم نمودن انتخاباتی سالم با صیانت از آرای مردم و احراز صلاحیت داوطلبین است که نتیجه آن حضور و تبلور مشارکت مردم در عرصه انتخابات باشد.

-نظر خود را در مورد عملکرد شورای نگهبان  بیان کنید؟

از دیگر وظایف شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی عنوان شده است و درحالی‌که دهه پنجم انقلاب اسلامی را پشت سر می‌گذاریم، با تمام مکر، حیله و دشمنی‌های دشمنان داخلی و خارجی علیه نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته، شورای نگهبان توانسته انتخابات ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی، ۱۲ دوره ریاست جمهوری و پنج دوره مجلس خبرگان رهبری را به خوبی برگزار کند.

-آیا شورای نگهبان تاکنون موفق بوده است؟

 باوجود فراز و نشیب‌هایی که بوده شورای نگهبان به خوبی به وظایف خود عمل کرده است. شورای نگهبان از بدو تاسیس لحظه‌ای از گزند دشمنان داخلی و خارجی مصون نبوده که نشان از اهمیت و تاثیرگذاری آن همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و موفقیت آن دارد.

یکی از اشتباهاتی که در میان برخی از مردم وجود دارد، این است که برخی از افراد از بی اطلاعی جامعه ما استفاده کرده و برای ضربه زدن و مشروعیت زدایی از شورای نگهبان، این نهاد را تنها در آیت‌الله جنتی خلاصه می‌کنند درحالیکه ایشان یکی از ۶ فقیه و ۶ حقوقدان شورای نگهبان هستند.

– ساختار شورای نگهبان استان فارس به چه صورت است؟

  شورای نگهبان از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۹۹ با تکاملی که داشته بسیار متفاوت شده است،  تکامل این شورا بدین صورت است که ۲۰ سال از تأسیس دفاتر استانی و شهرستانی آن می‌گذرد و ما در استان فارس ۳۶ دفتر شهرستانی داریم که ۱۳ هزار نیروی مردمی در ۳۶ شهرستان استان فارس و ۳۰۰ هزار نفر در سطح کشور با شورای نگهبان همکاری دارند.

-عملکرد رسانه‌ای فعالیت‌های شورای نگهبان و وظایف رسانه در این حوزه  را بیان کنید؟

نمایش شرح مذاکرات و فعالیت‌های مرکز پژوهشی و تحقیقاتی ذیل این شورا از دیگر مواردی است که نشان از تکامل شورای نگهبان طی سال‌ها دارد،که رئیس پژوهشکده شورای نگهبان از بازدید روزانه ۱۲ میلیون نفر از سایت این پژوهشکده خبر داده است.

 نظارت بر برگزاری یک انتخابات سالم از مهمترین فعالیت های دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان است. رسانه باید دشمن را به خوبی به مردم معرفی کند و شبهاتی که درمورد شورای نگهبان وجود دارد را با ارتباط گیری برطرف کند.

پژوهشکده شورای نگهبان ارتباطاتی با دانشگاه و دانشجویان داشته تا نحوه مذاکرات اعضا را در بررسی قوانین بصورت عملی ببینند که در این صورت بسیاری از شبهاتشان پاسخ داده می شود و در ادامه به اطرافیان خود نیز این اطلاعات را منتقل می‌کند و بدین‌گونه بسیاری از شبهات پاسخ داده می‌شود. همچنین برخی با مراجعه به سایت شورای نگهبان پاسخ شبهات خود را دریافت می کنند.

اینکه شما امروز می‌بینید که آمریکا پنج نفر از فقهای شورای نگهبان را تحریم کرده است، در حقیقت به عنوان یک نماد مخالفتی است که استکبار با نظام جمهوری اسلامی دارد و شورای نگهبان را سد و مانعی برای خود می‌بیند؛ پس از این موضوع برداشت می‌شود که اگر شورای نگهبان منفعل بود و به وظیفه اش خوب عمل نمی‌کرد، استکبار با آن کاری نداشت.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.