سهم‌بندی ناعادلانه؛ مانعی در بهره‌برداری از خط دو متروی شیراز

خط دو متروی شیراز نیازمند توجه بیشتر مسئولین کشوری و عزم جدی‌تر مسئولان استانی و شهری برای تامین قطارهای آن است.

سهم‌بندی ناعادلانه؛ مانعی در بهره‌برداری از خط دو متروی شیراز

به گزارش ایران ریپورتس ، با نزدیک شدن به زمان بهره‌برداری از خط دو متروی شیراز در سه ایستگاه، موضوع تأمین واگن‌های آن به چالشی تبدیل‌ شده که در افکار عمومی بی‌پاسخ مانده است.

این موضوع با ورود دو رام قطار به شهر اصفهان از حساسیت بیشتری برخوردار شده و گمانه‌زنی‌ها پیرامون اجحاف و حق خوری در قبال تأمین واگن‌های قطار شهری شیراز نیز بیشتر شد و حتی صحبت‌هایی مبنی بر استفاده از واگن‌های خط یک مترو برای خط دو مطرح شده بود، موضوعی که در صورت تحقق، موجب افزایش فاصله حرکت قطارها خواهد شد.

قراردادهای شهرداری شیراز برای تأمین واگن‌های مترو

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه جهت تأمین واگن‌های خطوط مترو در شیراز تاکنون سه قرارداد بسته شده، اظهار داشت: قراردادی به تعداد 150 واگن با شرکت ایریکو جهت تأمین واگن‌های مترو شیراز بسته شد که از آن 15 واگن تأمین شده است اما در تأمین مابقی واگن‌ها به علت مشکلات مالی و مشکل در باز کردن LC، موفق نبودیم.

وی با اشاره به قرارداد دیگر به منظور تأمین واگن‌های متروی شیراز گفت: در سال 1389، وزارت کشور قراردادی با سه شهر شیراز، اصفهان و تبریز منعقد کرده که به هر شهر 105 واگن اختصاص یافته بود و در مجموع این وزارتخانه باید 315 واگن را تأمین می‌کرد.

حسن مرادی ادامه داد: در آن زمان به دلیل اینکه شیراز و اصفهان علاوه بر قرارداد وزارت کشور، قرارداد دیگری برای تأمین واگن داشتند و اینکه گفته شد باید هر شهر هزینه تأمین واگن‌های خود را بپردازد، تعداد واگن‌های شیراز از 105 واگن به 50 واگن کاهش پیدا کرد و در صورت جلسه‌ای که به امضای شهردار اسبق شیراز نیز رسیده، عنوان شد حال که باید مبلغی جهت تأمین واگن‌ها را خودمان پرداخت نماییم، پس اگر پولی داشته باشیم قراردادمان با شرکت ایریکو را فعال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سهمیه واگن‌های اصفهان نیز به 85 واگن کاهش یافته و تعداد واگن‌های تبریز به 180 واگن رسید، خاطرنشان کرد: در آن زمان تبریز مبلغ 30 میلیارد تومان، شیراز 6 میلیارد تومان و اصفهان حدود 10 میلیارد تومان پرداختی به وزارت کشور داشتند.

مرادی با اشاره به تغییر رویه وزارت کشور پس از گذشت مدتی از اجرای قرارداد، گفت: دولت هزینه واگن‌ها را تقبل کرد و شهرهای شیراز و اصفهان اعتراض کردند تا سهم‌بندی شهرها تصحیح شود.

وی با اشاره به نامه‌نگاری‌ها و رایزنی‌های متعدد استانداران فارس از سال 91 تاکنون با وزارت کشور جهت اصلاح سهم‌بندی واگن‌های مترو شیراز، اصفهان و تبریز، بیان داشت: با وجود پیگیری‌ استانداران فارس همچنان نتوانسته‌ایم پس از حدود 9 سال، سهم‌بندی مذکور را اصلاح کنیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز در خصوص استدلال تبریزی‌ها و دفاع از 180 واگن سهمیه خود گفت: تبریزی‌ها مدعی هستند که با 30 میلیارد پرداخت شده به وزارت کشور در ابتدای قرارداد امکان انجام کارهای عمرانی بسیاری در آن شهر بوده و یکی از علل عقب افتادن خط مترو تبریز نیز همین موضوع است، اتفاقی که در شیراز نیفتاده و شیراز به جای پرداخت به وزارت کشور، مبلغ را صرف ساخت خط مترو کرده است.

وی افزود: تبریزی‌ها مدعی هستند که سهمیه‌بندی کنونی تأمین واگن‌های خط مترو درست می‌باشد و حق تبریز است که واگن بیشتری را تحویل بگیرد.

مرادی با ذکر اینکه بحث و مجادله با وزارت کشور و دولت برای اصلاح سهم‌بندی واگن‌های قطار شهری ادامه دارد، تصریح کرد: به دلیل اینکه هزینه تأمین واگن‌های مترو را دولت متقبل شده، باید سهم هر سه شهر به طور تقریبی برابر باشد و تبریز به دلیل پرداخت رقم 30 میلیارد تومان در ابتدای قرارداد، کمی بیشتر از ما و اصفهان سهمیه داشته باشد و این‌قدر اختلاف، ناعدالتی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز در خصوص واگن‌های تحویل داده شده از قرارداد وزارت کشور به کلانشهرها بیان کرد: از محل آن قرارداد، 100 واگن به صورت cbu، ساخت در کشور سازنده وارد کشور شد که 30 واگن به شیراز، 30 واگن به اصفهان و 40 واگن به تبریز ارائه شد.

وی با بیان اینکه در ادامه قرار بود همه واگن‌ها به صورت plb، قطعه از کشور سازنده وارد و در داخل مونتاژ و به شهرها تحویل داده شود، اظهار داشت: شرکت چینی طرف قرارداد وزارت کشور با شرکت ایریکو قرارداد بست و به صورت plb چهار قطار معادل 20 واگن را تا امروز ساختند که 2 قطار معادل 10 واگن به اصفهان داده شده و قول داده‌اند که یک قطار را به ما و یک قطار را به تبریز بدهند، در حالی‌ که تبریزی‌ها می گویند بر اساس سهم‌بندی و پول‌هایی که پرداختند، هر دو قطار باید به آنها ارائه شود.

به گفته وی شش قطار دیگر نیز در شرکت ایریکو به صورت plb درحال ساخت می‌باشد که هنوز تصمیمی مبنی بر تعداد سهمیه شهرها گرفته نشده است.

این مدیر شهرداری شیراز در توضیح قرارداد سوم شیراز برای تأمین واگن قطار شهری شیراز گفت: قرارداد دیگری با بانک شهر و شرکت شهر آتیه بستیم که از شرکت چینی 4 قطار معادل 20 واگن برای ما خریداری کرده و تحویل ما داده است.

طبق گفته‌های مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز بر اساس قرارداد وزارت کشور تاکنون 30 واگن معادل شش رام قطار، قرارداد شهرداری با ایریکو سه رام قطار معادل 15 واگن و قرارداد با شرکت شهر آتیه 20 واگن معادل 4 رام قطار به شیراز تحویل شده که درحال حاضر در مجموع 13 رام قطار در خط یک مترو شیراز فعال می‌باشد.

تامین واگن‌های خط دو مترو؛ مسئله این است!

مرادی با ذکر اینکه خط دو مترو شیراز تا اردیبهشت یا خرداد سال آینده به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید، در خصوص واگن‌های خط دو مترو شیراز گفت: در چند ماه اول خط به صورت آزمایشی کار خواهد کرد که به این ترتیب با عاریه گرفتن یک قطار از خط یک مترو کفایت می کند.

وی افزود: با کم شدن یک قطار از خط یک مترو هیچ‌گونه تغییری در سرفاصله‌های خط یک ایجاد نخواهد شد.

مرادی پیرامون بهره‌برداری از خط دو و تأمین واگن‌های آن اظهار داشت: برای راه‌اندازی خط دو مشکلی نداریم اما پس از مدتی که خط باید به بهره‌برداری برسد، اگر شرایط چنین باشد، به‌ طور قطع دچار مشکل خواهیم شد که امیدواریم وزارت کشور علاوه بر یک قطار از 4 رام قطار آماده تحویل، قطاری نیز از شش قطار دیگر در حال ساخت را به شیراز بدهد.

پیگیر سهم واگن‌های شیراز هستیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: عملیات اجرایی خطوط مترو شیراز نسبت به شیراز و اصفهان جلوتر بوده و خط دو متروی شیراز حدفاصل میانرود تا امام حسین به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمود رضایی کوچی در خصوص راه‌اندازی خط دو متروی شیراز گفت: در حال تحویل گرفتن یک رام قطار مونتاژ شهر ابهر از وزارت کشور هستیم تا با استفاده از آن یک لاین از خط دو راه‌اندازی شود.

معاون استاندار فارس ادامه داد: شیراز قرارداد دیگری نیز با وزارت کشور برای تأمین واگن از چین دارد که پیگیر آن هستیم تا حق شیراز به صورت کامل گرفته شود و در بهره‌برداری از خط دو مترو مشکلی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه استانداری فارس با جدیت پیگیر دریافت رام‌های قطار برای شیراز می‌باشد، متذکر شد: زمان مشخصی برای تحویل واگن‌ها اعلام نشده که در صورت تحقق کامل قرارداد مذکور، سرفاصله خط یک را نیز کاهش خواهیم داد.

راه‌اندازی خط دو مترو؛ نیازمند عزم جدی‌تر مسئولان استانی و شهری

خط یک متروی شیراز پس از تهران، طولانی‌ترین خط مترو در سطح کشور بوده که به همین نسبت نیاز دارد تا مسئولین کشوری نیز نگاهی ویژه به این شهر در خصوص مترو از ابعاد مختلف داشته باشند.

انتظار مردم کلان‌شهر شیراز نیز راه‌اندازی و بهره‌برداری هر چه سریع‌تر خط دو و در ادامه خط سه مترو شیراز می‌باشد تا با تحقق حمل و نقل عمومی گوشه‌ای از شعار انسان محوری، به مرحله عمل برسد، اتفاقی که طبق گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری شیراز، وزارت کشور باید در تأمین واگن‌ها سهم‌بندی انجام شده را تغییر داده و قطار به صورت عادلانه به شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز تحویل داده شود.

نکته پایانی و حائز اهمیت این است که مسئولین شهرداری شیراز و استانداری فارس باید با جدیت بیشتری موضوع واگن‌های قطار شهری شیراز را پیش از بهره‌برداری از خط دو دنبال کنند تا پس از این میزان هزینه برای ساخت خط دو، بهره‌برداری آن به تأخیر نیفتد.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.