به ترکیب”باغات خانواده” شیراز دست نزنیم!

شهرهمچون بهشت شیراز، از دیرباز به باغها و فضای سبز آن مشهور بوده، اما در سالیان اخیر جدالی سخت از سوی فرصت طلبان برای از بین بردن این باغها شروع شده به نحوی که هر روز خبرناخوش نابودی یکی از باغ های این کلانشهر به گوشمان میرسد. جدا از باغهای یک دست قصردشت و چمران که درسالهای اخیر مساحت آنها به کمتر از یک سوم کاهش یافته، باغهای تاریخی درسطح شهر نیز دچار آسیبهای فراوان شده اند.

به گزارش ایران ریپورتس، شهردار ی و شورای شهرکه با شعار “شهرانسان محور”! به روی کارآمده اند باید از باغات تاریخی و باغات خانواده شیراز به درستی حفاظت کنند و مانع ازدستکاری های غیراصولی درساختار و ترکیب اینگونه باغات زیبا و مصفا شوند تا ارزشهای بصری و زیبایی و ارزشهای معنوی و میراثی چنین باغاتی حفظ گردد و ارامش خاطر شهروندان دوستدار شیراز و گردشگران علاقه مند به سیروسیاحت و تفریح وگشت و گذار در حال و هوای باغات با صفای این کهن دیار از بین نرفته و سلب نگردد.

از آنجاکه شیراز بعنوان بزرگترین باغشهر ایرانی مطرح است و شیرازیان هم سلامت خود را مدیون باغات و تفریحگاههای زیبایشان میدانند بنابراین نباید هیچ مسوول و شهروندی به خود اجازه دهد به دخل و تصرف غیر منطقی و تغییرکاربریهای غیر مجاز باغات شهر که در حکم ریه های این شهر و منابع اکسیژن ساز شیراز است، بپردازند. نظیراقدام خارج از رضایت شهروندان ساکن در بولوار شهیدرجایی (فرهنگ شهر) که از قرار اطلاع، شهرداری به دنبال تبدیل فضای ارام و امن و محیط سرسبز و خانوادگی باغ خانواده فرهنگ شهر به فضایی ناامن و تغییر کاربری ان از بوستان خانواده به بوستانی عمومی است.

باغ خانواده فرهنگ شهر به همراه بسیاری از دیگر باغات خانواده شیراز در مسیر انقلاب بزرگ ایجاد فضای سبز شهری بابرخورداری از درختان بلند و محوطه سازی شده توسط شهرداری منطقه ۶ درجهت حفظ باغات قصر دشت ایجاد و در دوران مدیریت شهری علیرضاپاک فطرت شهردارسابق کلان شهرشیراز افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار گرفته اند و لذا روا براین نبوده و نیست که حریم در و دیوار چنین باغاتی که خانواده های مومن و آبرودار شیرازی به رفتن و نشستن در انها دل خوش کرده اند مورد تعرض و تجاوز بی مورد قرارگیرد و ازحالت باغ خانواده به پارک و بوستانی شلوغ و پر درسر و فضایی پرشور و شر تبدیل گردد.

باغ خانواده فرهنگ شهرمثل باغ خانواده جماران درهمان حوالی برای استفاده مردم این منطقه از شهر که عمدتا آپارتمان نشین هستند ایجاد شده و هدف از بهره برداری از اینگونه باغات خانوادگی، افزایش سرانه فضای سبز شهری، بهبود شرایط زیست محیطی و ایجاد فضایی مفرح و سالم برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان ساکن و مجاور ِاین باغها در این منطقه پر تردد و پر جمعیت از شیراز است که امیدواریم بنابه تقاضای اهالی خوب فرهنگ شهر و… که همجوار با این باغ خانواده هستند این فضای مورد علاقه شان همچنان با ترکیب فعلی باغ خانواده بماند و در هر تغییر و تحولات شهری رضایت شهروندان ساکن یا همجوار با این باغ خانواده درآن مدنظر شهرداری شیراز باشد.

سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی؛ روزنامه نگار و شیراز پژوه

Leave a Reply

Your email address will not be published.