اردوی کتابخوانی عشایر فارس به ایستگاه پایانی رسید

 اردوی کتابخوانی عشایر فارس در گام نهم با همراهی بچه‌ های ایل در شهرستان فراشبند ؛ به ایستگاه پایانی خود رسید.

به گزارش ایران ریپورتس، زهرا جمشیدی رئيس کتابخانه عمومی شهرستان فراشبند در گفت و گو با خبرنگار خبرگذاری ایران ریپورتس در این خصوص گفت: اردوی کتابخوانی عشایری یک رویداد فرهنگی ویژه مناطق عشایر استان فارس می باشد که با همکاری دستگاهها و سازمانهای دولتی، گروههای مردم نهاد و… به منظور ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی در مناطق عشایر نشین استان فارس اجرا گردیده است. جهت اجرای این طرح یک منطقه عشایر نشین انتخاب و خدمات فرهنگی و اجتماعی به مدت یک روز به صورت رایگان برای ساکنین و دانش آموزان برگزار می گردد.

وی ادامه داد: نهمین رویداد اردوی کتابخوانی عشایر استان فارس، 19 اسفندماه 1402 در منطقه عشایر نشین  فراشبند برگزار گردید. مهمترین هدف این رویداد یک روزه که به مناسبت بیستمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور اجرا گردید، همانطور که عنوان شد، عدالت فرهنگی و تسهیل دسترسی جامعه عشایر به ویژه دانش آموزان به کتاب و منابع اطلاعاتی بود.

به گفته جمشیدی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سالهای گذشته رویدادها و طرح های مختلفی را ویژه عشایر و مناطق محروم و روستاها برگزار کرده و خدمت رسانی به این مناطق از اولویت های نهاد است.

او می گوید: اداره کتابخانه های عمومی و کتابخانه های این مجموعه در شهرستان نیز در این زمینه اقداماتی را در سالهای اخیر انجام داده اند از جمله: طرح سفیر کتاب با همکاری آموزش و پرورش عشایری، پیک کتاب ( عضویت دانش آموزان در کتابخانه ، امانت کتاب و اجرای برنامه های فرهنگی متنوع) در مدارس سیار عشایری بخشی از این اقدامات بوده است.

جمشیدی ادامه داد: در سال جاری نیز در ده شهرستان آباده، اقلید، فیروزآباد، خنج، جهرم، سروستان، قیروکارزین، کازرون، فراشبند و ممسنی اردوی کتابخوانی عشایر اجرا شده است و امیدواریم این طرح به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و با همکاری دیگر دستگاه های خدمات رسان و فرهنگی در سطح استان و شهرستان تداوم داشته باشد. 

رئیس کتابخانه عمومی شهرستان فراشبند اظهار داشت: اردوی کتابخوانی عشایری ، نقطه عطفی در توسعه خدمات فرهنگی در شهرستان می باشد. استقبال از این اردو نشان دهنده، مفید بودن و اثربخشی آن است. در کنار اردوی کتابخوانی عشایری فراشبند برخی از نیازهای دیگر مردم عشایر نشین نیز مد نظر قرار گرفته و جهت رفع آن اقدام گردید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:  با تهیه  دارو از طریق خیرین استانی توسط اداره کتابخانه های عمومی و با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان، خدمات ویزیت و داروی رایگان در این برنامه و البته ویژه عشایر سیار همان منطقه انجام گرفت.

این فعال حوزه فرهنگی می گوید: نشست های و حلقه های قصه گویی، نقاشی، کارد ستی و اوریگامی، جمع خوانی، معرفی کتاب، اجرای بازی و مسابقات گروهی، کاشت نهال توسط دانش آموزان عشایری، مردم محلی و مسئولین در منطقه عشایر نشین از جمله برنامه های اجرا شده در این اردوی فرهنگی ویژه عشایر بوده است.

وی در پایان بیان کرد: دانش آموزان عشایری سیار قشری هستند که به دلیل کوچ نشین بودن و بعد مسافت نسبت به مرکز شهر، از بسیاری از خدمات و امکانات فرهنگی محروم مانده اند و با وجود قابلیت ها و استعدادهای فراوان، نیاز به توجه، کشف استعداد و ارائه خدمات فرهنگی دارند. باشد که در این مسیر تمامی ارگانهای فرهنگی و خدمت رسان با همکاری و هماهنگی در این زمینه گامهای مهم و اثربخشی را بردارند.

وی به این نکته اشاره کرد و افزود: برنامه های متنوع فرهنگی این اردوی عشایری با همراهی و کمک اداره های: هلال احمر شهرستان، آموزش و پرورش عشایری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امور عشایری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد نماز جمعه، دفتر نماینده شهرستان، میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد علوی در محیطی مفرح و شاد برای دانش آموزان عشایری و ساکنین منطقه اجرا گردید.

خبرنگار: فاطمه شعبانی

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.