پدرخواندگی؛ کلیدواژه‌ای که این روزها زیاد تکرار می‌شود!

مردم ما خسته از موضوعات روزمره هستند و تا زمانی که مردم به دلیل برخی ناکارآمدی‌ها دچار ابعاد مختلف مشکلات هستند، با این اتهام‌زنی‌ها و چنددستگی در یک جریان نمی‌توانند کنار بیایند.

*به قلم فاطمه خسروپور

متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از افراد در دایره گفتمان انقلابی  سخنانی را بیان می‌کنند که تداوم آن موجب تخریب این گفتمان شده و قطعاً این موضوع به ضرر کل جبهه انقلاب خواهد بود؛ کما اینکه در این سخنان نوعی اتهام مطرح می‌شود که طیفی، طیف دیگر را متهم به واژه‌هایی نظیر پدرخواندگی می‌کند، درحالی به پدرخواندگی حمله می‌کنند که بعضاً در نهان و آشکار به دنبال پیگیری این مدل هستند که این موضوع علاوه بر بروز تنش باعث ایجاد نگرانی از آینده می‌شود و اصلا این شیوه در جریان انقلابی منسوخ است.

این در حالی است که اصول اخلاقی و دینی صرفا یک ژست سیاسی نیست؛ چون رقابت‌های سیاسی در چارچوب یک جامعه اسلامی صورت می‌گیرد و از سوی دیگر، رفتار چهره‌های سیاسی در افکار و فرهنگ عمومی تأثیر جدی دارد، رعایت اصول اخلاقی، دینی، اسلامی و انسانی ضرورت دوچندان پیدا می‌کند.

در بزنگاه‌هایی نظیر انتخابات هر فردی به فراخور و با توجه به دیدگاه‌های خود سعی دارد تا به نوعی خود را به یک مانیفست قدرت نزدیک کند تا از قِبل اعتمادی که این جریان به دست آورده بتواند به نوعی بر اریکه قدرت سوار شود. اما اکنون اگر نگاهی به روز شمار پساانتخابات  ۱۴۰۰ داشته باشیم، تحلیل بسیاری از رفتارها و گفتارهای سیاسی راحت‌تر می‌شود که عده‌ای در تلاش هستند با ادبیات جدیدی از انتقاد و اتهام‌زنی به جریان انقلابی فصل جدیدی را در پرونده خود بگشایند؛ درحالی که این نقادی‌های دنباله‌دار را وقتی در کنار هم قرار دهیم، صفحه پازل فعالیت‌های جدید را با وضوح بیشتری می‌توانیم نظاره کنیم.

مسوولین و فعالین در عرصه‌های  مختلف به‌ویژه سیاسی امروز باید تلاش کنند تا اعتمادی که مردم به جناح مومن انقلابی داشته، حفظ و تقویت کنند.

به صراحت باید گفت؛ مردم ما خسته از موضوعات روزمره هستند و تا زمانی که مردم به دلیل برخی ناکارآمدی‌ها دچار ابعاد مختلف مشکلات هستند، با این اتهام‌زنی‌ها و چنددستگی در یک جریان نمی‌توانند کنار بیایند.

 امروز وظیفه جریان انقلاب این است که اعتماد از دست رفته به دلیل فشلی و ناکارآمدی‌ها را بازیابی کند؛ چراکه اگر غبار خانه را فراگرفته باید دست به دست هم داد  و این موضوع را تمیز کرد.

اعتماد مردمی و پیروزی جریان انقلابی به پشتوانه امامت امت، انقلابی‌گری و خون شهداست، مردم از جریان انقلابی توقع بیشتری دارند، آنها می‌خواهند در مدیریت و نظارت وظایفشان به‌خوبی عمل کرده و کوتاهی نشود، باید تامل جدی شود که امروز هم‌اکنون در یک پیچ تاریخی قرار داریم که می‌طلبد با وحدت، کارنامه خوبی را از جریان انقلابی نشان دهیم و این کارنامه با اتهام‌زنی و انگ‌زنی و ناکارآمدی به دست نمی‌آید.

در جریان انقلابی اختلاف مبنایی و محتوایی وجود ندارد اما همین کشمکش‌ها و اتهام زنی‌ها باعث نوعی دلزدگی در جریان می‌شود.

نگارنده در پایان این مبحث به بخش‌هایی از بیانات گهربار امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کند که فرموده‌اند: چرا همدیگر را تحمل نمی‌کنیم و عیب‌جویی می‌کنیم؟ در یک محیط واحد، با یک جهت‌گیری واحد، یک نقطه و خدشه‌ کوچکی موجب می‌شود که این گروه در مقابل آن گروه بایستد و آن گروه در مقابل این گروه.

همچنین رهبر معظم انقلاب بیان داشته‌امد: جمهوری اسلامی شعار خودش را وحدت دین و سیاست قرارداد؛ در حالی که اینها اصلا دشمنِ وحدت دین و سیاستند. بعضی‌ها این‌طوری‌اند؛ حالا کمند، زیادند، چه کسانی‌اند و چه هستند، اینها را کار نداریم، لکن باز در بین همین مجموعه‌هایی که همفکرند و هم جهتند، انسان می‌بیند یک اختلافاتی هست که باز از قبیل همان اختلافات قبیله‌ای سابق است.

انتهای پیام

Leave a Reply

Your email address will not be published.