مردم چگونه در جهش تولید شریک می‌شوند؟

دکترای علوم سیاسی گرایش مسائل ایران گفت: جهش تولید با مشارکت مردم» یعنی شریک شدن مردم؛ و سوال مهم این است که مردم چگونه شریک می‌شوند؟ پاسخ به این سوال این است که مردم با دنیای پس از تولیدِ تولید کننده ها شریک شوند.

دکتر منصوره طاهری دکترای علوم سیاسی گرایش مسائل ایران گفت و گو با خبرنگار ایران ریپورتس در این خصوص گفت: علت نامگذاری شعار سال افزود: مقام معظم رهبری در آغاز سال نو به مانند سالیان اخیر عنوان شعار سال را مرتبط با موضوعات اقتصادی اعلام کردند.

وی افزود: «جهش تولید با مشارکت مردم» شعار سال ۱۴۰۳ است که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد. قطعاً «جهش تولید» یکی از نیاز‌ های اساسی کشور است و هر کسی که دغدغه ایران را داشته باشد می‌داند باید برای تحقق این هدف تلاش کرد. با نگاهی دقیق به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» می‌توان راه‌ هایی که برای تحقق این شعار به ذهن می‌رسد را بررسی کنیم. باید توجه داشت که کلید واژه مهم این شعار «مشارکت مردم» است و با عنایت به اهمیت کلید واژه‌ ی مورد اشاره این مطلب به رشته تحریر درآمده است

به گفته این فعال حوزه سیاسی، در تمام مکاتب توسعه محور جهان امروز مردم یک ملت عنصر اصلی و محوری توسعه محسوب می‌شوند چرا که توسعه واقعی زمانی اتفاق می افتد که توده های مردم خود را در این فرایند سهیم و مسئول بدانند. علاوه بر این هنگامی که انگیزه و اراده جمعی مردم شکل بگیرد، یک نیروی خروشان و اثرگذار شکل می گیرد که می تواند بر هر مانع و مشکلی غلبه نماید. همچنین حضور گسترده مردم باعث هم افزایی نیروها و تجمیع همه ظرفیت ها می شود.

وی در خصوص شعار سال نیز می گوید: انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر فرزانه انقلاب گویای آن است که ایشان هوشمندانه و دقیق به تمامی ارکان و مولفه های توسعه واقعی توجه داشته اند. با تحقق این شعار و جلب حداکثری مشارکت مردمی، اقتصاد ایران قطعاً به جهش بزرگی دست خواهد یافت.

دکتر طاهری در خصوص راه حل اصلی مشارکت عمومی مردم در اقتصاد نیز این گونه می گوید: گسترش بنگاه‌های کوچک اقتصادی است که البته بسترسازی ایجاد این بنگاه ها بر اساس اصل ۴۳ قانون اساسی باید مورد توجه دولت قرار بگیرد.

او در ادامه بیان کرد: تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کار فرمای بزرگ مطلق درآورد.

این فعال حوزه سیاسی بیان کرد: بر همین اساس و بر اساس های کلی اصل 44 قانون اساسی راهکار، ایجاد و تقویت تعاونی هاست که می تواند سرمایه های خرد را جمع کند افراد را توانمند کند و موجب ایجاد اشتغال بشود.

آیا صرفاً منظور از این شعار این است که مردم باید وارد تولید محصولات شوند؟

دکتر منصوره طاهری در پاسخ به این سوال گفت: وقتی اعتبارات به جای اینکه صرفا به سمت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی برود به سمت بنگاه‌های کوچک هم برود تعاونی ها احیا بشود و کارگر، مالک  سهام دار بشود آن وقت میشود مشارکت واقعی مردم در اقتصاد.

آیا صرفاً منظور از شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» مشارکت مردم در خرید محصولات داخلی است؟

وی عنوان کرد: با وجود برخی محصولات خارجی که اکنون مشابه ایرانی آن وجود ندارد، نشان می‌دهد، شعار سال صرفاً به این امر تمرکز ندارد که مردم باید تولیدات داخلی را خریداری کنند. همچنین در حال حاضر برخی محصولات تولید داخل که رقیب خارجی ندارند، به خودیِ خود مورد حمایت مردم قرار دارند.

دکتر طاهری بیان کرد: منظور از «جهش تولید با مشارکت مردم» یعنی شریک شدن مردم؛ و سوال مهم این است که مردم چگونه شریک می‌شوند؟! پاسخ به این سوال این است که مردم با دنیای پس از تولیدِ تولید کننده ها شریک شوند؛ و آموختن هنر و حرفه تجارت و فروش و ایجاد زیرساخت‌های موجود، به مراتب منطقی تر و کم هزینه تر از ورود عام مردم به عرصه پیچیده ی تولید است؛ یعنی اگر سنگر فروش داخلی و صادرات، تکثیر و تثبیت شود، تولیدات رو به رشد و بی‌نیاز از وام‌ها و …می‌شود.

دکتر منصوره طاهری دکترای علوم سیاسی گرایش مسائل ایران در پایان گفت: لازم است فقط به این آمار دقت کنیم که در ایران حداقل، ده هزار محصول وجود دارد که می‌توان آن را به حدود ۲۰۰ کشور صادر کرد. به شکل منطقی، می‌توان برای صادرات هر محصول تولید داخل، در هر کشوری یک نماینده داشته باشیم. مثلا یک نفر در صادرات زعفران در تایوان، یک نفر در چین و… حضور داشته باشد؛ پس زعفران تولید داخل حدود ۲۰۰ فعال واقعی در کل دنیا به دنبال دارد.

خبرنگار/فاطمه شعبانی

Leave a Reply

Your email address will not be published.