صنایع کوچک زمینه ساز پیشرفت و اعتلای کشور

صنایع کوچک با توجه به مزیت‌ها و قابلیت‌های بومی و منطقه‌ای می‌توانند زمینه ساز پیشرفت و اعتلای کشور و استان باشند.

به گزارش ایران ریپورتس به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از شیراز، اولین بار سازمان نواحی صنعتی، در 21 مرداد سال 1343 به منظور برنامه ریزی و اجرای طرح های مربوط به نواحی صنعتی کشور تاسیس شد و پس از آن در سال 1347 سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران با هدف توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایه گذاران مربوط شکل گرفت.پس از چندین مرحله تغییر نام و اصلاح اساسنامه در نهایت سال 1384 سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران مشغول خدمت رسانی به صنایع کشور و به طور خاص صنایع کوچک و متوسط شده است. به همین مناسبت روز 21 مردادماه را روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری کرده اند.

روز حمایت از صنایع کوچک فرصت مناسبی برای توجه بیشتر به اهمیت بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط زودبازده است.

در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده، شایسته است که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به شکل برنامه محور به حمایت از صنایع کوچک و فعالان این عرصه بپردازند.

جایگاه صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد و تولید کشور برکسی پوشیده نیست و بر اساس سیاست‌های وزارت صنعت معدن و تجارت در جهت رشد و بالندگی صنعت کشور گام برمی‌دارد. اینگونه صنایع با توجه به مزیت‌ها و قابلیت‌های بومی و منطقه‌ای می‌توانند زمینه ساز پیشرفت و اعتلای کشور و استان باشند.

همچنین فعالان این بخش هم به کمک علم، فناوری و تجربه، با همگرایی بین دولت و بخش خصوصی به فرصت‌های پیش رو در بازار داخلی و خارجی توجه کنند و در عصر تلفیق فناوری‌ها با تصمیم‌گیری های خلاقانه و کاملا مطابق با شرایط زمان، در زمینه بهره‌وری و برخورداری از منافع متصور، برای توسعه صنعتی و شکوفایی اقتصاد جامعه اسلامی گام بردارند.

تغییر ساختار صنعتی و رشد و ترویج بیش از پیش صنایع کوچک و متوسط می‌تواند به تشدید رقابت جهانی، افزایش تقاضا برای محصولات متنوع، تغییرات محتوایی و کیفی در بازارهای جهانی، حرکت به‌سوی منطقه‌ای و جهانی شدن بازارها و مشتری محور شدن تولیدات منجر شود.

پیاده سازی و تدوین برنامه‌های عملیاتی مبتنی بر  توسعه فرهنگ حمایت از تولیدات باکیفیت داخلی ، موجبات توسعه رقابت‌پذیری و صادرات محصولات واحدهای تولیدی را فراهم می‌کند. انعطاف پذیری برابر نوسانات اقتصادی، تنوع تولید، سلیقه‌های متغیر بازار و تغییر محصول تولید در حداقل زمان، از مهمترین مزایای صنایع کوچک و متوسط نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی کشور است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از شیراز،  هم‌اینک سهم ۹۵ درصدی صنایع کوچک و متوسط از کل واحدهای تولیدی و صنعتی استان حاکی از تلاش و توجه این بخش بوده که شایسته تقدیر است.

انتهای پیام

Leave a Reply

Your email address will not be published.