روابط عمومیها؛ نقش آفرین در اقنای روح و روان جامعه

تلاش مدیران ادارات و روسای سازمانهای دولتی و غیر دولتی برای برخورداری از یک روایط عمومی پویا و مانا تنها در به کارگیری فرد متخصص و حرفه ای در امور روابط عمومی محقق نمیشود.

اگر چه بودن متخصصان و کارشناسان حوزه خبر و روابط عمومی میتواند امور و رسیدن به اهداف والای سازمانی را تسهیل و هموارکند اما از دیدگاه اینجانب بعنوان فردی که تجربه  و سابقه بیست سال فعالیت مستمر در روابط عمومی مراکز کاری گوناگون را در کارنامه خدمتی خود دارد به این نکات معطوف میشود که اگر یک مدیر منصوب شده در یک مجموعه اداری یا سازمان کاری علاوه بر داشتن دانش و تجربه در حرفه و شغل خویش از مهارتها و ریزه کاریهای روابط عمومی برخوردار نباشد یااعتقاد راسخی به اهمیت و لزوم یا وجود واحد روابط عمومی و کارشناس این حرفه در محل کار خود نداشته باشد نه میتواند مدیر موفقی باشد و نه اهداف عالیه سازمانی او بدون حمایت و توجه به روابط عمومی مجموعه کاری خود محقق میشود.

بنابراین روابط عمومی را باید نه یک فرد و یک واحد اداری خاص در نظر گرفت و دانست بلکه باید آن را بعنوان یک تفکر عمومی و جریانی فعال در پیگیریها و پاسخگوییهای همه افراد حاضر و شاغل در یک مجموعه کاری دانست.

کارشناس روابط عمومی وظیفه همراهی و همگامی،همفکری و هماهنگی بین همه مجموعه های داخلی سازمان یا ارگان محل کار خود با ارگانها و دستگاه های خارج از محیط کار و مرتبط با اداره محل کار خویش دارد. تلاش برای افزایش سطح سواد و معلومات مرتبط با کار و دانش روابط عمومی،خلاقیتهای شغلی،به روز بودن وقدرت تحلیل وقایع موجود جامعه پیرامونی، امکان دسترسی به اخبار مهم، تازه و به روز، برخورداری از روحیه تحقیق و پژوهش در زمینه مسائل محل خدمت، رصد وضعیت رضایتمندی مردم از مجموعه محل خدمت و بازخورد خدمات سازمانی به مردم و ارباب رجوع، اطلاع از تازه ترین اقدامات و فعالیتهای روابط عمومی بالادستی و ارائه راهکار های نو، قابل قبول و لازم الاجرا به مدیر و مجموعه عوامل اثر گذار و تصمیم گیرنده در محیط کار،تهیه بانک کاملی ازاطلاعات همه جانبه محل کار ودر اختیار گذاشتن تازه ترین اخبار،رویدادها، تحلیلها و ناگفته های داخل و بیرون از محل کاربه مقامات ارشد سازمان یااداره خود برای تصمیم گیری بهتر و اقدامات سازنده تر به نفع مردم و سازمان کاریشان و…تنهابخشی از اهداف و آرمانهای مدیران روابط عمومیهای یک سازمان اداری یا مجموعه شغلی و خدمتی باید باشد.

امروزه در علم و حرفه روابط عمومی و حیطه شغلی و فعالیتهای نوین مسئولان و کارشناسان روابط عمومیهای ادارات از صرفا نصب بنر برای مناسبتهای ملی و مذهبی مندرج درتقویم های رسمی یا تهیه خبر برای ارسال به رسانه ها باید بر حذر بود، بلکه کارشناسان روابط عمومیها باید با نوع رفتار وعملکرد درست و اصولی خود، بر کل مجموعه کاری بویژه بر مدیرانشان اثر گذار باشند.

مدیران روابط عمومیهای غیر مبتکر در محل کار و فاقد خلاقیتهای شغلی، دچار روز مره گی شدن و نا امید از آینده شغلی خویش،بی برنامه و فاقد اختیارات کافی نمیتوانند افرادی موفق در مجموعه های اداری خود باشند.هر فرد شاغل در حرفه یا پست روابط عمومی باید در حکم یک رسانه فعال و پویا، کار آمد و موثر ظاهر شود و ایده پرداز اول محیط کار خود باشد.

مجری و مبدع اصلاحات ورفع نقایص موجود بودن در محل کار، پیگیر،پاسخگو و دلسوز و همراه بودن با مدیران ارشد و میانی مرتبط با کار خود،مردم و مراجعین، اقنای روح و روان،فکر و اندیشه ناظرین و منتقدین مجموعه شغلی و تلاش برای افزودن علوم و فنون، دانشها و اخبار تازه از تغییر و تحولات علم وسیع روابط عمومی از جمله اهداف عالیه و آرمانهای رفیع روابط عمومیهای ادارات و ارگانهای دولتی،شرکتها، موسسات خصوصی و… باید باشد که همه اینها جز در سایه خواستن و داشتن اراده ای قوی ازسوی کارشناسان و مدیران روابط عمومیها برای دستیابی به یکایک این آمال و ایده هامحقق نمیشود.

در پایان عرض خداقوت دارم به تمامی همکاران صدیق و همراهان بزرگوار خویش در روابط عمومی ادارات کل، سازمانها و موسسات دولتی و غیر دولتی و از درگاه الهی برای همه فعالان این عرصه آرزوی توفیقات روز افزون در تمام شئون زندگی و روابط شغلی مرتبط با روابط عمومی دارم.

** سید محی الدین حسینی ارسنجانی

پیشکسوت روابط عمومی

Leave a Reply

Your email address will not be published.