برای اولین بار توزیع آرد با استفاده از سامانه الکترونیکی در بین عشایر کوچنده فارس

مدیرکل امورعشایر فارس از توزیع آرد به وسیله سامانه الکترونیکی در بین عشایر کوچنده فارس خبر داد.

به گزارش ایران ریپورتس، کریمی، مدیرکل امورعشایر فارس گفت: جامعه عشایر، برخلاف نسبت جمعیتی پایین، به عنوان سنگ بنای تولید، نقش مهمی در امنیت، اقتصاد و استقلال کشور ایفا می‌کنند و به مثابه کانون‌های کوچک تولیدی، سهم بزرگی در توسعه همه جانبه دارند.

وی تامین و توزیع ارزاق و مایحتاج عمومی از جمله آرد خام را از مهم ترین خدمات به این قشر مولد عنوان کرد و افزود: آرد خام با سرانه 12 کیلو گرم برای هر نفردر ماه می باشد که در سنوات اخیر به دلیل کسری سهمیه آرد اختصاصی عشایر استان با چالش کمبود آرد مواجه بودند. با پیگیری از طریق استاندار فارس با مساعدت و دستور ایشان در تیرماه ۱۴۰۱ میزان ۱۰۰تن آردب ه سهمیه آرد عشایر کوچنده افزایش یافته است که موجب خرسندی عشایر استان شد.

کریمی گفت: برای نظارت دقیق و جلوگیری از قاچاق آرد ، رصد پیگیری مستمر و آنلاین توزیع آرد از ابتدا تا زمان تحویل و تسریع وتسهیل در ارائه خدمات به جامعه هدف، طرح توزیع آرد را بصورت الکترونیکی از اول مردادماه اجرا کردیم که فرایند الکترونیکی کردن توزیع آرد برای اولین بار در کشور به ابتکار اداره امور عشایر فارس انجام می شود.

وی اظهار داشت: در این طرح اولویت بندی با رویکرد حفظ تمامی سهامداران و افراد دارای دفترچه عضویت عشایری و همچنین جامعه آماری ثبتی مبنا عشایر استان منطبق با آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال 98 احصاء  شده.  

مدیرکل امورعشایر فارس افزود: با استفاده از نرم افزار بسیار ساده و بهره گیری از توان متخصصین سامانه دور بر سپند طراحی و با هماهنگی کامل دستگاه‌های نظارتی از اول مرداد ماه فرایند اجرای توزیع آرد در قالب این سامانه آغاز شده است که تمام زیرساخت‌های این طرح در استان فارس  تهیه و زمینه استفاده از این سامانه در 23 فروشگاه تعاونی عشایری استان فراهم شده است.

مدیرکل امور عشایر فارس یادآور شد: در این روش عشایر کوچنده با ارسال پیامک دارای کد رهگیری نیز می‌ باشد  با ارائه این کد سهمیه آرد خود را تحویل می‌گیرند.

به گفته وی شفاف سازی توزیع آرد تهیه شده با یارانه دولتی، ثبت الکترونیکی خدمات ارائه شده، امکان اخذ  گزارش آنلاین و برخط،صرفه جویی در هزینه ها و وقت، و در اولویت قرار گرفتن عشایر کوچنده  واقعی و جلوگیری از تضییع احتمالی حقوق عشایر کوچرو از جمله مزایای این طرح است.

 وی اضافه کرد: با راه‌اندازی این سامانه ایجاد امنیت برای جلوگیری از ارتباط ناسالم و امکان احراز هویت تحویل گیرندگان آرد فراهم شده.

کریمی در ادامه گفت: حدود 38 هزار و پانصد دفترچه عشایری در دست افراد است که حدود27 هزار خانوار از نظر آخرین آمار  عشایر کوچنده و مستحق دریافت آرد هستند.

وی یاد آور شد: آن تعداد از عشایری کوچنده ای که تاکنون پیامک کد رهگیری دریافت نکرده اند می‌توانند با مراجعه به فروشگاه های تعاونی و با تحویل درخواست کتبی خود با تایید مدیر عامل و روسای ادارات شهرستانهای استان  در لیست توزیع آرد قرار گیرند.

وی در پایان  اظهار امیدواری کرد: با اجرای  این طرح و پالایش انجام شده بتوانیم اولویت تخصیص آرد را به عشایر کوچنده واقعی تخصيص دهیم.

لازم به ذکر است استان فارس با داشتن ۲۷ هزار خانوار کو چنده و با بیش از 120 هزار نفر جمعیت عشایری یکی از قطب های بزرگ عشایری کشور محسوب می شود. این تعداد خانوار عشایر فارس در گستره 1300منطقه عشایری در حوزه 37 شهرستان استان، سالانه با پرورش 3 میلیون راس دام سبک نقش مهمی در تولید گوشت قرمز و محصولات لبنی و دامی دارند.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.