آثار منفی شیوع ویروس کرونا بر پیکره اقتصاد ایرانآثار منفی شیوع ویروس کرونا بر پیکره اقتصاد ایران

مسئول خانه نخبگان اقتصاد ناحیه سپاه بقیه الله (عج) شیراز به بررسی آثار منفی شیوع ویروس کرونا بر پیکره اقتصاد کشور و تبعات ناشی از آن پرداخته است .

دکتر صادق شیبانی، مسئول خانه نخبگان اقتصاد ناحیه سپاه بقیه الله (عج) شیراز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در شیراز پیرامون مشکلات ناشی از ویروس کووید 19 گفت: یکی از مهم ترین آثار ویروس کرونا که در کنار حوزه اقتصادی، حوزه های اجتماعی و فرهنگی را هم درگیر می کند بیکاری است که در نتیجه کاهش رفاه معیشتی و اقتصادی در این دوران به شدت خودنمایی خواهد کرد .

وی ادامه داد: با توجه به تاکید مسئولین ستاد ملی مدیریت کرونا این ویروس منحوس تا اواخر سال در کشور خواهد ماند که امکان ادامه حضور آن نیز وجود دارد. به نظر می رسد تا زمانی که به نقطه قابل قبولی از کنترل این ویروس برسیم چند ماهی از سال 99 را از دست خواهیم داد، بدین معنی که فعالیت های تولیدی و توزیعی منقبض خواهد شد .

شیبانی درهمین خصوص پیشنهاد کرد: لذا بایستی تهدید ها و راه های مقابله با آنها بررسی شود تا وضعیت اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشور کمتر دچار آسیب گردد .

وی پیرامون تهدیدهای ناشی از کرونا بر اقتصاد ایران عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از تولید در کشور، متأثر از واردات مواد اولیه است و در این شرایط کرونایی واردات میسر نیست لذا تولید دچار آسیب فراوان خواهد شد و همچنین با در نظر گرفتن اینکه بخشی از تولیدات کشور در حوزه صادرات نفتی و غیر نفتی قرار دارد و این هم به مقدار زیادی کاهش یافته، لذا درآمد ارزی و خارجی کشور شدیداً کاهش می یابد .

** در گزارش‌های بین المللی ذکر شده که 65 درصد فعالیتهای اقتصادی دنیا از ویروس کرونا تاثیر مستقیم و منفی پذیرفته اند .

مسئول خانه نخبگان اقتصاد ناحیه سپاه بقیه الله (عج) شیراز افزود: باتوجه به قانون عرضه و تقاضا و لزوم تعادل میان این دو، به دلیل شرایط کنونی در صورت ادامه دار شدن این شرایط پیش بینی می گردد با کمبود عمیق در بخش عرضه مواجه شویم و در مقابل با مازاد تقاضا مواجه خواهیم بود، چرا که نیازهای مردم تقریبا ثابت است ولی به دلیل تمهیدات حوزه سلامت بسیاری از صنایع، تولیدات و عرضه کنندگان تعطیل شده اند یا اینکه با مقیاس و ظرفیت کمتری فعالیت می نمایند، که این موضوع قانون عرضه و تقاضا را دچار عدم تعادل می نماید .

به گفته دکتر شیبانی طبیعی است که به قیمت ها فشار زیادی وارد می گردد و تورم خاصی در سال جاری خود نمایی کند .

وی همچنین هشدار داد: نکته قابل توجهی دیگر این است که با توجه به ممنوعیت و محدودیت های صادرات و واردات اگر نتوانیم صادرات را به میزان دوران قبل از کرونا در بیاوریم قطعا با بحران ارزی مواجه خواهیم شد و چون بانک مرکزی در استفاده از ابزارهای کنترلی متعادل سازی ارز دارای محدودیت است و تنها راه پیش روی بانک مرکزی تزریق ارز از محل ذخایر ارزی کشور می باشد .

این چهره علمی تصریح کرد: حال اگر صندوق ذخیره ارزی ورودی مالی نداشته باشد این تزریق به صورت مسکن موقت عمل خواهد کرد و طولی نخواهد کشید که بحران کمبود شدید ارز یک دفعه اقتصاد را به ورطه ورشکستگی بکشاند .

وی درخصوص ارائه راهکار برای مقابله با تهدیدهای کرونا بر اقتصاد کشور اظهار داشت: در جهت عمل به منويات مقام معظم رهبری در موضوع جهش تولید توصیه می شود دولت در اولین فرصت موانع صادرات را تا حد امکان به صورت ویژه حذف کند با استراتژی رفع موانع صادراتی ضمن ورود ارز به کشور و تعادل بخشی به بازار ارز ،گام مهم و موثری را در جهت حمایت از تولید و اقتصاد بر می دارد و از کاهش شدید ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی جلوگیری می نماید .

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ریسک ویروس کرونا(Covid 19)  به حدی است که می توان آن را آغازی بر وقوع یک رکود در اقتصاد جهانی دانست و تقریباً تمام کشورها به یقین رسیده اند که دوران پرتلاطمی در حوزه اقتصادی خواهند داشت و طبعاً تلاطم اقتصاد جهانی نیز افزایش پیدا می کند .

گفتگو از ندا اسدی

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.