افتتاح و کلنگ زنی ۸۵۸ پروژه در فارس درهفته دولت

استاندار فارس اعلام کرد که در گرامیداشت هفته دولت، ۸۵۸ پروژه در بخش‌های مختلف عمرانی، خدماتی، زیرساختی، رفاهی و … در نقاط مختلف این استان و با حضور مسئولان ملی و استانی، افتتاح یا کلنگ‌زنی خواهد شد

محمدهادی ایمانیه چهارشنبه دوم شهریور، در یک کنفرانس خبری، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این ایام به ویژه رجایی و باهنر، تاکید کرد: امسال تلاش کرده‌ایم که پروژه‌هایی در لیست افتتاح قرار گیرد که آماده بهره‌برداری باشد یا نهایتا ظرف ۲ هفته بعد از افتتاح، بهره‌برداری از آن شروع شود؛ از طرفی عملیات اجرایی پروژه‌هایی هم آغاز می‌شود که اعتبارات آنها به شکل کامل تامین و مشخص شده باشد. لذا از رسانه‌ها هم درخواست می‌شود که این موضوع را رصد کنند.

ایمانیه به تشریح پروژه‌های آماده افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی پرداخت و با بیان اینکه از کل پروژه‌های اعلام شده، ۷۸۲ پروژه برای افتتاح است، گفت: ارزش پروژه‌های آماده افتتاح که در بخش‌های راه، انرژی، بهداشت و درمان، فضای آموزشی و فرهنگی، زیرساختی، مسکن شهری و روستایی، زیربنایی عمرانی، صنعتی، گردشگری و … قرار دارد، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

او یکی از پروژه‌های شاخص را، تکمیل محور ارتباطی تنگ ابوالحیات برای تبدیل مسیر شیراز کازرون به بزرگراه، اعلام و اضافه کرد: یکی دیگر از پروژه‌های شاخص، طرح‌های آبرسانی روستایی و شهری است، خوشبختانه در یکسال اخیر بحث آبرسانی روستایی با فعال شدن قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و با حضور دستگاه‌های مختلف، تسریع شده است.

ایمانیه با بیان اینکه حدود ۱۰۰۰ روستای فارس با تنش آبی مواجه بوده است، گفت: از این تعداد طرح‌های آبرسانی بیش از ۳۰۰ روستا در حال تکمیل و رفع مشکل بوده و بیش از ۳۰۰ روستا هم در دست اقدام است، در کشور قرار بود این پروژه‌ها ۳۰ ماهه تمام شود اما در فارس امیدوار هستیم که بتوانیم تا پایان امسال، بخشی از این طرح‌ها را به سرانجام نهایی برسانیم.

استاندار فارس با یادآوری اینکه ۵۲ پروژه هفته دولت مربوط به حوزه آب است، اضافه کرد: در بحث رفع مشکل آب، شرکت آب منطقه‌ای به عنوان متولی اصلی تکمیل سدهای کوار، پارسیان، هایقر، چشمه عاشق، نرگسی و … را در دستور کار دارد و امیدواریم که با تکمیل این پروژه‌ها، بخشی از مشکلات نیز مرتفع شود.

عقب ماندگی فارس در زمینه راه

ایمانیه، حوزه راه را یکی از مباحث مهم در استان فارس برشمرد و با تصریح اینکه فارس در زمینه راه‌های مواصلاتی، جایگاه شایسته‌ای ندارد، نهضت اجرایی شده در این زمینه را مناسب توصیف و اضافه کرد: متاسفانه این استان پهناور که ۷ درصد کل خاک کشور را شامل می‌شود، هنوز یک کیلومتر آزاد راه هم ندارد و به واسطه مشکلات در راه‌های اصلی، بزرگراهی، فرعی و روستایی، شاهد صدرنشینی فارس در جدول تعداد حوادث جاده‌ای هستیم.

وی از وجود ۲۲۰ نقطه جاده‌ای حادثه‌خیز خبر داد و گفت: فارس که طولانی‌ترین مسیرهای جاده‌ای کشور را دارد، در زمینه توسعه راه‌های مواصلاتی ایمن، عقب مانده و تنها ۹ درصد از کل راه‌های آن بزرگراهی است و برای رفع این عقب ماندگی تلاشی مضاعف در دستور کار قرار گرفته است.

بهره‌برداری بخشی از آزادراه شیراز- اصفهان 

استاندار فارس، در خصوص آزادراه شیراز و اصفهان، نیز از اختصاص ۲۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر اخیر مسئولان کشوری به این پروژه خبر داد و گفت: تلاش خواهیم کرد که تا قطعه ششم این پروژه تا دهه فجر امسال زیر بار ترافیک برود، اما قول ۱۰۰ درصد نمی‌دهیم.

ایمانیه با اشاره به وجود نگرانی جدی در خصوص مواجهه با ترافیک سنگین در ورودی شمالغرب شیراز بعد از افتتاح آزادراه شیراز اصفهان، خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل، چهارمحور دسترسی را در دستور کار قرار داده‌ایم و طی روزهای آتی، با حضور معاون اقتصادی ریاست جمهوری، عملیات اجرایی گذرگاه گویم را آغاز خواهیم کرد.

استاندار فارس با بیان اینکه کار تملک مغازه‌ها در گویم تا حدودی انجام شده و تداوم دارد، گفت: علاوه بر زیرگذر گویم، از شمال آن یک معبر ۱۶ متری باز و برای اتصال جنوب گویم به بزرگراه حسینی الهاشمی نیز برنامه‌ای اجرایی خواهد شد اگرچه زمان بر است و جاده قره‌پیری نیز با قوت اجرایی خواهد شد. 

توسعه راه‌های ریلی فارس جزو اولویت‌هاست

او در خصوص راه‌های ریلی نیز از انعقاد قراردادی با قرارگاه خاتم‌النبیا برای اجرای ۲ قطعه خط آهن شیراز- بوشهر خبر داد و با بیان اینکه پیمانکار بخش خصوصی نیز در ۲ قطعه مشغول کار است، گفت: برای اجرای خط آهن شیراز گلگهر، امیدوایم طی هفته‌های آتی تفاهمنامه قطعات یک و دو نهایی شود و برای راه آهن شیراز- جهرم- لار-و بندرعباس نیز تفاهم دیگری را با قرارگاه خاتم دنبال می‌کنیم.

استاندار فارس یکی از مباحث مهم مد نظر در توسعه خطوط ریلی این استان را، تبدیل خط آهن کنونی شیراز-اصفهان به خط سریع‌السیر بیان و اضافه کرد: بیزینس پلان این پروژه در حال آماده سازی و تدوین و قرار است سرعت تردد قطار در این مسیر به ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر افزایش یابد.

کمربندی جدید برای شیراز احداث می‌شود

استاندار فارس، بیست پروژه قابل افتتاح در هفته دولت را مربوط به حوزه راه دانست و با بیان اینکه کمربندی کنونی شیراز به دو بخش تقسیم و قسمت شمالی به راهداری و جنوبی به شهرداری واگذار شده است، گفت: با این اقدام، گامی در راستای حل مشکلات این محور پرترافیک، برداشته شده است.

ایمانیه خاطرنشان کرد که موضوع احداث یک کمربندی جدید برای شیراز در دستور کار قرار گرفته و سرمایه‌گذار برای اجرای آن نیز پیدا شده است و با توجه به جلسات و مباحث طرح شده، امیدواری برای اجرا وجود دارد.

پروژه‌های قابل افتتاح هفته دولت

استاندار فارس در ادامه یادآور شد که از کل پروژه‌های اعلامی برای افتتاح در هفته دولت، ۶۸ پروژه آموزشی-فرهنگی، ۴۵ پروژه بهداشتی و درمانی، ۱۱۲ پروژه شهری و روستایی، ۱۲۹‌پروژه مسکن شهری و روستایی، ۱۷۷‌ پروژه های عمرانی و ۱۱۴ پروژه تولیدی و کشاورزی و خدمات خواهد بود.

ایمانیه با بیان اینکه در بحث توسعه کشت گلخانه‌ای، فارس موفق عمل نکرده و تاکنون تنها ۷۰۰ هکتار اراضی گلخانه‌ای ایجاد شده است، گفت: یکی از برنامه‌های دولت افزایش این سطح به ۱۷۰۰ هکتار تا پایان سال است؛ این یک اقدام جهادی را می‌طلبد و حتی اگر نیمی از برنامه مورد نظر محقق شود، گام بلندی برداشته‌ایم.

او با بیان اینکه تحقق برنامه‌ها و وعده‌های مطرح شده، نیازمند همراهی رسانه در رصد مسائل و پایش اقدامات به شکل مداوم است، گفت: در بحث رونق تولید و اشتغال، تلاش خود را مصروف کرده‌ایم، رسانه و مردم هم همراهی کنند و اگر صنعتی را می‌شناسند که با مشکلی مواجه است، آن را معرفی و رفع مشکل را دنبال کنند. خوشبختانه حدود ۸۰ درصد مصوبات کمیسیون رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در فارس محقق شده است.

استاندار فارس با اشاره به مهم بودن بحث مدیریت مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی، گفت: جهادکشاورزی سامانه‌ای را راه‌اندازی و دشت‌های مختلف را براساس میزان آب و وضعیت کشاورزی دسته بندی و الگویی برای کشت در هر دشت مشخص کرده است، البته از ۱۴۸ دشت، اکنون ۳ دشت در این سامانه بارگذاری شده و قرار است مابقی نیز انجام شود.

قرارداد انتقال آب شفاف است

ایمانیه، قرارداد انتقال آب از خلیج فارس را شفاف توصیف و اضافه کرد: این پروژه نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است و براساس قرارداد، ۵۱ درصد توسط بخش خصوصی که به عنوان پیمانکار هم حضور دارد تامین می‌شود و ۴۱ درصد مابقی از سوی وزارت نفت، ستاد اجرایی فرمان امام، ایمیدرو و بخش خصوصی تامین خواهد شد.

استاندار فارس با بیان اینکه هفته آینده احتمالا این قرارداد نهایی خواهد شد، گفت: علی ایحال کار توسط پیمانکار پروژه از شهرستان مُهر، آغاز و بخشی از مسیر هم برای لوله‌گذاری آماده شده است و امیدواریم طبق وعده داده شده، طی ۳۶ ماه، آب به شهرستان مرودشت برسد.

پیام‌نور نتوانسته روی پای خود بایستد

او در پاسخ به یک سئوال، ضمن بیان اینکه دانشگاه پیام نور علیرغم وعده‌های مسئولان، نتوانست در فارس روی پای خود بایستد، گفت: این مرکز آموزش عالی اگر به همین شکل ادامه دهد، قطعا با مشکلاتی مواجه خواهد شد و قادر به ادامه کار نخواهد بود.

استاندار فارس با بیان اینکه تبدیل این دانشگاه به علمی کاربردی را باید از مسئولان وزارت علوم جویا شد، خاطرنشان کرد: قرار براین بود که دانشگاه پیام نور با استفاده از منابع داخلی و خیرین امکانات و ظرفیت‌هایی را ایجاد و نیاز به مراکز آموزش عالی در شهرستان‌های مختلف را مرتفع کند.

توقف خروج موادخام معدنی و کشاورزی از فارس

ایمانیه ضمن ابراز ناخرسندی از خروج محصولات کشاورزی و معدنی به شکل خام از فارس، گفت: موضوع ممانعت از خروج این محصولات را در حد شعار مطرح کرده‌ایم اما هنوز جرات اجرایی کردن را به دلیل اینکه شاید مانع قانونی بر سرراه قرار بگیرد، نداریم.

استاندار فارس در عین حال تاکید کرد که براساس اسناد بالادستی باید در مسیری قرار گرفت که حداقل ۳۰ درصد از درآمد معادن خرج احداث صنایع معدنی شده و به این شیوه از صدور محصول خام ممانعت شود.

آغاز عملیات اجرایی ۷۶ پروژه

به گفته استاندار فارس، در هفته دولت عملیات اجرایی ۷۶ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۲۰۰ میلیارد تومان در فارس آغاز می‌شود که مهمترین آنها، پست ۲۳۰ کیلوولت برق با ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار است.

ایمانیه همچنین از آغاز عملیات اجرایی ۲ بیمارستان حضرت فاطمه‌الزهرا(س) و محمدرسول‌الله(ص) در شیراز خبر داد و گفت: بیمارستان هزار تخت خوابی محمدرسول‌الله(ص) در زمینی به وسعت ۵۷ هکتار و در بلوار مهندسین شیراز احداث و در کنار آن هم بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی تخصصی کودکان، ساخته خواهد شد.

کتابخانه و تالار مرکزی شیراز

استاندار فارس در این نشست یکی از اولویت‌های دولت در این استان را مباحث فرهنگی اعلام و خاطرنشان کرد که با رایزنی‌های فراوان، اختلاف بین هفت دستگاه رفع و سند مکان احداث تالار مرکزی شیراز به نام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.

ایمانیه در خصوص کتابخانه مرکزی شیراز نیز گفت: این موضوع در دستور کار قرار دارد و پیشنهاد داده‌ایم که ساختمان شهر و روستای قدیم، واقع در میدان امام حسین(ع)، که وسعت و دسترسی مناسبی هم دارد، تبدیل به کتابخانه مرکزی شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published.