چه کسانی باید حتما واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

کارشناسان نظام سلامت بارها اعلام کرده اند که تزریق واکسن آنفلوآنزا برای همه مردم، واجب و ضروری نیست. به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، «هیچگاه قرار نیست همه جامعه واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. میزان واردات واکسن آنفلوآنزا به میزان جمعیت ایران نیست، چون ضرورتی برای تزریق واکسن در افراد سالم و کل جمعیت کشور وجود ندارند، اما گاهی برخی تلاش می کنند واکسن باقی مانده درشرکت‌های تولیدکننده واکسن آنفلوآنزا را به مردم ایران بفروشند.»

به گزارش ایران ریپورتس، دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی نیز با اشاره به افرادی که باید تزریق واکسن آنفلوآنزا را جدی بگیرند، تاکید می کند: «توصیه ما این است که افراد بالای 60 سال،کودکان شش ماه تا شش سال، زنان باردار و کسانی که بیماری‌های مزمن دارند مانند دیابت، بیماری قلبی، ریوی، آسم، ایدز، سرطان، فشار خون و سکته‌های مغزی، حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.»

همچنین دکتر مینو محرز، متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هم درباره بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا، یادآور می شود: «بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا، اواخر شهریور و اوایل مهر ماه است تا مصونیت در بدن فرد ایجاد شود و ایمنی واکسن در بدن تا اوایل بهار باقی بماند.»

به گفته محرز، «بیماران و افراد پرخطر در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند که این افراد شامل سنین بالای ۶۵ سال، مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی مزمن، افرادی که بیماری زمینه ای یا نقض ایمنی دارند، افرادی که داروهای شیمی درمانی مصرف می کنند، زنان باردار، افراد مبتلا به چاقی و کادر درمان هستند که باید حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.»

بیشتر کارشناسان نظام سلامت، بهترین فرصت تزریق واکسن آنفلوآنزا را بین اواخر شهریور تا اواسط مهر می دانند.

دکتر حسین محمدزاده، متخصص عفونی هم در گفتگو با «الف»، یادآور می شود: «اینکه بخواهیم عدد بدهیم و بگوییم دقیقا چه روزی در سال برای تزریق واکسن آنفلوآنزا بهتر است، حرف چندان علمی نیست. شیوع بیماری آنفلوآنزا در هر سال ممکن است متغیر باشد. حتی این شیوع ممکن است از یک نقطه جغرافیایی تا یک نقطه دیگر، متفاوت باشد. به همین دلیل، اغلب متخصصان یک بازه زمانی مطمئن و ایمن برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اعلام می کنند و نه یک روز خاص را. با این توضیح، نیمه دوم شهریور تا نیمه اول مهرماه را می توان یک بازه زمانی مناسب برای تزریق واکسن آنفلوآنزا در نظر گرفت.»

او یادآور می شود: «اغلب افراد سالم حتی در صورت ابتلا به آنفلوآنزا براحتی درمان می شوند و بنابراین نیازی به تزریق واکسن ندارند. حتی گاهی اوقات اصلا نیازی برای مراجعه به پزشک نیز ندارند و با استراحت و تغذیه سالم، فرآیند بهبودی را طی می کنند. البته تزریق واکسن آنفلوآنزا برای کودکان، سالمندان و بیماران صعب العلاج کاملا ضرورت دارد، اما چنین ضرورتی شامل همه شهروندان نمی شود.»

برخی دیگر از کارشناسان نظام سلامت هم تاکید دارند که اگر قرار باشد همه جمعیت کشور، واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، این اتفاق نوعی هدر دادن منابع محدود نظام سلامت خواهد بود؛ منابعی که می تواند صرف بهبود خدمات درمانی در بخش های مختلف نظام سلامت شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published.