روابط عمومی؛ وین شرح بی نهایت

روابط عمومی زمانی پویاست که به عنوان یک نهاد پاسخ‌گو در برابر افکار عمومی از سوی مدیران و جامعه پذیرفته و حمایت شود.

ارتباط مؤثر با مخاطب از جمله اصولی است که به پویایی روابط عمومی می‌انجامد.
مدیر یا کارشناس روابط عمومی به عنوان یک نیروی انسانی، ارتباط‌گری است که موظف است طبق چارچوب اداری عمل کند و با حفظ قانون و موازین و با تکیه بر منش مهرورزی به بندگان خدا و مهم دانستن جایگاه رفیع مردم در اسلام یاری‌گر شهروندان باشد و تا جایی که مجاز است و آزادی عمل دارد در پیشبرد هر چه سریع‌تر کار شهروندان بی‌آنکه گرفتار قوانین دست و پاگیر و کاغذ بازی‌های غیر متعارف شود کوشش کند.

رسانه‌ها در توسعه نقش اساسی را ایفا می‌کنند تا جایی که به عنوان رکن چهارم دموکراسی از آن‌ها نام برده می‌شود. هر یک از رسانه‌های ارتباط جمعی از قبیل چاپ، رادیو،تلویزیون و سینما با دارا بودن ویژگی‌های خاص خود منابع و ظرفیت‌های خوبی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به معرفی هر چه بهتر و بیشتر فعالیت‌های سازمانی، روشنگری و اطلاع‌رسانی پرداخت و این هدف محقق نخواهد شد مگر با ایجاد ارتباط مناسب و دوسویه بین مدیران روابط عمومی و اصحاب رسانه.


رسانه ها و خبرنگاران می‌توانند در مواقع بحرانی نه در نقش تماشاچی که با حضور فعال و به موقع در محل از نقش شهروند خبرنگارانی که ناآگاه و نابلد کارخبر‌نویسی هستند کم کنند.
با توجه به افزایش سواد رسانه‌ای واطلاعاتی مخاطبان دنیای امروز، ضروری است که رسانه‌ها در تهیه مطلب و خبر نهایت دقت خود را مبتنی بر حقیقت و به دور از موضع‌گیری و جناح‌بندی‌های شخصی به کار بگیرند که عدم توجه به این موضوع سبب از دست دادن مخاطب حرفه‌ای خواهد شد.


دنیای امرو رسانه، بی‌تعارف دنیای رقابت است و بدا به روزی که رقابت و پیشی گرفتن در انعکاس اخبار از سطح کیفی آن کاسته و اخبار آن‌گونه که نیست یا با تغییراتی فاحش منعکس شود.
آنجا که خواست و منافع صاحبان رسانه به عنوان اولین و آخرین قدرت بلامنازع هر پایگاه خبری بر بدنه‌ی روزنامه یا خبرگزاری سلطه بیفکند و شفافیت رسانه‌ای فدای مصلحت شود همان وقت است که مرگ رسانه نزدیک شده و مخاطبی که پا به پای اصحاب رسانه در حال افزایش سواد رسانه‌ای خود است در دنیایی که اطلاعات با سرعت اعجاب‌انگیزی در حال انتقال بوده، دست به کسب خبر و اطلاعات از هر منبعی به ویژه مطبوعات آزاد خواهد زد.


در دنیایی که اطلاعات با سرعت حیرت‌انگیزی در حال انتشار است و وجود شبکه‌های مجازی نیز بر این گستردگی و سرعت افزوده است توجه به این نکته ضروری است که اخبار صحیح، مستند و قابل اعتماد و اطمینان مگر از مبادی قانونی که از مهم‌ترین آنها روابط عمومی نهادها و سازمان‌هاست حاصل نمی‌شود و همین موضوع ارتباط بیش از بیش رسانه و روابط عمومی را می‌طلبد تا به روشنگری افکار عمومی بیانجامد، اخبار و اطلاعات کذب منتشر نشود، ارتباط نظام‌مند شکل بگیرد و اعتماد مخاطب به رسانه ها پایدار باشد.

فرقی نمی‌کند سال چه نامی داشته باشد. روابط عمومی‌ها در هر موقعیت ومناسبت و با هر نام و نشانی تلاش می‌کنند تا به وظایف سازمانی خود به خوبی عمل کنند و شب و روز با استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، به معرفی دستاوردها، موفقیت‌ها و تولیدات سازمان خود بپردازند و در اطلاع رسانی و اگاه سازی به موقع مخاطب تلاش کنند.
سال جهش تولید هم یکی از همین سال‌هاست که وظیفه روابط عمومی را بیش از پیش یادآور می‌شود.


اعظم‌موسوی- اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و‌نوجوانان استان فارس

نظرات

نشانی پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. موارد ضروری با * نشان داده شده اند.