فارس رتبه پنجم کشور به لحاظ میزان ارزش افزوده بخش‌های صمت

رئیس سازمان صمت فارس گفت: استان فارس در رتبه پنجم کشور به لحاظ میزان ایجاد ارزش افزوده در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

به گزارش ایران ریپورتس، حمید رضا ایزدی توسعه و تعمیق محصولات ساخت داخل و کاهش وابستگی به واردات از طریق شناسائی ظرفیت داخلی، فعال سازی واحد‌های راکد و نیمه تعطیل را از جمله دیگر برنامه‌ها برای جهش تولید در استان عنوان کرد.

او ادامه داد: بهره برداری از ظرفیت‌های خالی واحد‌های تولیدی و استفاده از رویکرد جدید تولید بدون کارخانه، تکمیل و اولویت گذاری طرح‌های صنایع پیشران، تقویت برون گرائی اقتصاد و افزایش حجم صادرات غیرنفتی با کشور‌های همسایه، چین، هند و کشور‌های اوراسیا، تقویت زیرساخت‌های صادراتی استان در بخش سردخانه ای، کانتینر سردخانه‌ای، پایانه صادراتی و نمایشگاه بین المللی استان، احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس، توسعه فعالیت‌های اکتشافی در بخش معدن، تکمیل زنجیره ارزش در فلزات اساسی نظیر فولاد و آلومینیوم، تجهیز و نوسازی معادن، بازسازی و نوسازی واحد‌های صنعتی و صنفی با استفاده از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه و سایر ظرفیت‌های قانونی نیز از جمله راهکار‌هایی است که عملیاتی شدن آن‌ها جهش تولید را در پی خواهد داشت.

ایزدی در خصوص اینکه ارزش افزوده بخش‌های صنعت، معدن و تجارت فارس نسبت به سایر استان‌ها چگونه است و چه میزان اشتغال در این سه حوزه وجود دارد؟ گفت: سهم اشتغال این سه بخش از سهم کل کشور ۹ درصد است که مجموع اشتغال آن‌ها در استان به حدود ۵۲۲ هزار و ۴۴۶ نفر می‌رسد.

رئیس سازمان صمت فارس با بیان اینکه شاخص‌های کلان اقتصادی استان در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت بر اساس قیمت جاری ۹۵ شاخص‌های مناسبی است، گفت: سهم ارزش افزوده استان در بخش صنعت ۷۱۴۷۴ میلیارد ریال است که معادل سه درصد سهم ارزش افزوده بخش صنعت کشور است. همچنین ارزش افزوده استان در بخش معدن بالغ بر۲۹۸۸ میلیارد ریال است که ۲.۶ درصد سهم ارزش افزوده بخش معدن کشور را تشکیل می‌دهد.

ایزدی، سهم ارزش افزوده بخش تجارت استان را نیز ۶۹۹۷۲ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: این رقم ۴.۳درصد ارزش افزوده بخش تجارت کشور را شامل می‌شود.

او، مجموع ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت استان را ۱۴۴۴۳۴ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: سهم ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و بازرگانی استان نسبت به ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت کل کشور ۳.۶ درصد است.

ایزدی با بیان اینکه استان فارس در رتبه پنجم کشور به لحاظ میزان ایجاد ارزش افزوده در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، اظهارداشت: مجموع اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت ۹۹هزار و ۶۹۲، نفر در بخش معدن ۸ هزار و ۶۰۴ نفر و در بخش تجارت ۴۱۴هزار و ۱۵۰ نفر می‌باشد که سهم ۹ درصدی از اشتغال بخشی صنعت، معدن و تجارت کشور را برای فارس به ارمغان آورده است.

او با اشاره به صادرات بیشترین تولیدات صنعتی و معدنی استان به کشور‌ها، گفت: کود اوره، محصولات فولادی، آلومینیوم، پودر و عصاره شیرین بیان، سیمان و کلینگر، رب گوجه فرنگی، فرش و گلیم دستباف، صنایع الکترونیک، انواع میوه و تره بار، خرما، انجیر، قیر، «کاشی و سرامیک»، چینی بهداشتی و محصولات غذایی عمده‌ترین کالا‌های صادراتی استان بر اساس اولویت و مزیت صادراتی هستند که به کشور‌های امارات متحده عربی، عراق، هند، چین، آلمان، عمان و قطر صادر می‌شوند.

انتهای پیام/ 

Leave a Reply

Your email address will not be published.