۵۴ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در فارس به ثبت رسید

مدیر کل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری فارس گفت: از ابتدای آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون ۵۴ طرح در قالب ۷۰ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش افزون بر ۲ هزار و ۳۰۳ میلیون دلار در این استان به ثبت رسیده است.

به گزارش ایران ریپورتس،  هاله فولادفر افزود: از این تعداد عملیات اجرایی ۱۴ طرح پایان یافته و به بهره‌برداری رسیده است.
وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری خارجی مصوب استان فارس در سال ۹۸ تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی معادل ۱۸۱ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۷ جهش ۲ برابری داشته است.
او اظهار داشت: در سال ۹۹ نیز با ثبت سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۹۲۳ میلیون دلار که پنج برابر سال ۹۸ بود، فارس به عنوان استان برتر کشور در زمینه ثبت سرمایه‌های خارجی شناخته شد.
فولادفر، در خصوص سهم بخش‌های اقتصادی در طرح‌های به بهره‌برداری رسیده با سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ۵۸ درصد این طرح‌ها در حوزه صنعت، ۱۶ درصد در حوزه برق و انرژی، ۱۶ درصد در حوزه دانشگاه و هشت درصد در حوزه کشاورزی است.
وی افزود: در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، میزان جلب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی استان فارس معادل سه هزار و ۴۳۳ میلیون دلار بوده که افزون بر ۲ هزار و ۳۰۳ میلیون دلار آن یعنی ۶۷ درصد در دولت تدبیر و امید محقق شده است.
مدیر کل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری فارس، در خصوص طرح های سرمایه‌گذاری خارجی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد هم گفت: هفت طرح سرمایه‌گذاری خارجی نیز با مبلغ افزون بر ۲۶۴ میلیون دلار با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در دست اجرا و در حال تکمیل است.
فولادفر افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، ثبت سرمایه‌گذاری خارجی بزرگترین مزرعه خورشیدی کشور و سومین آن در خاورمیانه شامل ۱۱ پروژه نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۴۳۱ مگاوات در شهرستان بوانات و هفت پروژه به ظرفیت ۲۰۰ مگاوات در شهرستان آباده صورت گرفته که عملیات اجرایی آن در حال انجام است و قرار است به تدریج طی سه سال کل پروژه به بهره‌برداری برسد.
او افزود: طرح‌های سرمایه‌گذاری دیگری نیز در استان با سرمایه‌گذاری خارجی یا به بهره‌برداری رسیده یا در حال اجرا است که به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، سرمایه‌گذاران مربوطه اقدام به ثبت رسمی سرمایه گذاری خارجی نکرده‌اند اما اشتغال زایی خوبی در نقاط مختلف استان به دنبال داشته است.
وی، در خصوص طرح‌های بالا دستی و عمرانی استان هم گفت: طرح‌های مهمی در حوزه‌های صنایع بالادستی و طرح‌های عمرانی با استفاده از تسهیلات اعتباری (فاینانس) به بهره‌برداری رسیده که نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان ایفا کرده‌اند که از جمله می‌توان به پروژه‌های جمع‌آوری فاضلاب ۶ شهرستان استان و یا کارخانه‌ آلومینیوم جنوب، فولاد نی‌ریز و سیمان خاکستری نی‌ریز که از تسهیلات اعتباری خارجی استفاده کرده‌اند اشاره کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published.