واکسیناسیون؛ تنها راه حل اساسی مقابله با بیماری کووید۱۹

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست مجازی با روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور، مهم ترین اولویت های این مجموعه را مقابله با کرونا اعلام کرد.

به گزارش ایرانریپورتس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست وب کنفرانسی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت گفت: در پیک تاریخی کروناویروس در کشور قرار داریم و از تمامی کادر زحمتکش سلامت کشور که در این روزها برای نجات جان هموطنانشان حماسه عظیمی آفریدند، قدردانی می کنم.

دکتر «بهرام عین اللهی» با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اولویت اصلی وزارت بهداشت مدیریت بیماری کرونا و مقابله با آن است، گفت: امروزه با آمارهای بسیار نگران کننده مواجه هستیم که خانواده های بسیاری را نیز داغدار کرده است.

او با تاکید بر اهمیت و نقش اساسی اکسیژن رسانی به بیماران مبتلا به کووید۱۹ افزود: باید برای درمان بیماران و مراقبت از آنان، تلاش مضاعفی کرد و تجویز دارو و درمان بیماران در کشور نیز طبق پروتکل های ابلاغی انجام شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما خدمتگزار مردم هستیم و مدیریت باید در عرصه باشد، اظهار کرد: شاخص مهم و اصلی وزارت بهداشت، حضور مسوولان و مدیران در میدان است، مسوولان دانشگاه ها باید به ویژه در بحران کرونا، با حضور در مراکز درمانی، از نزدیک نحوه ارایه خدمات به بیماران را پایش کنند.

دکتر عین اللهی تاکید کرد: باید تلاش کرد که در هیچ جای کشور، بیمار پشت درب مراکز درمانی و بیمارستان ها نباشد، مردم حاضر به مشارکت بیشتری هستند، بنابراین ما به عنوان دست اندرکاران سلامت نیز باید بیشتر تلاش کنیم.

او مدیریت و کنترل بیماری کووید۱۹ را یک معضل جهانی خواند که تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست و افزود: در این بحران تمامی سازمان ها، ارگان ها و ادارات باید بیش از پیش پای کار باشند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت ارزیابی علل افزایش موارد مرگ و میر در برخی استان ها از سوی اعضای کمیته علمی بیان کرد: در حال حاضر تنها راه حل اساسی مقابله با بیماری کووید۱۹ واکسیناسیون است، این یک تجربه جهانی است و کاهش میزان مرگ و میر را به همراه دارد، دولت نیز با تمام قدرت در این زمینه تلاش می کند و خواستار همکاری بیشتر مردم است.

بهداشت، مهم ترین اولویت مجموعه سلامت کشور پس از کرونا

دکتر عین اللهی با ابراز امیدواری نسبت به پایان این بحران، نخستین اولویت پس از بحران کروناویروس را بهداشت عنوان کرد و گفت: توجه به شبکه های بهداشت و درمان از موضوعات مهم وزارت بهداشت است که باید تقویت و برای ارتقای آن نیز زیرساخت های لازم فراهم شود.

او همچنین خطاب به روسای دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور گفت: برنامه پزشک خانواده باید در تمامی استان ها حتی در چند شهرستان به صورت پایلوت انجام شود، زیرا نظام ارجاع در سلامت کشور نقش به سزایی دارد.

مقام عالی وزارت بهداشت با تاکید بر اهیمت حوزه آموزش در ارتقا و پیشرفت کشور، افزود: به دلیل وجود کروناویروس در کشور و تعطیلی مراکز آموزشی، آموزش در کشور دچار صدمه شده است.

دکتر عین اللهی اظهار کرد: آموزش های مجازی به هیچ وجه نمی تواند جای آموزش های چهره به چهره و یا حضوری را بگیرد، اجرای واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹ هدفمند پیش می رود و باید تلاش کرد تا با واکسیناسیون و فراهم کردن زیرساخت های لازم، به زودی دانشگاه ها بازگشایی شود.

ارتقای پرونده الکترونیک سلامت، توجه بیشتر به ثبت داروهای مصرفی در مراکز درمانی، نحوه مراقبت از بیماران به ویژه مبتلایان به کروناویروس، فعالیت کمیته های علمی، تامین و توزیع سرم و تجویز منطقی داروها، دیگر محورهای مورد تاکید وزیر بهداشت در این نشست بود.

وزیر بهداشت در ادامه با اعلام فعالیت ۹۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور افزود: پژوهش ها باید کاربردی باشد و نیازهای جامعه را تامین کند، مراکز تحقیقاتی ها با بودجه و اعتبارات دولتی راه اندازی شده و تمامی افراد باید از آن بهره ببرند و نباید مختص افراد خاصی باشد، البته ارزیابی و پایش این موضوع نیز در بازه های زمانی انجام می شود؛ چرا که امروزه در کشور نیازهای بسیاری وجود دارد که در مراکز تحقیقاتی می توان آن را تامین کرد.

دکتر عین اللهی ادامه داد: باید محرومیت زدایی و کمک به محرومان بیشتر در دستور کار قرار داده شود، امکانات بهداشت و درمانی نباید در مراکز استان ها مستقر شود و ضرورت دارد در تمام شهرستان ها و مناطق محروم به صورت عادلانه توزیع شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دکتر «مهرزاد لطفی» رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز که در بستر بیماری به سر می برد، آرزوی سلامتی کرد.

او اظهار کرد: باید همانند رزمنده های هشت سال دفاع مقدس، رزمنده های سلامت نیز تا آخرین نفس سنگر خود را حفظ کنند و برای نجات جان بیماران تلاش مضاعفی داشته باشند.

دکتر عین اللهی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیوست عدالت؛ از تمام روسا، مسوولان و مدیران خواست تا در تمام فعالیت های خود، پیوست عدالت داشته باشند و به محرومان و نیازمندان بیشتر توجه کنند.

هوشمندسازی قرنطینه و واکسیناسیون برای مقابله با کرونا

وزیر بهداشت در بخش دیگری ازصحبت های خود با تاکید بر واکسیناسیون هوشمند و قرنطینه هوشمند به عنوان یکی از الویت های کنونی گفت: تعطیلی مراکز و واحدها در کشور تاثیری بر کنترل بیماری کووید۱۹ ندارد و باید قرنطینه هوشمند اجرایی شود.

او اضافه کرد: از طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» باید برای قرنطینه هوشمند و بیماریابی استفاده شود و موانع پیش رو برای پیشرفت و گسترش آن در کشور را باید رفع کرد.

این نشست صبح امروز، نهم شهریور برگزار شد و دکتر «مهرزاد لطفی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به دلیل ابتلا به کرونا، از بیمارستان به صورت ویدئوکنفرانسی در این نشست حضور یافت.

Leave a Reply

Your email address will not be published.