لزوم مدیریت مصرف برق جهت جلوگیری از اعمال خاموشی نوبتی در شیراز

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای استانهای فارس و بوشهر، با اشاره به اینکه فرایند رفع مشکل ایستگاه ملک‌مکان شیراز زمان‌بر است، خواستار همراهی مشترکان و مدیریت مصرف برق برای ممانعت از اعمال خاموشی نوبتی در کلان‌شهر شیراز شد.

به گزارش ایران ریپورتس98، حمزه روغنیان با بیان این خبر گفت: شامگاه پنجشنبه ۵ تیر ماه، بر اثر یک حادثه غیرمترقبه، دو ترانسفورماتور از ایستگاه استراتژیک انتقال و فوق توزیع ملک‌مکان در غرب شیراز، آسیب دیده و از مدار خارج شد که یکی از این دو ترانسفورماتور با اقدام به موقع نیروهای تخصصی، بامداد جمعه به مدار بازگشته است.
وی افزود: بعد از بروز حادثه بلافاصله مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس با فراخوان و اعلام بحران در محل ایستگاه مستقر شد و با حضور ۱۴ نفر از مدیران ارشد و کارشناسان جلسه ای تشکیل و از نزدیک، روند عادی‌سازی را دنبال و دستورات لازم صادر کرد.
روغنیان بیان کرد: این فرایند با حضور ۳۰ نفر از متخصصان و اکیپ‌های تعمیراتی و با نظارت مرکز کنترل و پایش شبکه همچنین با همکاری موثر شرکت توزیع برق شیراز و در کمترین زمان ممکن صورت گرفت که در از سرعت عمل و همکاری سازمان آتش‌نشانی و مدیرعامل شرکت توزیع شیراز به طور ویژه تقدیر می‌شود.
معاون شرکت برق منطقه‌ای فارس اضافه کرد: یکی از ترانسفورماتورها، آسیب جدی دیده است و متخصصان و مهندسان صنعت برق در حال جداسازی و ایزوله کردن آن برای انجام آزمایش‌های لازم و تعیین میزان خسارات وارده همچنین مشخص کردن قابلیت تعمیر آن هستند.
وی با یادآوری اینکه، انجام آزمایش و مشخص شدن قابلیت تعمیر یا لزوم تعویض ترانسفورماتور آسیب‌دیده، حداقل دو روز دیگر زمان نیاز دارد، گفت: برخلاف وجود نیروی تخصصی مورد نیاز و تجهیزات لازم، تعمیر یا تعویض این ترانسفورماتور، پروسه‌ای یک ماهه است که برنامه‌ریزی لازم برای این کار صورت گرفته است.
روغنیان با بیان اینکه حادثه آتش‌سوزی ایستگاه برق ملک‌مکان، موجب بروز اختلال در تامین برق حدود ۲۰ درصد از مشترکان کلان‌شهر شیراز شد، گفت: تامین برق شهرهای شیراز و صدرا توسط ۶ ایستگاه انتقال، انجام می‌شود و ایستگاه ملک‌مکان، یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌ها است که برق بخشی از مرکز و غرب کلان‌شهر شیراز را تامین می‌کند.
معاون شرکت برق منطقه‌ای فارس اظهار داشت: در این ایستگاه، ۷ دستگاه ترانسفورماتور بزرگ قرار دارد که ۲ دستگاه آن ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلوولت، ۳ دستگاه آن ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت و ۲ دستگاه دیگر ۶۳ به ۲۰ کیلوولت است که در حادثه اخیر، یکی از ترانسفورماتورهای ۴۰۰ به ۲۳۰ کیلوولت آسیب جدی دیده است.
او با اشاره به علت وقوع حادثه آتش‌سوزی در ترانسفورماتور یاد شده، گفت: علت حادثه افزایش ناگهانی بار و اتصالی داخلی ترانسفورماتور بوده که موجب آتش گرفتن آن شده است.
روغنیان با اشاره به اینکه این یک حادثه غیرمترقبه محسوب می‌شود که امکان وقوع آن در شرایط پرباری شبکه و گرمای شدید هوا وجود دارد، خاطرنشان کرد: تعمیرات و تعویض روغن این ترانسفورماتور به موقع انجام شده و در وقوع حادثه هیچ عامل انسانی یا خطای سیستماتیک و عامل خارجی، دخیل نبوده است.
او با یادآوری اینکه ایستگاه ملک مکان، بزرگترین ایستگاه انتقال کلان‌شهر شیراز به شمار می‌رود، گفت: هم اینک با استفاده از ظرفیت‌های سایر ایستگاه‌ها، مشکل تامین برق مشترکانی که از ایستگاه ملک مکان تغذیه می‌شوند، به شکل موقت رفع شده است.
روغنیان اضافه کرد: معمولا مصرف برق در روزهای جمعه، نسبت به سایر ایام کمتر است اما از شنبه و با آغاز هفته کاری، در صورت افزایش بار و فشار شبکه، شاید برای تامین برق با مشکلاتی مواجه شویم.
سخنگوی صنعت برق استان فارس تصریح کرد: امیدوار هستیم که طی یک ماه آینده، تمام مشترکان به ویژه مشترکان خانگی و مردم عزیز شهر شیراز همانند همیشه در امر مدیریت مصرف ما را یاری نموده و نسبت به رعایت الگوها و مدیریت مصرف برق همکاری بیشتری را با صنعت برق داشته باشند تا این شرایط دشوار به شکلی مناسب طی شود.
وی بیان کرد: مشترکان با کاهش حدود ۴ تا ۵٫۵ درصدی مصرف برق، یعنی خاموش کردن چراغ‌های اضافه، استفاده نکردن از وسایل برقی به ویژه وسایل برقی پرمصرف، تنظیم مناسب دمای کولرهای گازی بر روی ۲۴ تا ۲۵ درجه سانتیگراد و… در ساعات پیک بار (اوج مصرف) شبکه، می‌توانند همکاری مطلوبی را در گذر از شرایط بحرانی کنونی داشته باشند.
معاون شرکت برق منطقه‌ای فارس با بیان اینکه خارج شدن ترانسفورماتور یاد شده از مدار تامین برق، یک هشدار جدی است، گفت: اگر طی روزهای آینده، همکاری مطلوبی را از سوی شهروندان شاهد نباشیم، علیرغم میل باطنی مدیران و مسئولان صنعت برق، مجبور به اعمال خاموشی‌های نوبتی در شیراز خواهیم بود.
روغنیان با تاکید بر اینکه تحت هیچ شرایطی برق نقاط حساس در شیراز مشمول خاموشی نخواهد بود، گفت: ما امیدوار هستیم که شاهد همکاری خوب مردم با فرهنگ کلان‌شهر شیراز، همانند سالهای گذشته باشیم.
انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.