بررسی اثرات برگزاری رقابت های قهرمانی هندبال جوانان آسیا بر استان فارس

تمامی کشورها درعصر حاضر که عصر جهانی شدن است، درحال رقابت با یکدیگر و بالا بردن شهرت و اعتبار خود هستند. در این صحنه رقابت، کشورها باید انحصاراتی را تکامل بخشند که آنها را از رقبا متمایز سازند .رویدادها به ویژه رویدادهای ورزشی ( به دلیل موقعیت کنونی ورزش درتمامی جوامع بشری ) قادرند شهرت یک کشور و یک شهر را به صورت مثبت افزایش داده یا تغییر دهند.


ایران ریپورتس98// این شهـرت یا اعتبار، تأثیرات بسیاری بــر موفقیت یک کشــور ازنظر جذابیت برای گردشگران، سرمایه گذاران خارجی، ارتباطات اجتماعی، نخبگان کشور و قدرت سیاسی به خارج ازکشور دارد. اثرات مثبت برگزاری رویدادهای ورزشی در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و افزایش شهرت واعتبار تنها منحصر به شهر یا کشور محل برگزاری نمی شود ، بلکه قبل و درحین بازی ها ، برنامه های متعددی درباره کشورهای شرکت کننده درآن رویداد از رسانه های مختلف پخش و ضمن معرفی موقعیت آن کشور درآن ورزش یا ورزش ها درسطح جهانی یا قاره ای ، آداب و رسوم و سایر توانایی های آنها به دیگران معرفی خواهد شد.
همچنین، موفقیت تیمی ازیک کشور در رویدادی ورزشی سبب افزایش غرور ملی و حس وطن پرست دربین اقشار مختلف جامعه می شود.

در این بین محل برگزاری مسابقات یعنی شهرجدید صدرا با امکانات و قابلیت بی نظیر و با ساختار شهری کم نظیرش در ایران نقش بسزایی در برگزاری شایسته این رقابت ها خواهد داشت. شهرهای جدید رویکردی معقول و منطقی به حل مشکلات روبه تزاید شهرنشینی در آغاز هزاره سوم است . بدون تردید هربرنامه پایدار و درازمدت در امر شهرسازی و تولید مسکن ، تأیید کننده شهرهای جدید است.
با چنین رویکردی شهرجدیدصدرا در مجاورت پایتخت فرهنگی ایران مکان یابی شد . شهر صدرا در 15 کیلومتری شمال غرب شیراز در نقطه ای خوش آب و هوا موسوم به « دشت آهوچر » که بیش از 300 متر مرتفع تر از شیراز است ، واقع گشته و با آب و هوای معتدل کوهستانی محیطی دلچسب ، شرایط اقلیمی دلپذیری را برای شهروندان خویش فراهم آورده است.

مکان یابی مناسب ، راه های دسترسی فراوان ، آب گوارا، هوای دلپذیر وطراحی مدرن شهری نوید دهنده آینده ای روشن برای این شهراست و ازآنجا که هویت شهرجدیدصدرا « سبز- فرهنگی » تعریف شده است ، علاوه بر پروژه « باغ شهر » که یکی از ویژگی های برجسته و راهکاری هوشمندانه برای سالم سازی محیط زیست وآشتی انسان با طبیعت وبه مثابه کمربند زمردین شهرصدرا می باشد، برنامه ریزی وسیع و فعالیت های چشمگیری نیز درجهت گسترش فضای سبز- تفریحی و توسعه صنعت گردشگری را در دست اقدام دارد.
رویدادهای ورزشی به عنوان ابزاری مناسب در راستای توسعه گردشگری و توریسم ورزشی محسوب می شوند و بسیاری از این رویدادها که همه ساله در نقاط مختلف جهان برگزار می شود، به دلیل ماهیت جذاب ورزش و علاقه مندی مردم به تماشای آن، توجه رسانه ها، سیاست مداران، و صاحبان صنعت و سرمایه را بخود جلب می کند.
یکی از مهمترین دستاوردهای برگزاری مسابقات هندبال قهرماین آسیا در شیراز ، رسیدن به دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی است زیرا که کارشناسان علوم احتماعی و جامعه شناسی بر این باورند که هر نوع سرمایه گذاری در بخش ورزش موجب ایجاد نشاط اجتماعی و کاهش مشکلات و آسیب ها می شود و این رویداد بدون شک نقش مهمی در تقویت نشاط و شادابی و بهسازی فضای اجتماعی و کاهش بزه در شهر شیراز خواهد داشت , از سوی دیگر شناساندن جاذبه های فرهنگی استان فارس بعنوان یکی از قطب های اصلی گردشگری کشور به بازیکنان و همراهان تیم های خارجی در این رقابت های می تواند باعث شود که هرکدام از این میهمانان خارجی پس از بازگشت به کشور خود بعنوان سفیران فرهنگی حامل پیام صلح،دوستی و تمدن چندهزار ساله ایران برای مردمان کشورهای خود باشند.اقدامی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان برای انجام آن میلیاردها تومان صرف تبلیغات میکند در حالیکه با برگزاری رقابتهای بین المللی در کشورمان بصورت اتوماتیک این تبلیغ فرهنگی صورت میگیرد.

از بعد رسارنه،رسانه های استکباری میلیون دلار صرف میکنند تا به وجه کشورمان در عرصه بین المللی خدشه واردکنند. بی شک حضوربیش از 3۰۰ میهمان خارجی شامل بازیکن و همراهان وبرگزاری این این رویداد با کمال آرامش و در امنیت کامل بزرگترین تبلیغ برای ثبات امنیتی کشور محسوب می شود و صد البته خنثی کننده توطئه های رسانه ای بدخواهان ایران عزیزمان خواهد بود. در این مقطع که دشمنان خارجی سعی که عدم امنیت پایدار در کشورمان را به جامعه بین الملل القا کنند و بگویند که در ایران امنیت پایداری وجود ندارد، حضور برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و مشخصا عربستان سعودی وبحرین سعی در ضربه زدن به وجه بین الملی ایران هستند و از مبلغان

تفکر عدم وجود امنیت در ایران می باشند ، کمک شایانی به خنثی نمودن توطئه های این دست از دشمنان منطقه ای ایران اسلامی خواهد کرد.
در بخش هندبال سالنی استان فارس دارای سه نماینده(شهیدشاملی در دو بخش آقیان و بانوان و تیم شیشه وبلورکاوه فیروزآباد) در لیگ برتر کشور می باشد که در بین رشته های توپی وجود این تعداد نماینده از فارس در لیگ برتر ایران بی سابقه است.
سال های سال بود که استان فارس در ورزش های توپی در مسابقات بین المللی حضور نداشت اما دونماینده استان فارس در لیگ برتر ایران باکسب مقام نایب قهرمانی لیگ برتر کشور جواز حضور در مسابقات قهرمانی باشگاههای آسیا را کسب کرده اند که این حضور همزمان دو تیم از ورزشهای توپی از استان فارس در لیگ قهرمانان آسیا در هیچ رشته دیگری تکرار نشده است. تیم های آقایان و بانوان شهید شاملی کازرون بعنوان دو نماینده ایران در لیگ قهرمانان هندبال آسیا حضور خواهند داشت و این حضور نمایندگان فارس در آوردگاه آسیایی توجهات را به استان فارس معطوف خواهد کرد.

در بخش ساحلی نیز جوانان و نوجوانان فارس کاری کرده اند کارستان . نخبگان هندبال ساحلی ایران از استان فارس به قدرت نوظهور هندبال ساحلی کشور تبدیل شده اند و با کنار زدن تمامی استان های ساحلی کشور و همچنین اصفهان که همگی چندین سال است که قدرت های بلامنازع هندبال ساحلی ایران هستند، جایگاه دوم نخستین دوره استعدادهای برتر کشور در سال97 ، جایگاه اول دومین دوره استعدادیابی هندبال ساحلی کشور در سال98 و نایب قهرمانی مسابقات بین المللی نکوداشت اصفهان در سال98 را کسب کرده اند که اینها تنها گوشه ای از افتخار آفرینی ساحلی بازان استان فارس است که بر خلاف استان های ساحلی حتی یک متر مربع ساحل در این استان وجود ندارد و همین امر تمامی توجهات را به سوی هندبال ساحلی استان فارس معطوف کرده است و مربیان و بازیکنان هندبال ساحلی کشور حساب ویژه ای بر روی فارس باز میکنند و در مسابقات مختلف یکی از سکوهای اول تا سوم را برای تیم هندبال فارس کنار می گذارند.

* محمد هدایت پیشکسوت و عضو کوچکی از خانواده بزرگ هندبال

Leave a Reply

Your email address will not be published.