سیگنال وزارت صمت به گرانی بازار خودرو

اولویت‌بندی متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه مشخص شدند و از تیر ماه تحویل 3000 خودرو آغاز می‌شود. اما آن‌طور که برخی مخاطبان گزارش داده‌اند، تحویل بسیاری از محصولات خودروسازان به سه فصل پایانی سال آینده، به‌ویژه زمستان موکول شده است.

به گزارش ایران ریپورتس به نقل از تجارت نیوز، در حالی مشتریان ایران خودرو با چنین شوکی مواجه شده‌اند که مسئولان وزارت صمت بارها به تحویل خودروهای ثبت‌نامی در سال جاری تأکید کرده‌اند. پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شرکت سایپا حاکی از آن است که این موعد تحویل خودروهای این کارخانه 90 روزه خواهد بود. البته برخی فرض را بر اشتباه سیستمی ایران خودرو گذاشته‌اند که احتمال بروز چنین اشتباهی بعید به نظر می‌رسد و باید این اقدام جدید آبی‌های جاده مخصوص را سیگنال جدیدی به بازار و هدایت دوباره مشتریان به معاملات آزاد بدانیم.

البته با توجه به اینکه تنها 32 هزار نفر برای خرید محصولات سایپا در طرح فروش سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، تحویل این تعداد خودرو در بازه سه‌ماهه را نمی‌توان دستاورد خاص و بزرگی برای این شرکت به حساب آورد. از سوی مقابل اما ثبت‌نام 780 هزار نفر برای خرید محصولات ایران خودرو باعث شده تا این شرکت انتظار دو ساله مشتریانش را حق خود بداند.

تولید 3 میلیون خودرو برای 812 هزار مشتری کافی نیست


طبق آمار منتشرشده در مجموع 812 هزار نفر برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین وزارت صمت اعلام کرد که در سال 1401 در مجموع یک میلیون و 348 هزار خودرو تولید شده است. علاوه بر این، هدف‌گذاری این وزارتخانه برای سال جاری رسیدن به تیراژ تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه است. حال آیا تولید حدود سه میلیون دستگاه خودرو برای پاسخ به نیاز 812 هزار نفر کافی نیست؟

در این بین یا اعداد مورد ادعای وزارت صمت و خودروسازان واقعی نیست و آن‌ها با عددسازی سعی در مدیریت بازار دارند و یا شرکت‌های دولتی با رفتار غیرصادقانه با مشتریان خود به دنبال کسب سودی هنگفت از آشفته‌بازار خودرو هستند.در حالی که موعد تحویل خودرو به گروهی از مشتریان ایران خودرو زمستان سال آینده اعلام شده، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در توئیتی اعلام کرد که 16 اردیبهشت دور دوم ثبت‌نام در سامانه یکپارچه آغاز می‌شود.

بازارگرمی آقای سخنگو برای خودروسازان
قالیباف با اشاره به اختلاف قیمت 300 میلیون تومانی خودروی شاهین بین کارخانه و بازار، به‌نوعی برای ثبت‌نام در طرحی که دیگر نه موعد تحویل مشخصی دارد و نه قیمت نهایی محصولات مشخص است، بازارگرمی کرد.اما این بازارگرمی‌ها در توییتر و رسانه‌های نزدیک به دولت زمانی پاسخ‌گوست که خودروسازان در عمل هم رضایت مشتریان را جلب کنند.

شکاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار که از اقدامات مورد انتقاد وزارت صمت است، حالا تبدیل به یک دستاورد شده و مسئولان این وزارتخانه با اتکا به آن سعی دارند انحصار تولیدکنندگان دولتی را عمیق‌تر کنند.شاید در حال حاضر مشتریان با خرید یک خودرو یک شبه سود 300 میلیون تومان به دست آورند، اما آیا حفظ این سود تا زمستان سال آینده هم تضمین می‌شود یا اگر متقاضیان به بازار آزاد ورود کنند سود بیشتری به دست می‌آورند؟

برای بررسی این موضوع بهتر است به بررسی روند قیمت خودرو در بازه زمانی دو سال گذشته بپردازیم. فروردین 1400 پژو پارس lx در بازار آزاد 223 میلیون تومان قیمت داشت و تا اسفند 1401 تا 680 میلیون تومان پیش رفت. یعنی رشد بیش از سه برابری قیمت این محصول در این بازه زمانی. رشدی که سود حدود 460 میلیون تومانی را عاید خریداران این محصول در فروردین 1400 کرد.

اما آیا با شرایط موجود در بازار تضمینی وجود دارد که قیمت این محصول تا زمستان سال آینده رشد سه برابری را تجربه نکند؟ در حال حاضر پژو lx TU5 در بازار آزاد در محدوده 750 میلیون تومان معامله می‌شود. در حالی که سرعت رشد دو سال اخیر در بازار ادامه داشته باشد، بعید نیست که خریداران کنونی این خودرو در زمستان 1403 این محصول را با قیمت‌های میلیاردی بفروشند.حال انتخاب مشتریان خودروسازان دولتی سود 300 میلیون تومانی مورد اشاره سخنگوی وزارت صمت خواهد بود یا سود میلیاردی؟

Leave a Reply

Your email address will not be published.