موفقیت جوان‌ آباده‌ای زبانزد دنیا شد

دکتر غلامحسین یوسفی دانشیار فارماسیوتیکس و یکی از محققان برجسته اهل آباده‌ است که تا کنون موفق به ثبت دو اختراع در زمینه دارو در داخل و خارج کشور و کسب جایزه طلا در مسابقات تورنتو کانادا شده است.

به گزارش ایران ریپورتس، غلامحسین یوسفی، متولد سال ۱۳۵۷ و اهل آباده فارس است. وی در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رشته داروسازی پذیرفته شد و بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در آزمون تخصص شرکت و در رشته فارماسیوتیکس در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته و مشغول به تحصیل شد.
در سال ۱۳۸۷ با مدرک phd فارغ التحصیل و به عنوان عضو هیت علمی در دانشکده داروسازی شیراز مشغول به کار می‌شود و درحال حاضر دانشیار فارماسیوتیکس و مدیرگروه نانوفناوری دارویی می‌باشد.
به طور خلاصه رشته فارماسیوتیکس عملا به تولید اشکال دارویی از مواد اولیه دارویی در قالب های معمول یا نوین و پیشرفته برای رسیدن به بالاترین اثر بخشی همراه با کمترین عارضه و بیشترین سهولت مصرف در بیمار می‌پردازد.

این جوان آباده‌ای یک مخترع در زمینه داروسازی است و در حال حاضر علاوه بر تدریس در قالب شرکت‌های دانش بنیان فعالیت می‌کند، آنجا محصولاتی که در بازار دارویی داخل و خارج از کشور وجود ندارد و نیازشان احساس می‌شود را توسعه، تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

دکتر یوسفی در این زمینه دو ثبت اختراع بین المللی داشته‌است، از جمله ایجاد فرم محلول از داروی کارودیلول که امکان ایجاد اولین فرمولاسیون تزریقی ایمن از دارو را جهت درمان فشار خون اورژانسی فراهم می‌آورد و تاکنون نمونه مشابهی نداشته و برپایه تکنیک های نانو فناوری توسعه یافته و ثبت اختراع آمریکا شده است.

نمونه دیگر در همین راستا اولین فرم تزریقی از کورکومین، ماده رنگی گیاه زردچوبه است که خواص زیستی متعددی دارد و به دلیل اینکه قابلیت حل شدن در آب را ندارد عملا فرم قابل تزریق از آن نداشتیم، به همین خاطر ثبت اختراعی داخلی و خارجی برپایه تکنیک‌های نانوفناوری به منظور تولید محلول قابل تزریق از آن انجام دادیم که موفق به کسب عنوان اختراع برگزیده در جشنواره رازی در سال گذشته شد.

دکتر در مسابقات متعددی افتخار آفرینی کرده است، وی علاوه بر اختراعات مذکور، در مشارکت با همکاران پارک علم و فناوری فارس اختراعی را به ثبت رساند که به واسطه آن توانست در جشنواره اختراعات تورنتو کانادا در سال ۲۰۲۲ مدال طلای برترین اختراع را کسب نماید.

Leave a Reply

Your email address will not be published.