موضع‌گیری جدید روح‌الله نجابت درخصوص بافت تاریخی شیراز| تاخت و تاز علیه وزیر میراث

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر میراث فرهنگی در سلسه توییتی نوشت: اگر بافت تاریخی امروز فرسوده و به جای شنیدن چکش مرمتگران بیم تخریب آن می رود یا محلی برای تجمع معتادان متجاهر و بستر آسیب های اجتماعی شده، ناشی از بی برنامگی و بی عملی و از دست دادن فرصت های طلایی بوده است.

به گزارش ایران ریپورتس ، موضوع بافت تاریخی شیراز که این روزها به عنوان یک مطالبه ملی مطرح است همچنان در هاله ای از ابهام و بلاتکلیفی قرار دارد.

اهمیت این موضوع تا جایی است که بسیاری از افراد و شخصیت های موثر استان و برخی کارشناسان کشوری نیز در این باره اظهار نظرهای متفاوتی ارائه کرده اند.

اما نکته ای که در این میان سؤال برانگیز است، نوع مواجهه مجمع نمایندگان استان فارس با موضوع و شخص وزیر میراث فرهنگی و گردشگری است.

در میان انبوه واکنش های یک ماه اخیر، سید عزت الله ضرغامی در توییتی نوشت: این روزها موضوع بافت تاریخی شیراز مورد بحث کارشناسان و دلسوزان است، این خیلی خوب است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اد امه این توییت آورده است: در روزهای ابتدایی مسؤولیتم حدود سه ساعت از آنجا بازدید کردم، صرف نظر از این که گذشتگان چه کرده‌اند و چه کسی مقصر است، فعلاً وضع مردم همین است که می‌بینید، دولت سیزدهم مصمم است که مشکل را حل کند.

روح الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این توییت وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، در سلسه توییت های انتقادی به این اظهار نظر نوشت: «جناب آقای مهندس ضرغامی سلام علیکم، امروز درست در ۱۸ ماهگی اعتماد مجلس به جنابعالی به عنوان وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی هستیم و از زمان سفر جنابعالی همراه با هیئت دولت و بازدید از بافت تاریخی فرهنگی شیراز حدود ۵۰۰ روز می‌گذرد.

در آن بازدید نیز بنده حسب وظیفه نمایندگی منعکس‌کننده مطالبات مردم شیراز به جنابعالی بودم.در اسفند ۱۴۰۰ همراه با ۴۰ نفر از همکاران تذکر کتبی خطاب به جنابعالی امضا شد مبنی بر اجرای قانون مرمت و احیای بافت‌های تاریخی مصوب سال ۱۳۹۸ که البته قول جنابعالی در زمان اخذ رای اعتماد جدیت در اجرای آن بود.

در آبان ۱۴۰۱ و در جلسه مشترک مجمع نمایندگان استان فارس و استاندار با جنابعالی مجدداً بر ضرورت اولویت بندی در موضوعات کاری وزارتخانه تاکید و اولویت بخشی به رسیدگی به بافت تاریخی شیراز را از جنابعالی مطالبه کردم، باز هم موضوع ارجاع به آینده شد و بیان فرمودید که ان شاءالله پیگیری خواهد شد.

تخریب و توسعه محیطی با تصمیم پژوهشگاه میراث فرهنگی برای وزیر تازگی داشت

در ۵ دی ماه در دفتر جنابعالی حاضر شدم و توضیحات مفصلی نسبت به بافت تاریخی شیراز و مشخصا محدوده بین الحرمین دادم و در آنجا توضیح دادم که پژوهشگاه میراث فرهنگی (زیر مجموعه جنابعالی) درصدد است تا با تخریب بیشتر، توسعه محیطی را دنبال کند که آنجا اعلام کردید این موضوع برای جنابعالی تازگی دارد.

در ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس به سوال اینجانب در خصوص بافت تاریخی شیراز پاسخ دادید و باز هم پیگیری درست موضوع موکول به جلسه با زیر مجموعه شما شد که البته تا به امروز هیچ تلاشی برای تشکیل چنین جلسه‌ای نشده است و مشخصا ماده ۲ قانون مبنی بر تهیه چهارچوب طرح های ویژه حفاظت و احیای بافت های تاریخی فرهنگی با تداوم بی‌عملی وزارتخانه نسبت به اجرای قانون در مرداد ۱۴۰۱ با ثبت سوال در خصوص علت کوتاهی در اجرای این قانون موضوع را در کمیسیون از جنابعالی جویا شدم که به دلیل عدم اقناع از پاسخ های جنابعالی سوال را به صحن ارجاع داده ام.

در همین مدت از تعدادی وزرای هیئت دولت از جمله نیرو، نفت، کشور و زیرمجموعه های استانی آنها برای بهبود ارائه خدمات آب و برق و حل آسیب های اجتماعی و دیگر موارد مربوط به بافت پیگیری و سؤال داشتم و چه بسا در قدرت بیشتری در این عزیزان نسبت به وزیر میراث فرهنگی دیدم.

اینجا صدا و سیما نیست

آقای وزیر اینکه جنابعالی نسبت به موضوعات حوزه کاری خود اظهار نظر و اعلام موضع رسانه‌ای کنید خوب است منتها اینجا صدا و سیما نیست و شما رئیس رسانه ملی نیستید هم اکنون وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران هستید و باید با مدیریت و درایت موضوعات را دنبال کنید اینکه به موضع گیری و کار رسانه‌ای بسنده کنید، زیست مردم در محدوده اطراف حرم های شریف و بافت ارزشمند تاریخی شیراز موضوعی است که موظف به نسبت به آن پیگیری مستمر داشته باشم و برای ارتقاء کیفیت زندگی در این محدوده تلاش کنم.

اگر بافت تاریخی امروز فرسوده و به جای شنیدن چکش مرمتگران بیم تخریب آن می رود یا محلی برای تجمع معتادان متجاهر و بستر آسیب های اجتماعی شده، ناشی از بی برنامگی و بی عملی و از دست دادن فرصت های طلایی بوده است.

تخریب و بی عملی نسبت به بافت، دو لبه قیچی نابودی بافت هستند. گویا شما در لبه بی‌عملی ایستاده اید!

آقای وزیر شما در این فرصت ۱۸ ماهه دقیقا چه کرده اید؟ البته به جز اقدام رسانه‌ای و توییت زدن!

جناب آقای ضرغامی لازم است در حوزه عمل به مسؤولیت های خود پاسخگو باشید؛ روشن بفرمایید که مجموعه اقدامات وزارت میراث برای بافت تاریخی فرهنگی شیراز چیست؟

روشن بفرمایید که ثبت عرصه و حریم بافت های تاریخی و مشخصا بافت شیراز چه زمانی انجام می شود؟

دقیقا بفرمایید برای ثبت جهانی مجموعه زندیه چه زمانی برنامه دارید؟

کمک وزارتخانه میراث به مردم ساکن در بافت تاریخی شیراز دقیقاً چیست؟ و صد البته مهم ترین چیزی که مغفول مانده مردم‌اند.»

پایان پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.