مهجوریت ورزشکاران کشتی سنتی در استان فارس

مسئول انجمن کوراش (کشتی سنتی) استان فارس اعلام کرد: با وجود تمام مشکلات و نبود سالن ورزشی مناسب و کمبود بودجه اما با قدرت تیم بانوان و آقایان فارس را به مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی اعزام خواهیم کرد.

به گزارش ایران ریپورتس، محمد علی زارع روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک در یکی از سالن های منطقه جنوب شرق در شیراز و همچنین در شهر جدید صدرا مشغول فعالیت هستیم اما اگر سالن در مکان‌های مناسبتری از شهر شیراز در اختیار ورزشکاران قرار گیرد بازدهی بیشتری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: از مدیر کل ورزش و جوانان فارس انتظار داریم دغدغه های ورزشکاران این رشته به ویژه دغدغه های مالی برای اعزام به مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی را حل کنند.

زارع افزود: زهرا عباسی صدیق ، راکیانی، زهرا کرد زنگنه، ام البنین محسنی ده یعقوبی ، فاطمه زارعی، مریم احمدی، هانیه عاشوری ، به مربیگری فاطمه آبیدی اعضای تیم بانوان فارس را تشکیل می دهند همچنین علیرضا رضایی، حسین سعیدی برجی، امیر حسین فرج پور اردال، علی نوروزی و تورج چناری هم به مربیگری امیر رضایی تیم اقایان استان فارس هستند.

وی گفت : مسابقات انتخابی تیم ملی کوراش بانوان و آقایان جهت شرکت در مسابقات آسیایی به میزبانی شهرستان شاهرود از نهم تا ۱۲ اسفند بر گزار می شود.

کوراش چگونه رشته ای است؟

به گزارش ایران ریپورتس،کوراش یکی از ورزش های باستانی است که خاستگاه آن در منطقه تاجیکستان و ازبکستان است، این ورزش در طول قرن ها در مراسم خاصی اجرا می شده است اما امروزه بر اساس قوانین جدید اجرا می شود.

کوراش نوعی کشتی و یک واژه ازبکی است که به صورت سرپا و باستانی برگزار می شود که از ۳۵۰۰ سال پیش در منطقه ماوراءالنهر در ازبکستان و تاجیکستان به عنوان رقابت و سرگرمی شکل گرفته است.

ورزش کوراش در ایران شباهت هایی با کشتی های محلی و زورخانه ای در منطقه خراسان، گیلان، مازندران، کردستان و سیستان و بلوچستان، قزوین، آذربایجان، خوزستان، فارس و یزد دارد.

گرفتن کمر با کمربند

این ورزش، گرفتن کمر حریف با کمر بند و انداختن آنها با پشت بر روی زمین اجرا می شود و بر خلاف کشتی معمولی به صورت سرپایی است و کشتی گیران مجاز نیستند حرکات را روی زمین انجام دهند.

قهرمان جهان و آسیا از فارس

محمدرضا رودکی پر افتخارترین ورزشکار از فارس در این رشته است که سه نشان طلای آسیا و قهرمانی جهان را در کارنامه دارد.

۳۸ کشور از جمله ایران عضو انجمن کوراش جهانی هستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published.