مجلس یازدهم باید چه تفاوت‌هایی با مجلس دهم داشته باشد؟

لزوم تهیه یک بسته اقتصادی چند بعدی برای حل مشکلات کشور/ نمایندگان دغدغه دارند؛ اما برنامه ندارند!

به گزارش ایران ریپورتس98، دورهٔ یازدهم مجلس شورای اسلامی از ۷ خرداد ۱۳۹۹ رسماً کار خود را شروع کرد. مجلسی که ترکیب اصولگرایانه دارد و منتقد جدی عملکرد دولت تدبیر و امید است. در حقیقت عملکرد و اقدامات ضعیف مجلس دهم که بخش قابل توجهی از آن را اصلاح طلبان تشکیل می دادند در کنار انتظارهای برآورده نشده مردم از دولت «حسن روحانی» باعث شکل گیری مجلس قریب به اتفاق اصولگرای یازدهم شد؛ مجلسی که ریاست آن را «محمدباقر قالیباف» منتقد و رقیب جدی روحانی در انتخابات 96 ریاستش را بر عهده دارد.  از ۲۹۰ نماینده مجلس قبل (مجلس دهم) ۲۴۸ نفر در انتخابات مجلس یازدهم نامزد شده بودند که بخشی از آنها ردصلاحیت شدند و جمع زیادی هم موفق به کسب رأی مجدد نشدند. در حقیقت بررسی ترکیب مجلس دهم در قبال مجلس یازدهم نشان می دهد که تنها ۵۶ نماینده از دوره قبل به دورهٔ فعلی راه یافتند. همین تغییر معنادار نشان می دهد که عملکرد و اقدامات مجلس یازدهم متفاوت از مجلس قبل از خود خواهد بود.
رئیس مجلس یازدهم طی سخنانی که پیش از تصدی این کرسی داشته پیرامون اولویت های مجلس یازدهم گفته است: فکر می کنم اگر آسیب شناسی در خصوص مجالس گذشته داشته باشیم، یکی از مهمترین چالش های آن همین بوده که هر گروهی و مجموعه ای در آن مجالس، موضوعی را برای خودش الویت قرار داده است. همه ما یک کل واحد هستیم که باید کاری واحد انجام دهیم تا امید در مردم ایجاد شود.
«محمدباقر قالیباف» با بیان اینکه یکی از راهبردهای اساسی ما فهم مشترک از موضوع است، یاداوری کرده بود که «راهبرد دیگر ما باید این باشد که پس از رسیدن به فهم مشترک، اولویت مشترک پیدا کنیم. به هرحال ما ده ها چالش داریم ولی آیا میتوانیم همه آنها را باهم حل کنیم؟»
رئیس مجلس در جمع بندی سخنانش اولویت مجلس یازدهم را بحث اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی مردم خوانده و خاطرنشان کرده بود: «بنابراین باید به جایی برسیم که بدانیم اولویت مشترک ما چیست. وقتی امروز همه می گوییم اولویت اول ما اقتصاد است و درست هم هست، ولی اگر ما روش مشخصی برای حل آن بین ۲۹۰ نفر نماینده مجلس نداشته باشیم به نظر من، سال های خودمان را از دست می دهیم و به نتیجه ای نخواهیم رسید.»
هفته پیش در سخنانی که «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان داشت، عنوان کرده بود که تاکنون مجلس یازدهم مصوبه ای را نداشته که شورای نگهبان بخواهد پیرامون آن اظهار نظر و تصمیم گیری کند؛ همین موضوع نشان می دهد بیشتر موضوعاتی که از سوی نمایندگان این مجلس مطرح می شود، بحث ها و موضوعات پراکنده ایست که هنوز تصمیم گیری و عزم جدی برای مطرح کرده و مصوب کردن آن گرفته نشده است.
مسائل مختلفی نظیر ارائه کوپن، اخذ مالیات از خانه های خالی، حل فوری مشکلات طبقات فرودست جامعه، ساماندهی بازارهای مختلف و مسائلی از این دست از سوی نمایندگان گفته می شود که البته اولویت هم دارد، اما هنوز برای هیچکدام تقریبا راهکار مشخص، برنامه ریزی زمان بندی شده و مصوبه ای که منجر به حل مشکل بشود را مشاهده نکرده ایم؛ شاید دغدغه مندی نمایندگان مجلس یازدهم قابل ستایس باشد، اما زمانی این موضوع ارزشمند و به سود بخش های مختلف جامعه است که شاهد خروجی آن باشیم.
به نظر می رسد، نمایندگان مجلس یازدهم به جای کارها و اقدامات واکنشی بهتر است به سراغ حل ریشه ای مشکلات و مسائل جامعه بروند. این رویکرد باعث خواهد شد که بجای حل مقطعی و اتخاذ تصمیم گذرا برای حل مشکلات، یک برنامه ریزی دقیق و یک فکر اساسی برای حل مشکلات بشود و قانونگذاری و ریل گذاری مطمئنی هم برای آن در مجلس صورت بگیرد.
بر همین اساس پیشنهاد می شود که پارلمان نشینان ضمن تهیه یک بسته اقتصادی چند بعدی در مجلس با هماهنگی قوه مجریه و شورای هماهنگی اقتصادی که سران سه قوه نیز در آن حضور دارند و تصمیم گیری هایش باید به فورت به اجرا درآید، این مسائل و مشکلات را مطرح و برای حل آن چاره اندیشی کنند تا همانطور که رئیس مجلس پیشتر گفته اولویت اول مجلس که مسائل اقتصادی است، خیلی زود دارای برنامه مدون شود.
به نظر می رسد اکنون مسائل خیلی پرآکنده گفته می شود و عمدتا هم دارای پشتوانه قانونی و مبتنی بر تصمیم کلیت مجلس نیست، لذا نیاز فعلی کشور در حل مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی بهم پیوستگی مسائل و دیدن ابعاد مختلف مشکلات کشور است که دارای وجوه مختلف است. دیدن این موضوعات در طرحی که می خواهد باری از روی دوش کشور و مردم بردارد؛ خیلی مهم است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.