لزوم رعایت الگوی مصرف برای جلوگیری از حادثه‌هایی همچون آتش‌سوزی در ایستگاه برق ملک مکان

شامگاه پنجشنبه پنجم تیرماه جاری بروز آتش سوزی در ترانسفورماتور ایستگاه تامین برق ملک مکان شیراز موجب شد تا حدود سه ساعت بخش‌هایی از شهر شیراز که ۲۰ درصد از مناطق شهری را شامل می شد در خاموشی فرو رود، اکنون با بروز این رخداد کلانشهر شیراز در معرض خاموشی‌های ناخواسته برای تامین برق است و جز با رعایت الگوی بهینه مصرف برق و صرفه جویی بیشتر نمی‌توان از بزنگاه پیش رو عبور کرد.

به گزارش ایران ریپورتس98، مسوولیت شهروندی ایجاب می کند تا در شرایط پیش رو که بحران کرونا هر روز بر دامنه آن افزوده می شود ، مردم با مشارکت و همراهی بیشتر تا زمان تعمیر نیروفزای آسیب دیده ایستگاه ملک مکان همراهی خود را با شرکت های تامین و انتقال و توزیع برق بیشتر ادامه دهند و با صرفه جویی و مصرف بهینه کمک کنند تا از روزهای پر تلاطم در دو هفته پیش رو عبور کنیم .

همکاری و همراهی مردم شیراز در دو هفته پیش رو و تا زمان تعمیر ترانسفورماتور آسیب دیده باعث می شود تا از اعمال خاموشی نوبتی در شیراز جلوگیری گردد. برنامه ریزی های تامین و انتقال و توزیع برق در شیراز امسال به گونه ای رقم خورده بود تا ۱۰ درصد بیشتر از ظرفیت مصرف شیراز ، برق در اختیار این کلان شهر باشد ، اکنون با بروز حادثه یاد شده ، ظرفیت تامین این ۱۰ درصد از دست رفته است و شیراز در نقطه سر به سر تامین و مصرف برق قرار دارد .

برخی کارشناسان تامین و انتقال برق معتقدند این ۱۰ درصد همیشه ظرفیتی برای اطمینان بخشی به برقرسانی مطمئن است و در صورت آسیب دیدن تاسیسات باید مراقبت بیشتری به عمل آید ، صرفه جویی ها با جدیت دنبال شود و مصرف بهینه بیش از بیش مورد تاکید باشد تا خدشه ای به اصل موضوع وارد نگردد.

شواهد بیانگر آن است که اگر کوچکترین شوکی به شبکه وارد شود یا هوا گرم تر بشود یا مردم رعایت نکنند ، مسوولان تامین و انتقال و توزیع برق در شیراز مجبور به اعمال خاموشی های نوبتی خواهند بود ، و در شرایط فعلی همه گیری کرونا این موضوع قطعا به زیان مردم و جامعه است .

بروز آتش سوزی در ایستگاه ملک مکان شیراز شرایط تامین برق را به ویژه برای غرب شهر شیراز دشوار تر کرد ، شهروندان در قسمت های مرکز به سمت شمال غرب و غرب شیراز باید بیش از پیش و بصورت جدی صرفه جویی در مصرف برق را در اولویت قرار دهند ، مسوولیت شهروندی در شرایط کنونی ایجاب می‌کند که مردم را ترغیب نماییم تا مدیریت مصرف را بطور جدی در دستور کار قرار دهند.

از سویی همکاری بین بخشی شرکت های توزیع و تامین و انتقال برق در شیراز و استان فارس بیش از پیش بوده و این همکاری و همراهی بین بخشی قدرت مانور دهی واحد های دیسپاچینگ را تقویت نموده و می توان با مدیریت بار ، توزیع بهتری در تامین برق مناطق شهری داشت.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با تاکید بر اینکه لازم است شهروندان با همراهی و مشاکت بیشتر برای عبور از هفته های پیش رو تلاش کنند اظهار داشت : متخصصان و کارشناسان شرکت برق منطقه ای فارس نیز با اعمال مدیریت بار و ایجاد تغییراتی در ایستگاه دانشگاه شیراز سعی در تامین کمبودهای به وجود امده ناشی از این حادثه آتش سوزی دارند.

غلامرضا نصیری اضافه کرد : همچنین با اعمال مدیریت بار در ایستگاه شهید همت شیراز و مناطق برف فروشان و صنایع شیراز سعی شده تا در کوتاه مدت مشکل تامین برق مناطق غرب شیراز حل گردد ، مشارکت در راه اندازی دیزل ژنراتورهای بیمارستان‌ها (در ساعات اوج بار) به ویژه در محدوده مرکز به سمت غرب شیراز و همفکری با دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از اولویت هایی است که دنبال می شود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با اشاره به اینکه برای راه اندازی ترانسفورماتور جدید ملک مکان شیراز نیز اولویت هایی تعیین شده است گفت: در این زمینه برنامه فشرده ای تدوین و به کارشناسان و گروه های تعمیراتی ابلاغ شده است و به سرعت عملیات جایگزینی این ترانسفورماتور غول آسا انجام می شود .

نصیری همچنین گفت: با انجام عملیات و مانورهای زیاد، برای تامین برق مناطق شهر صدرا نیز برنامه ریزی های لازم انجام شده و با ایجاد تغییرات و جابجایی بار در ایستگاه شهید همت ، ایستگاه دانشگاه و ایستگاه خان زنیان در این زمینه اولویت هایی تعیین شده است.

وی با باین اینکه همه گزینه ها برای امکان مدیریت بار در روزهای آینده بررسی شده است گفت: شهروندان مطمئن باشند که مسوولان و کارشناسان شرکت برق منطقه ای فارس همه تلاش خود را به کار می برند تا خاموشی دایمی برای شیراز اعمال نشود ، این مهم در صورت همراهی شهروندان و اعمال مدیریت مصرف محقق خواهد شد و میتوان بدون اعمال خاموشی تا جایگزینی ترانسفورماتور آسیب دیده هفته پیش رو را پشت سرگذاشت.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با توصیه به کاهش مصرف برق خصوصا در ساعات اوج بار اضافه کرد: از مردم تقاضا می‌شود با حداکثر صرفه‌جویی و اقداماتی از قبیل تنظیم کولرهای گازی بر روی ۲۴ درجه، استفاده از دور کند کولر های آبی، خاموش نمودن وسایل پر مصرف برقی در ساعت ۱۳ تا ۱۷ و خاموش نمودن لامپ های اضافی، ما را در برق رسانی مطمئن به مردم عزیز شیراز یاری نمایند.

شامگاه پنجشنبه ۵ تیرماه، براثر یک حادثه پیش بینی نشده ، ۲ ترانسفورماتور از ایستگاه استراتژیک انتقال و فوق توزیع ملک مکان در غرب شیراز، آسیب دیده و از مدار خارج شد؛ یکی از این ۲ ترانسفورماتور، با اقدام به موقع نیروهای تخصصی، بامداد جمعه، به مدار بازگشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published.