شاخص‌های تحقق حمل و نقل پایدار

حمل و نقل از پایه‌ای ترین موضوعات زندگی شهری می باشد که باید برای پایدار شدن آن شاخص هایی را در نظر گرفت و ارجایی نمود.

به گزارش ایران ریپورتس، حمل و نقل از پایه‌ای ترین موضوعات زندگی شهری می باشد که باید برای پایدار شدن آن شاخص هایی را در نظر گرفت و ارجایی نمود.

1-ارتقای کیفیت حمل و نقل همگانی

نقش سامانه های حمل ونقل همگانی در نیل به اهداف بلندمدت پایداری شهر، میتوان از جمله تأثیرگذارترین عوامل در این بین دانست که برخی از فواید آن شامل: هزینه های کمتر، سرعت بیشتر، مصرف سوخت و انرژی کمتر،  آلودگی کمتر محیط زیست، تراکم کمتر ترافیک و افزایش ارزش زمین.

2- تسهیل و ترویج استفاده از حمل و نقل پاک

حمل ونقل پاک را میتوان به طور کلی در دو قالب دوچرخه سواری و پیاده روی در نظر گرفت. دوچرخه سواری بدون تردید یکی از شیوه های مناسب و ایده آل سفرهای درونشهری است. آنچه که رواج این شیوه را محدود می کند، عمدتاً بحث ایمنی و شیب و فرازهای زیاد معابر شهری است. از طرف دیگر، پیاده روی نیز اگرچه یک نوع ورزش است، در اکثر شهرها به منزله یکی از مدهای حمل ونقل درون شهری محسوب می شود. تأثیر پیاده رو را در تحقق حمل ونقل پایدار می توان از جنبه هایی چون نقش آن در سلامت روحی و جسمی، افزایش سطح تعاملات اجتماعی جامعه، حفظ محیط زیست و تقلیل دهنده تقاضای سفرهای درونشهری بررسی کرد.

3- مدیریت تقاضای سفر

مدیریت تقاضای سفر از راهکارها بسیار مهم در کاهش تعداد سفرها و یکی از فاکتورهای اساسی حمل ونقل پایدار است. با این نوع مدیریت بر سفرها و در حقیقت مدیریت بر سیستم عرضه، رغبت مردم به استفاده از سیستم های حمل ونقل شخصی تک سرنشین کاهش پیدا می کند و آنان به استفاده از سیستم های همسوار یا سیستم های حمل ونقل همگانی رو می آورند. با این نوع مدیریت سیستم و جابجایی ساعات کار و در حقیقت با پخش ساعت اوج در شبانه روز، دیگر به این شکل شاهد ایجاد گره های ترافیکی در سطح معابر شهر نخواهیم بود و این نوع مدیریت، تأثیرات قابل توجهی بر تحقق حمل و نقل پایدار خواهد داشت.

انتهای پیام/

Leave a Reply

Your email address will not be published.